Ben Stiller er mest kendt som skuespiller i film som Zoolander og Nat på Museet, men de seneste år har han også gjort sig bemærket som instruktør – især med Apple TV+-serien Severance, der af mange er blevet kaldt en af de bedste serier nogensinde.
Læs også: Simulation afslører nye detaljer om den mystiske Dyatlov Pass-ulykke fra 1959
Men at arbejde på en Stiller-produktion er ikke helt som på andre filmset. På en nylig episode af Mike Birbiglia’s Working It Out-podcast afslørede han, hvilke ting han simpelthen ikke kan udstå på et set – og hvordan det har ført til nogle ret utraditionelle regler.
Ingen stole på sættet – inspiration fra Noah Baumbach
Under interviewet fortalte Stiller, hvordan han lærer mest af at arbejde med andre instruktører.
“Hver instruktør har sin egen proces, og det er altid fascinerende at se, hvordan de gør tingene,” sagde han.
En af de mest markante ting, han har taget til sig, er fra instruktøren Noah Baumbach, som han arbejdede sammen med på Greenberg.
“Jeg var ti dage inde i optagelserne, før jeg opdagede, at der slet ikke var nogen stole på settet,” afslørede Stiller.
Baumbach mente, at stole gjorde folk for afslappede – og han ville undgå, at folk sad og hang, mens de ventede. Stiller kunne godt lide idéen og indførte den selv på settet til The Secret Life of Walter Mitty.
Forbud mod telefoner – for skuespillernes skyld
En anden ting, der driver Stiller til vanvid? Telefoner på settet.
Især under optagelserne til Severance håndhævede han en nul-tolerance-politik for mobiltelefoner i nærheden af skuespillerne.
“Crewet har selvfølgelig brug for telefoner til at kommunikere, men for mig er reglen: Ingen telefoner i nærheden af skuespillerne overhovedet,” sagde han.
Hans største irritation? Når en kameraassistent sidder og scroller på telefonen, mens en skuespiller spiller hjertet ud foran kameraet.
“De gør det jo ikke for at være respektløse, men når jeg ser det, så gør det mig sindssyg,” forklarede han.
For Stiller handler det om at beskytte skuespillernes sårbare arbejde og sikre, at alle er mentalt til stede i scenen.
Balance mellem skuespillere og crew
Selvom Stiller har strikse regler, indrømmer han, at han med tiden har ændret syn på filmproduktionen som helhed.
Da han instruerede Reality Bites i 1994, var han kun fokuseret på skuespillerne – ofte på bekostning af crewet.
“Jeg lavede vittigheder om crewet, men jeg indså senere, hvor hårdt de faktisk arbejder,” sagde han.
I dag forstår han, at et velmotiveret filmhold er afgørende for en produktion:
“De har ikke levet med manuskriptet i fem år, som jeg har. Det er mit ansvar som instruktør at få dem med på holdet.”
Ingen stole, ingen telefoner – men masser af fokus
Så hvis du nogensinde får en rolle i en Ben Stiller-produktion, så gør dig klar til at stå op hele dagen og gemme telefonen væk.
For Stiller handler det hele om én ting: At skabe det bedst mulige arbejdsmiljø for skuespillerne – og dermed den bedst mulige film.