Motor

Audi skrotter navneændring – kunderne gad ikke lære det

Det virkede som en god idé på papiret.

Audi skrotter navneændring – kunderne gad ikke lære det
Foto: Deposit Photos
Kathrine Frich
Af Kathrine Frich 4. februar 2025

Nogle gange forsøger bilproducenter at være for smarte. Og nogle gange falder det til jorden.

Audi har netop gjort en U-vending og droppet det forvirrende modelnavnesystem, der skulle adskille elbiler fra benzin- og dieselmodeller. Grunden? Folk forstod det simpelthen ikke.

God idé på papiret

Audis plan var ellers klar: Lige tal (A2, A4, A6, A8) skulle være elbiler, mens ulige tal (A1, A3, A5, A7) skulle dække over biler med forbrændingsmotor – inklusive plug-in hybrider.

Målet var at skabe en “klar og intuitiv” forskel.

I stedet skabte det massiv forvirring blandt både kunder og forhandlere.

Hvorfor hedder den nye A6 nu pludselig A7? Og hvis en elbil hedder A4 E-tron, men en benzinbil hedder A4 TFSI, hvorfor skal det så blandes med numre?

Audi troede, de gjorde det nemmere – i praksis blev det mere rodet end en mandag morgen på E45.

Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Læs også: Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Tilbage til det velkendte

Efter massiv kritik dropper Audi nu navneændringen. Det betyder, at den kommende Audi A7 bliver til… en A6 igen.

Det betyder også, at elbilernes navne bliver mere gennemsigtige – f.eks. vil den elektriske A6 fremover hedde A6 E-tron, mens benzin- og dieselvarianterne får betegnelsen A6 TFSI/TDI.

Lidt mere klassisk Audi-stil – og langt mere overskueligt.

Selvom Audi nu indrømmer, at idéen var et flop, lader det til, at ikke alle modelnavne bliver justeret tilbage.

Audi A4 og A5 vil stadig eksistere som to forskellige modeller, selvom de teknisk set er samme bil med forskellige drivlinjer.

Derudover bekræfter Audi, at SUV’erne i Q-serien ikke får navneændringer – hvilket betyder, at Q4 og Q6 fortsat vil hedde det samme, uanset om de er elektriske eller ej.

Audi: “Vi har lyttet til kunderne”

Audis salgs- og marketingchef Marco Schubert har erkendt, at navnesystemet ikke fungerede efter hensigten:

“Denne beslutning følger omfattende diskussioner og stemmer overens med vores kunders og forhandleres præferencer. Vores opdaterede navnestrategi skal gøre det lettere for kunderne at navigere i vores modelprogram.”

Læs: Folk forstod det ikke, og det var ved at koste os kunder.

Så hvad betyder det for dig? Jo, når Audi næste gang lancerer en ny model, skal du ikke længere have en PhD i bil-betegnelser for at forstå, hvad du kigger på.

En A6 er en A6, en A4 er en A4, og elbilerne hedder E-tron i stedet for at være blandet ind i talkaosset.

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer