Audi RS3 er endnu vildere i 3. generation
Den lille hatchback hæver barren
Den seneste A3-model fra Audi er nu klar i en kraftfuld RS-udgave.
Det er tredje gang, at Audi smækker en A3-model ind i RS-kassen, og selvom de tidligere modeller har været nogle hidsige størrelser, går den nye model et ekstra skridt.

RS3 kommer på markedet i både sedan og sportback-variant, og begge benytter den samme fem-cylindrede 2.5 liters TFSI-motor, der nu kan hive endnu mere ud af benzinen.
Motorens peak performance findes ved 5600 omdrejninger/minuttet, hvor der nu er 394 hestekræfter til rådighed - og et moment på 500 Nm - som tillader bilen at trække en sprint fra 0-100 km/t på 3.8 sekunder.
Audi har begrænset tophastigheden til 250km/t, men tillader at opgradere til en endnu højere hastighed, hvis man vælger at udstyre med bedre bremser i RS Dynamic-pakken: 290 km/t.
Første model med ny momentsplitter som standard
Den nye RS3 er altså et bæst, og for at få mest muligt ud af kræfterne, er den blevet udstyret med en momentsplitter, der erstatter bagakslens differentiale, og i stedet implementerer en digitalt styret kobling på hver af trækakslerne - noget der skulle hjælpe gevaldigt på understyring.
Momentsplitteren gør det også muligt at få endnu mere kontrol, hvis man har fornøjelsen af, at kunne køre på en lukket bane. Her er det blevet lettere at køre med kontrolleret drifting - med en dedikeret køremode 'RS Torque Rear', som sender al trækkraften til bare et af baghjulene. Det lyder virkeligt sjovt.

Bred bil, brede smil?
RS-modellerne fra Audi har altid fået et lille ansigtsløft - og det gælder også for den nye RS3, som har fået et heftigt løft, så den følger frontakslens 33 millimeter bredere format.
Hvis der skal lidt ekstra lir til, kan man blandt andet hoppe på Matrix-LED forlygterne, der genererer et ternet racingflag, der lyser op fra siderne af lygterne, når man kører.
Listeprisen for den nye Audi RS3 opgives til 60.000 euro i moderlandet Tyskland - en del mindre, end hvad vi kan forvente herhjemme.