Motor

Audi er klar med 10 nye plug-in hybrider i 2025

Audi introducerer ti nye plug-in hybrider i 2025

Audi er klar med 10 nye plug-in hybrider i 2025
Audi A6 Avant - Foto: Audi AG

Audi er klar til at give plug-in hybridteknologien et markant løft i 2025. På virksomhedens årlige mediekonference annoncerede Audi, at de vil lancere ti nye plug-in hybridmodeller inden udgangen af året – et strategisk træk, der placerer PHEV-teknologien som en central del af Audis modelprogram i overgangen til elektrisk mobilitet.

Plug-in hybrider som bro til elbiler

Ifølge Audis CEO Gernot Döllner er plug-in hybridteknologien en vigtig brik i mærkets langsigtede strategi:

“Vi vil præsentere plug-in hybridversionen af Audi A5 den 25. marts. Ved udgangen af året vil vi have lanceret i alt ti nye PHEV-modeller. For os er disse modeller en central del af vores portefølje, mens vi bevæger os mod et fuldt elektrisk modelprogram.”

Den kommende Audi A5 plug-in hybrid bliver en af de mest profilerede nyheder i Audis PHEV-linje. Den nye Audi A6 Avant og den kommende Audi Q3 får også plug-in hybridvarianter, og Audi forventer at have det yngste modelprogram i premiumsegmentet ved udgangen af 2025.

Strategisk fleksibilitet i en usikker tid

Selvom Audi er på vej mod fuld elektrificering, understregede Döllner, at efterspørgslen på verdensmarkedet stadig er forskellig – og det er her, PHEV-modellerne spiller en vigtig rolle:

“Vi vil styre produktionen af vores sidste forbrændingsmotorer afhængigt af de forskellige udviklinger på verdensmarkedet.”

Audi satser altså på at være fleksible i overgangsfasen, hvor både elbiler, plug-in hybrider og forbrændingsmotorer vil være en del af produktporteføljen. Strategien er ikke kun drevet af teknologi, det handler også om at imødekomme markedernes forskellige behov.

Bliver plug-in hybrider en mellemstation – eller en langsigtet løsning?

Spørgsmålet er, om Audis satsning på plug-in hybrider er en strategisk mellemstation på vej mod et fuldt elektrisk modelprogram eller om PHEV-løsningen er en mere langsigtet strategi.

Hvis efterspørgslen på plug-in hybrider forbliver høj, kan Audi stå stærkt i premiumsegmentet ved at tilbyde både hybrid- og elbilsløsninger. Hvis markedet derimod hurtigt skifter mod rene elbiler, risikerer Audi at sakke bagud i forhold til konkurrenterne.

Uanset hvad er Audi klar til at dække begge scenarier og med ti nye PHEV-modeller på vej er mærket klar til at teste markedets respons.

Audi vælger den pragmatiske vej

Audi forsøger ikke at vinde kapløbet om at være først på 100 % el, men i stedet at være bedst rustet til at levere det, kunderne efterspørger – her og nu.

Om det viser sig at være den mest effektive strategi, får vi svar på i løbet af de kommende år.