Gear
Audi løfter sløret for den ualmindeligt lækre e-tron GT
Audi præsenterer tredje e-tron på LA autoshow
Audi er gået på et seriøst elbils-charmeoffensiv på LA Auto Show, hvor de netop har præsenteret den tredje bil i e-tron serien.
Foruden e-tron og e-tron Sportback, er de nemlig klar med denne sprøde Audi e-tron GT Concept, der er første skridt til en serieproduceret vogn, der rammer markedet i 2020.
Den elektriske GT-vogn kommer blandt andet til at byde på permanent quattro firehjulstræk og en ydelse på 434 kW (590 hestekræfter). Og et – i min optik – ganske lækkert gran turismo-design.
Letvægt og sportselementer
Elbiler har en tendens til at blive tunge, specielt takket være de nødvendige battericeller – og derfor er man nødt til at sætte ind mod vægten andre steder. Hos Audi har man ved e-tron GT Concept, valgt at bygge et letvægtskarosseri med kulfiber-tag, mange aluminiumskomponenter – men selvfølgelig de bærende elementer i højstyrkestål.
Audi fortæller, at en del af teknikken til denne bil, er blevet udviklet i tæt samarbejde med Porsche (Fik du set den nye 911?)
Designlinjerne i bilen trækker tankerne mod Audis genkendelige Sportback-design, men med et vift af en designretning, der skal være vejviser mod Audis kommende former.
Hvad kan man ellers sige, om førsteELsker bilen? (Lame, jeg ved det)
22" fælge med femdobbelte eger. En mere sportslig singleframe-grill en de øvrige e-tron modeller – RS-agtigt. Matrix-LED forlygter med laserfjernlys og animeret bølgelys.
En lakfarve, som Audi kalder kinetic dust – der byder på en både varm og mærk titaniumsagtig tone, der veksler alt efter lysindfald.
I kabinen er der endnu en gang – som i de øvrige e-tron modeller, masser af plads – men dog med en væsentlig mere sportsfikseret indretning.
Fint nok, men hvor hurtig er sån' en?
Ausi oplyser at den sportslignende bil, der er udstyret med E-quattro, der ikke er mekanisk forbundet mellem for og bagaksel, har et endnu bedre vejgreb, der i højere grad begrænser uønsket udskridning, og at man takket være det kan få sig en acceleration fra 0-100km/t på 3.5 sekunder, mens de 200 km/t nåes på 12 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 240 km/t. Audi fortæller også, at bilen har et ekstremt lavt tyngdepunkt, der er sammenlignelig med Audi R8, og at det giver afgørende fordele for køredynamikken.
Rækkevidden lyder på over 400 kilometer, ved et fuldt opladet 90 kWh batteri. Og så skal vi selvfølgelig også omkring ladetiden: Ved en 11kW lader, kan bilen med magnetisk vekselfelt oplades via bilens bund natten over – eller ved turbolade-systermer ved 800 V = 80 % på 20 minutter.
Tredje i en længere perlerække
E-tron GT Concept er tredje bil i rækken af Audis 2025-plan, der med start fra 2018 har en mission, om at præsentere 12 forskellige modeller med rent elektriske drivlinjer.
Audi e-tron GT Concept vil blive videreudviklet frem til 2020, og de første biler forventes at kunne rulle på markedet i 2021.
Audi e-tron GT Vision Concept reveal