Borderlands 3 Preview: Fintunet looter-shooter?
Læs hvad jeg lærte til Borderlands 3 gameplay preview-event
Den 1. Maj løftede Gearbox Software og 2K sløret for en stor del af gameplayet i deres kommende spil Borderlands 3.
I den forbindelse havde de inviteret spilanmeldere og influencers fra hele verden, til at prøve kræfter med spillet i LA - og vi var selvfølgelig til stede; inviteret af 2K.
Borderlands-franchiset har eksisteret siden 2009, og hovedserien består af Borderlands (2009), Borderlands 2 (2012), Borderlands the Pre-sequel (2014) og fra september 2019: Borderlands 3.
Gider du ikke, at læse? Scroll til bunden af artiklen, for at finde gameplay-videoer.
Begrebet looter shooter er ikke ældgammelt, men er i løbet af de seneste år blevet det mest brugte begreb om spil, der kombinerer genretiltag fra first-person-shooters, og role-playing-games - og hvor Borderlands 2 var et rigtigt godt bud på et looter-shooter, har spil som Destiny 2 og senest The Division 2, vist rigtig gode takter i forhold til, hvordan man får et herligt gaming-fix, der både tilfredsstiller det skydegale og det loot-fikserede legebarn.
Under gameplay-eventet fik jeg godt og vel tre timers spilletid med to forskellige class-types i Borderlands 3, og selvom det ikke er grundlag for at kunne sige en masse endeligt om spillet - der først udkommer til efteråret, er det nok til at give en fornemmelse af hvordan det spiller.
Borderlands 3 - Gameplay reveal trailer
5 år undervejs
Gearbox Software har arbejdet på Borderlands 3 siden udgivelsen af sidste spil i 2014, og det er tydeligt at mærke, hvor arbejdet er lagt.
Borderlands 3 er blevet løftet mærkbart i grafikken, men det holder stadig på den meget ikoniske stilretning, der gør brug af et tegnefilmsagtigt filter på tværs af universet - men der er mere dybde og detaljegraden er betydelig bedre.
Men det mest tilfredsstillende ved det kommende spil, er gunplayet, der har nået et niveau, hvor jeg uden at tøve, kan sige at det er en af de mest velpolerede oplevelser, jeg endnu har stiftet bekendtskab med.
Der er mange våben - og fra Borderlands side har man da også meldt ud, at der er over en milliard forskellige våben - det skal tages med et gran salt, da alle våben har random rolls med forskellige specifikationer og traits - som man eksempelvis kender fra Diablo-serien.
Våbnene er vidt forskellige, men fælles for dem er, at de alle føles rigtige at skyde med - lyden, responsen og måden de leverer på sidder lige i skabet. Uanset om det er pistoler, maskinpistoler, assault-rifles, sniper-geværer eller de mere fantasifulde launchers - så sidder man med en fornemmelse af, at hvert våben har sin egen unikke sjæl.
Hvert våben har to forskellige modes - og det manifesterer sig på mange forskellige måder. Et klassisk maskingevær kan skifte mellem eksempelvis fuldautomatik og burst-fire, mens energivåben kan tweakes mellem single-fire pew pew-mode eller store energi-udladninger, der bruger 10 charges på at sende en kæmpe energi-udladning mod en kraftfuld fjende, på et enkelt skud.
Denne funktion giver mulighed for stor afveksling i både tempo og taktikker. En spillerkarakter kan bære tre våben af gangen - men med to modes på hvert våben, har man reelt seks forskellige go-to muligheder, at vælge imellem. Og det er sjovt.
Gameplay-forbedringer
Selvom Borderlands 3 byder på masser at lave for single-player oplevelsen, er det tydeligt et spil, der har noget at byde på i multiplayer-segmentet, og derfor er det herligt at høre, hvad Gearbox har gjort, for at tilgodese bredden i muligheder, for at spille med ens venner.
Et af de helt store træk her, er at alt skalerer til level. Det betyder at hvis man spiller med venner, der ikke er noget så langt som en selv, får en oplevelse, der er ensartet.
Fjendernes level og liv, tilpasser sig nemlig til den enkelte spiller - og det samme gælder for loot-drops, der også tilpasser sig til hver spillers stadie.
Her kan man så oven i købet vælge at køre med enten first-come first served loot - eller instanced loot, der betyder at alle får mulighed for at samle de samme drops op - bare med level-tilpassede specifikationer. Det er noget der betyder uendeligt meget, hvis man har lyst til at spille med venner - der af forskellige årsager enten er nået længere, eller kortere i spillet, end en selv.
Universet er blevet større
I de oprindelige Borderlands-spil, har fortællingen udspillet sig på planeten Pandorum. Men i Borderlands 3 bliver rumrejser for alvor sat i scene, og til gameplay-sessionen fik vi et godt kig på en af banerne fra den nye planet Promethea.
Men det stopper ikke ved to planeter - og i reveal-videoen, er der da også en stor variation i de nye locations - og det er en god nyhed.
Men hvornår kan man spille det?
Borderlands 3 udkommer til PC, Xbox One og PlayStation 4 den 13. september 2019.