Connery

Audi SQ5 TDI rykker 0-100 på 5.1 sekunder

Takket være mildhybrid-tech

Den kommende Audi SQ5 TDI bliver lidt af et bæst.

Ligesom sidste model gøres der brug af en stærk V6-motor, og denne gang er effektiviteten blevet øget endnu  mere. 

Det sker takket være en elektrisk kompressor der reducerer turbotøven og et mildhybridsystem der holder en mere konstant effektivitet. 

Disse tiltag, gør tilsammen den store 3-liters V6'er i stand til, med 347 hestekræfter, at skyde en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på blot 5.1 sekunder. 

Den elektriske kompressor er ny assistent til turboladeren
Den elektriske kompressor er den perfekte assistent til turboladeren. Den understøtter i de situationer, hvor udstødningen har for lidt energi til at drive turboladeren – altså ved igangsætning og ved acceleration i det lave omdrejningsområde op til 1.650 omdrejninger. Det høje drejningsmoment er straks til rådighed uden nogen form for turbotøven, når føreren har brug for det – både ved igangsætning, ved overhalinger og ved udgangen af sving. Under kørsel i hverdagen sikrer den tidlige og hurtige opbygning af drejningsmomentet et lavt omdrejningstal og forbrug.

Den elektriske kompressor sidder i indsugningsluftføringen bag ladeluftkøleren i nærheden af motoren. Hvis belastningsbehovet fra speederen er højt, men der stadig er for lidt ladetryk tilgængeligt fra udstødningsturboladeren, så anvendes den elektriske kompressor. En kompakt elmotor, som yder op til 7 kW, accelererer kompressorhjulet op til 65.000 omdrejninger på ca. 300 millisekunder og skaber et relativt ladetryk på 1,4 bar.

MHEV-teknologien giver rekuperation, rullefunktion og en blid start 
MHEV-systemet (Mild Hybrid Electric Vehicle) i den nye Audi SQ5 TDI kan sænke forbruget ved reel kørsel med op til 0,7 l pr. 100 kilometer. Det centrale element er en remstartergenerator, som er forbundet med krumtapakslen. Ved deceleration kan den rekuperere en ydelse på op til 12 kW. Denne elektriske energi lagres i litium-ion-batteriet og bliver derfra sendt tilbage til de elektriske forbrugere i bilens ledningsnet.

Hvis føreren slipper speederen i hastighedsområdet mellem 55 og 160 km/t, kan den nye Audi SQ5 TDI – afhængigt af indstillingen i Audi drive select og kørselssituationen – enten rekuperere, rulle med frigjort kobling i tomgang eller rulle i op til 40 sek. med standset motor. Når føreren giver gas, starter remstartergeneratoren motoren igen, og det sker mærkbart hurtigere og mere komfortabelt end med en almindelig starter. MHEV-teknologien giver mulighed for at aktivere start-stop-funktionen allerede fra en resterende hastighed på 22 km/t. Fra stilstand starter motoren allerede, mens bremsepedalen er trådt ned, så snart bilen foran SQ5 TDI sætter sig i bevægelse.

Motor med fokus på trækkraft og effektivitet
3.0 V6 TDI-motoren er i dette højeste ydelsestrin blevet videreudviklet og tilpasset på mange områder. Krumtapakslen, stemplerne, plejlstængerne og oliekredsløbet er blevet konstrueret specielt til de høje krav. Termostyringen er yderst variabel, hvor krumtaphuset og topstykkerne forsynes af egne kølekredsløb, og det gør, at motorolien hurtigt bliver varm efter en koldstart. Afhængigt af behovet bliver oliekøleren, den elektriske kompressor, remstartergeneratoren og turboladeren inkluderet i kølevæskestrømmen. Den store udstødningsturbolader med variabel turbinegeometri genererer et relativt ladetryk på op til 2,4 bar. En sound aktuator i udstødningssystemet giver TDI-motoren en sportslig lyd.

8-trins tiptronic
Kraftoverføringen forløber via en hurtigt og komfortabelt skiftende 8-trins tiptronic. Dens laveste gear er sportsligt korte, mens de højeste gear har en lang udveksling, som sænker omdrejningstallet og forbruget. Nye detaljeløsninger gør det muligt for tiptronic at indgå i et effektivt samspil med MHEV-teknologien, så når den sportslige SUV ruller, og motoren kører i tomgang eller er standset helt, åbnes koblingen i centralgearkassen, og kraftoverføringen afbrydes. En elektrisk oliepumpe sikrer, at gearkassen kan vælge det gear, der skal bruges ved genstart af motoren, allerede mens bilen ruller.

Audi SQ5 lander hos de danske forhandlere i løbet af sommeren 2019. Der er endnu ikke danske priser.

ANNONCE
Del
Om forfatteren
 Mikkel M. Vermeulen Mikkel M. Vermeulen

Følg på:
Facebook
Instagram

Hvis du læser dette, skal du bare vide at jeg sætter mega pris på din støtte. Jeg har knoklet uafbrudt på at videreudvikle Connerys univers de sidste 6 år, og jeg lover at det kun bliver bedre. 

Altid frisk på en øl og en god historie. 

Kontakt: mmv@connery.dk

 

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt