Birds of Prey (Anmeldelse)

Margot Robbie er tilbage som Harley Quinn and who cares...?

Birds of Prey - Trailer
Warner Bros. - Birds of Prey (Anmeldelse) Warner Bros.

The joke’s on you

Harley Quinn (Harley Quinn) og Jokeren (Jared Leto, som ikke med med i denne film) har slået op og den højtbegavede psykiatriker Dr. Harleen F. Quinzel turned sindsforstyrrede stripper Harley Quinn er godt i gang med en selvdestruktiv tilværelse fyldt med druk og dårlige manere. Hun har halvdelen af Gothams underverden efter sig, nu da hun ikke længere har Jokeren til at beskytte sig.

Here’s looking at you, kid

Harleys liv bliver vendt op og ned da hun, for at redde sit eget liv, er nødsagt til at babysitte den unge tyvetøs Cassandra Cain (Ella Jay Basco), der har stjålet en meget værdifuld diamant fra Harleys chef, den psykopatiske Roman Sionis (Ewan McGregor). Harley er heldigvis ikke alene om at bekæmpe Gothams skumle typer, for sammen med tre andre kvinder danner hun ”Birds of Prey” heltegruppen, der skal bekæmpe de onde og genoprette retfærdigheden i byen.

It’s bad, man…

Birds of Prey er ikke et kussehår bedre end den rædselsfulde Suicide Squad (2016). Harley Quinn er en forfærdelig karakter, som man hurtigt bliver træt af at hænge ud med. Margot Robbie fortjener langt bedre roller end denne. Filmen i sig selv er en stor omgang farvelade af konfetti bomber og over koreograferede stuntsekvenser. Plottet giver omtrent lige så meget mening som Harley Quinns omskiftelige, hjernedøde beslutninger og så er hun bevidst gjort usexet i denne film, takket være en feministisk beslutning om at afskaffe det frygtede, chauvinistiske ”The Male Gaze”.

#ImDone

Hvis denne film repræsenterer fremtidens film fra Hollywood, så står jeg af. Den er ganske enkelt for politisk korrekt for min smag. Jeg er SÅ træt af #MeToo og alt det feministiske bullshit den bevægelse har medført! Det er som om, Hollywood tror, at film bliver bedre, bare fordi de er instrueret, produceret, skrevet af eller kun har kvinder i hovedrollerne! Ocean's Eight og den nye Ghostbusters (2016) er pragt eksempler af dette.

All Inclusive

Film bliver heller ikke bedre bare fordi de er inklusive og har et multietnisk cast! Og nej. Jeg er hverken chauvinist, racist eller fascist. Hvis jeg er noget, så er det efterhånden en smule pessimist, for jeg er træt af at den kunstform. jeg elsker så højt. er godt i gang med at blive ødelagt af de klynkende, forkælede, ”virtue signaling”, hyklere, der kalder sig Hollywood nu om dage. Lad den bedste mand/kvinde/barn/non-binære/hvide/sorte/asiatiske/unge/gamle person vinde. Hvem end der er den rette til et pågældende job, bør være den der får jobbet. End of story!

Drengerøvsfaktor: 0 %

Original titel: Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn

Dansk title: Birds of Prey