Motor
Audi Q8 e-tron
Q8 e-tron er arvtager for Audis første elektriske modeller
Da Audi først introducerede deres nye elektriske vision i 2018, var det uden numre og alene med modelbetegnelsen e-tron. Siden da er der lanceret otte fuldelektriske audier – som alle hedder e-tron til efternavn.
Derfor kan det nok lette en smule forvirring at modellen der efterfølger den første Audi e-tron, har fået navnet Audi Q8 e-tron.
Lanceringen af den nye elbil byder på to model-varianter: Audi Q8 e-tron og en Audi Q8 Sportback e-tron
Store forbedringer introduceres med Q8 e-tron, der har fået optimeret drivlinjen, bedre aerodynamik, højere ladeeffekt og en markant øget rækkevidde på 600 kilometer per opladning ift forgængerens maksimale 434 WLTP kilometer.
Mens Q8-modellen ved første øjekast nærmest ligner en station-car er det ikke tilfældet: Det her er en fin stor SUV på elplatforjm, der har en længde på 4,9 meter og en bredde på 1,9 meter. Det giver god plads – og Sportback-varianten har 528 liters bagagerum mens SUV-formen giver 569 liter.
Begge modeller kommer med to forskellige motor-sæt, Q8 50 med 89 kWh batteri har 340 hestekræfter, mens rækkevidden er forskellig på grund af vindmodstanden – 491 kilometer på e-tron og op til 505 kilometer per opladning på Sportback'en.
Alternativet er den kraftigere 55 e-tron, der også med twin-motor setup yder 408 hestekræfter og et moment på 664 Nm. Her er batteriet på 106 kWh, med en rækkevidde på henholdsvis 582 km (SUV) og 600 km (Sportback).
Audi Q8 e-tron trækker en ladeeffekt på op til 150 kW, mens Audi Q8 e-tron kan peake på 170 kW-ladere – på hjemmeladeren er standarden 11 kW – mens 22 kW-opladning skal tilkøbes som ekstraudstyr..
Audi Q8 e-tron og Audi Q8 Sportback e-tron lander i Danmark i løbet af første kvartal 2023 – de danske priser er endnu ikke udmeldt.