Beyond: Two souls [Anmeldelse]

Skaberne bag det prisbelønnede spil Heavy Rain, kommer nu spillet Beyond: Two Souls, hvor inddragelsen af filmiske scener, prioriteres højt.

Beyond: Two souls [Anmeldelse]
I spillet Beyond: Two Souls får vi lov at styre hovedpersonen Jodie, spillet af hollywoodstjernen Ellen Page. Jodie har siden hun var lille, levet med en ukontrollerbar ånd ved sin side, Aiden. Sammen med forskeren Nathan Dawkins, spillet af Willem Dafoe, forsøger de to at finde svar på hvem hun er og hvad hun og Aiden er i stand til.
Beyond: Two souls [Anmeldelse]
Vi følger Jodie fra hun er 8 til hun bliver 23 i en kronologisk rækkefølge af bestemte episoder i hendes liv, fyldt med både flashbacks og flashforwards. Vi ser eksempelvis scener fra da hun var lille, hvor en simpel ting som at lege med naboens børn var svært for hende, når hun havde Aiden ved sin side.
Beyond: Two souls [Anmeldelse]
Generelt set for hele spillet, så lægges der utrolig stor vægt på historien, og kendt fra spillet The Walking Dead, så skal man gennem hele spillet træffe beslutninger for hovedpersonen, som senere hen vil påvirke forholdet til personer omkring hende. Et eksempel ses hvor Jodie mødes med andre hjemløse, efter at hun i dagevis er blevet jagtet af CIA. Her skal hun skiftevis vælge samtaleemner med de andre hjemløse, og alt efter hvilket spørgsmål man vælger, påvirkes forholdet til personerne. Som jeg har oplevet det, har det dog ikke en videre betydning for hele spillets udfald, men blot i den givne situation hvor beslutningen tages.
Beyond: Two souls [Anmeldelse]
Er man til spil med stort fokus på hovedpersonernes historie, og mindre til ’sandbox-mode’-spil, så er Beyond spillet man skal lede efter i butikkerne. For mit eget vedkommende har det ikke fanget mig, at man i alle situationer mere eller mindre bliver guidet til de bevægelser man skal lave og de steder man skal gå hen. Dog har jeg alligevel opdaget flere ’hvad-gør-jeg-nu’-momenter hvor man står uden nogen idé om hvad man skal gøre.

På den gode side formår skaberne bag, at gøre ’story-mode’ til en naturlig del, sådan så man ikke føler sig begrænset til at bevæge sig frit rundt med Jodie. Et eksempel er hvor Jodie bliver bedt om at hente en dunk fra rummet ved siden af til hendes mor. Hvis man vælger at gå udenfor med Jodie, så råber moren efter Jodie og spørger hvad hun skal derude. Jodie svarer fortvivlet og går ind igen, hvor man i andre spil med ’story-mode’ ville opleve en begrænsning i form af at døren ikke ville være til at åbne.
Alt i alt sidder man dog tilbage med følelsen af at spillet simpelthen er for let. I den periode jeg har spillet er det ikke lykkedes mig at omkomme med Jodie en eneste gang - simpelthen fordi hun altid formår at vikle sig ud af slåskampe, selv hvis man ikke reagerer på de angivelser der bliver givet. Om det er fordi man forsøger at skære pulsåren over på hende, hoppe ud på en motorvej eller blive gennembanket af en gruppe drenge, så bliver hun altid reddet af personerne omkring hende eller hendes ånd, Aiden.

Var du til Heavy Rain, vil du formentlig også elske Beyond: Two souls.
Beyond: Two Souls
Medvirkende: Ellen Page, Willem Dafoe m.fl.