Film og tv

Black Mirror fans chokerede: Netflix lod første afsnit slippe igennem

Alle seks afsnit af den nye sæson er nu tilgængelige, men det er særligt første afsnit, der har sat gang i spekulationerne.

Black Mirror fans chokerede: Netflix lod første afsnit slippe igennem
Netflix

Syvende sæson af Black Mirror landede 10. april på Netflix, og som altid med Charlie Brookers dystopiske univers, er der lagt op til ubehageligt spejlbillede af vores moderne liv.

Men denne gang gik det op for fans, at serien måske skød lidt tættere på hjem, nemlig Netflix selv.

Hvordan slap Common People igennem?

Alle seks afsnit af den nye sæson er nu tilgængelige, men det er særligt første afsnit, Common People, der har sat gang i spekulationerne.

Reaktionerne er strømmet ind, og én sætning går igen: Hvordan i alverden fik Brooker og co. grønt lys fra Netflix til det her?

I afsnittet møder vi Amanda og Mike, spillet af Rashida Jones og Chris O’Dowd, et par der kæmper med at få børn.

Amanda får en hjernesvulst, og efter hun ender i koma, tilbyder tech-startuppet Rivermind at erstatte det ramte hjerneområde med en syntetisk backup.

Denne backup forbindes derefter til en digital sky, hvor Amanda kun har adgang afhængigt af hendes abonnement.

Som “basic”-bruger må hun ikke fjerne sig for langt fra Riverminds hovedkvarter, og begynder at få reklamer transmitteret direkte ind i hjernen, uden at opdage det selv.

Fox News laver pinlig brøler: Kalder Kiev for russisk by

Læs også: Fox News laver pinlig brøler: Kalder Kiev for russisk by

Fra streamingabonnement til levende reklamesøjle

Amanda har ikke råd til premium-abonnementet, og derfor ender hun som en slags reklamesøjle på ben, med ret dystre konsekvenser.

Den eneste vej ud er en dyrere plan. Hvis det lyder bekendt, er det fordi modellen minder meget om den virkelighed, vi allerede kender fra streamingtjenester som… ja, Netflix.

Og her kommer ironien ind. Mange fans kunne ikke lade være med at påpege, hvor absurd det er, at en serie, der latterliggør abonnementsmodeller, bliver sendt på en platform, der selv bruger netop det system.

“Modigt af Netflix at vise Common People-afsnittet af Black Mirror,” skrev en bruger på X.

En anden tilføjede: “Hvorfor minder Common People mig om X, Netflix eller ethvert andet abonnement?”

En tredje skrev: “Netflix viser Common People, selvom det er et fuck-finger til dem og hele streamingbranchen… elsker det.”

Andre tog det endnu videre og kaldte det hele en endnu dybere dystopi:

“Jeg indså lige ironien i at Common People bliver vist på en platform som Netflix, det system, afsnittet kritiserer. Det er faktisk uhyggeligt og gør det hele endnu mere skræmmende.”

Brooker: “Næsten skuffende… nej”

Da Variety spurgte Charlie Brooker, om afsnittet var et stikpille mod Netflix, svarede han:

“Næsten skuffende, nej. Jeg ville gerne kunne sige, vi var nogle rebelske typer, der sneg det ind. Men nej, det opstod faktisk ærligt fra flere forskellige vinkler.”

Han forklarede videre, at idéen blandt andet kom fra at lytte til podcasts, hvor reklamer bliver flettet ind i værternes stemmer og rytmer, uden at de ændrer tonefald.

“Der var en komisk idé i det,” sagde han.

Alle syv sæsoner af Black Mirror kan nu streames på Netflix.

“White House Crashers”: Vince Vaughn på buddy visit hos Trump

Læs også: “White House Crashers”: Vince Vaughn på buddy visit hos Trump

9 krigsfilm du skal se, hvis du er en ægte filmnørd

Læs også: 9 krigsfilm du skal se, hvis du er en ægte filmnørd