Motor
Aston Martin skærer 170 jobs i kamp mod gæld på 10 milliarder kroner
Den britiske luksusbilproducent kæmper med økonomiske udfordringer og strammer nu livremmen.
Fyringer, elbils-forsinkelser og milliardgæld tegner et dystert billede for James Bonds foretrukne bilmærke.
Det britiske ikon Aston Martin har sat sparekniven i organisationen og bekræftet, at 170 medarbejdere mister deres job.
Det svarer til fem procent af arbejdsstyrken og er en del af en større økonomisk genopretningsplan.
En kamp for overlevelse
Beslutningen kommer, efter at virksomheden har offentliggjort alarmerende finansielle resultater for 2024.
Aston Martin kæmper med en gæld, der nu har rundet 10 milliarder kroner, og samtidig er salget faldet med ni procent sammenlignet med året før.
Aston Martin har længe kæmpet med økonomiske udfordringer, men de seneste tal viser en yderligere forværring.
I 2024 voksede firmaets præ-tax-tab med hele 21 procent til 2,48 milliarder kroner. hvilket har sendt chokbølger gennem ledelsen og investorerne.
Som en del af en massiv spareplan sigter Aston Martin mod at skære mindst 215 millioner kroner i årlige omkostninger.
Omkring halvdelen af besparelserne forventes at blive realiseret allerede i år – og her er fyringerne en central del af strategien.
CEO Adrian Hallmark erkender, at de seneste år har været turbulente:
“Efter en periode med intense produktlanceringer, kombineret med industriens og vores egne udfordringer, skifter vi nu fokus mod operationel eksekvering og økonomisk bæredygtighed.”
Læs også:
Aktiekursen tager et dyk
Nyheden om de dårlige resultater og de drastiske sparetiltag har ikke overraskende haft en negativ effekt på Aston Martins aktiekurs.
Efter meddelelsen faldt aktien 0,54 procent til 109,60p, hvilket føjer sig til en længere periode med kursfald for den pressede bilproducent.
For dem, der har ventet på en elektrisk Aston Martin, er der dårlige nyheder. Planerne om at lancere firmaets første rene elbil er igen blevet forsinket.
Tidligere blev elbilen udskudt til 2026, men nu tyder alt på, at den ikke kommer før engang i slutningen af årtiet.
I stedet satser Aston Martin på hybrid-teknologi og Valhalla, en plug-in hybrid-superbil, som skal tage kampen op mod konkurrenter som Ferrari og McLaren.
“Elbiler er en fjern fremtid”
Trods den globale tendens mod elektrificering har Aston Martins ledelse gentagne gange signaleret, at de ikke har travlt med at skifte til elbiler.
Firmaets ejer, Lawrence Stroll, har tidligere udtalt, at han ikke ser rene elbiler som en stor del af Aston Martins fremtid:
“Hvis jeg skal gætte, vil forbrændingsmotorer, måske i kombination med hybridteknologi, helt sikkert fortsætte mindst indtil 2035. Det er min personlige vurdering.”
Kan den britiske luksusgigant overleve endnu en økonomisk krise – eller bliver det enden på en æra?
Læs også: