Batman v Superman: Dawn of Justice [Anmeldelse]

Hvem tror du vinder?

Batman v Superman: Dawn of Justice - Trailer
Warner Bros. Pictures - Batman v Superman: Dawn of Justice [Anmeldelse] Warner Bros. Pictures

God Vs. Bat

De er mødtes før; i tegneserier, på tegnefilm og i computerspil, men de to største superhelte; Batman og Superman har aldrig stået overfor hinanden på det store lærred, før nu. Der er derfor store forventninger til Zack Snyders fortsættelse af Man of Steel fra 2013, der lancerede den nye Superman i skikkelse af Henry Cavill. Han skulle tage arven op fra især Chistopher Reeves portræt, en opgave hverken Snyder eller Cavill helt formåede at leve op til. Denne gang hviler ansvaret især på Ben Affleck, der overtager rollen som Batman fra Christian Bale. Han klarer det lidt bedre end Cavill, men der er stadig lang vej før end hans portræt af Batman vil gå over i historien.

Suit up, Fatman!

For ca. 2 år siden var Bruce Wayne (Ben Affleck) vidne til Supermans (Henry Cavill) kamp mod General Zod (Michael Shannon), der efterlod Metropolis i ruiner og destruerede Waynes kontorbygning i byen. Bruce er derfor fast besluttet på at stoppe Kal-El, da han mener at han er en trussel mod menneskeheden. Han må derfor atter trække i Bat-suitet og det er på trods af, at han ikke rigtigt selv tror på det gode i menneskeheden længere.

#kryptonit

Alt imens Batman og Superman kæmper på livet løs mod hinanden, er en ny ondskab ved at træde i karakter: Den maniske Lex Luthor (Jesse Eisenberg). En sofistikeret, ung forretningsmand og arvtagende CEO for LexCorp, har nemlig fået fingrene i noget Kryptonit og er fast besluttet på at besejre sin ærkefjende; Superman.

Jawn of Justice

Batman v Superman: Dawn of Justice er en lang og forholdsvis tam affære. Der er rigtig megen snak og ikke særligt meget kamp. De to velkendte superhelte er begge ret kedeligt portrætteret og selvom produktionsværdien er i top og Batman måske aldrig har set mere cool ud, så runger filmen som en stor tom skal og virker mest af alt som én stor teaser for DC’s Justice League heltenes forestående film.

Why so Serious?

En stor del af problemet ligger i, at stort set hele castet mangler karisma. Ser man tilbage på Richard Donners fremragende Superman: The Movie fra 1978, kan filmen måske forekomme lidt kikset nu om dage, men Christopher Reeve, Gene Hackman og Margot Kidder var perfekt castet og gjorde at man elskede karakterende på godt og ondt, fordi skuespillerne havde karisma og filmen besad en vis sund portion selvironi, hvilket man savner i Batman v Superman: Dawn of Justice

A little less conversation, a little more action, please

Henry Cavill er den mest anonyme Superman til dato og Ben Affleck er det bedste ved filmen, men kæmper med at holde liv i en gammel, træt Batman, der snakker og drømmer mere end han handler. Gal Gadot er smuk, men virker malplaceret som Wonder Woman, og Amy Adams ser ud til at kede sig, som Lois Lane, vis karakter er reduceret til ”kvinden i nød”. Jesse Eisenberg brillerer momentvis som Lex Luthor, men heller ikke han er helt overbevisende i rollen.

Holy stinking shit turd, Batman!

Alt i alt er Batman v Superman: Dawn of Justice ikke meget bedre end Man of Steel. I sædvanlig Zack Snyder stil ser det hele flot ud, men alle elementerne kommer aldrig rigtigt sammen til en helhed. Desværre for franchisen er det også Zack Snyder, der skal instruere Justice League filmen, som forventes at få premiere 16. november 2017.

Original titel: Batman v Superman: Dawn of Justice

Land: USA, 2016

Instruktør: Zack Snyder