Motor
Audi RS3 er på vej i ny indpakning
Ny RS3 har slået sin tidligere rekord på Nürburgringens nordsløjfe
Audi RS3 er en af de biler vi gennem årene har savlet noget så umanerligt over – der er bare et eller andet fortryllende ved en lynhurtig "hot hatch", og Audi forstår at skabe en blikfanger, når de smider 5-cylindret motor i en ellers mondæn lille hverdagsbil.
Der er dog ikke alt for noget mondænt over den nye RS3, for Audi omfavner RS-ånden i sin helhed med ekstra aggressivt trim, den enorme frontgrill og de ekstra luftindtag før et godt væsen, og selvom motoren er den samme i den nyeste inkarnation, har Audi alligevel skabt en bil der udkonkurrerer sin forgænger.
Audi har altså smidt deres 2.5 TFSi-motor i RS3 – igen. Den har 400 hestekræfter, et moment på 500 Nm, og en acceleration fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder.
Med en mulig tophastighed på op til 290 km/t, har den nye model altså et velvilligt setup. Audi har givet den 5-cylindrede motor bedre mulighed for at trække vejret – for at få en vildere (bedre) lyd ud af motoren, har man udstyret bilen med et dobbeltudstødningssystem med variable sphæld, som holder lyden endnu vildere når bilen trækkes rundt i spændet mellem 2200 og 2500 omdrejninger. Resultatet er at den sprøde 5-cylindrede lyd er mere til stede end nogensinde før i alle bilens køremodes.
Audi har særligt arbejdet på bilens køredynamik. Med en nyudviklet overstyring skulle det være lettere at sætte bilen i drift, mens det også gør bilen hurtigere i hjørner – og de forskellige tweaks har gjort den nye RS3 i stand til at sætte en rekordtid på Nürburgringens nordsløjfe – med en omgangstid på 7 minutter og 33,123 sekunder.
Hør lyden i videoen og se resten af billederne af den nye RS3 Sportback i galleriet
AUDI RS3