Assassins Creed II
Parkour er fedt, men er forbeholdt en lille inkarneret flok. Digital parkour mixed med en gedigen portion action og en god historie under Renæssancen er derimod noget, vi alle kan prøve af i form af Assassins Creed II fra Ubisoft.
Assassins Creed II E3 HD trailer
Forhistorie
Assassins Creed II er efterfølgeren til det revolutionerende spil, Assassins Creed, fra 2007, der omhandlede snigmorderen Altaïrs kamp mod tempelridderne under Korstogene i 1191. Spillet blev hurtigt, i hvert fald i mine øjne, en moderne klassiker, der kombinerede parkour-lignende moves med en god historie (med et twist af høj karat) og rigelige mængder action.
II’eren fortsætter, hvor I’eren slap og man indtager igen rollen, som historiens protagonist, Desmond Miles, der bliver holdt fanget af Abstergo (nutidens tempelriddere). Jeg vil allerede nu advare om spoilere i løbet af denne anmeldelse.
Spillet lægger ud med at Desmond befries af Lucy (der stod i ledtog med Abstergo i I’eren) og de to flygter hen til et af snigmordernes gemmesteder, hvor man møder Shaun Hastings og Rebecca Crane.
Desmond bliver endnu engang kastet ind i Animus’en (maskinen, der lader én træde i ens forfaders spor), hvor det meste af handlingen foregår. Enkelte gange skal man dog løse opgaver udenfor Animus’en, hvilket dog for det meste virker ret ligegyldigt.
Historien er på det jævne og slet ikke ligeså dragende som i I’eren, men man vil alligevel altid have lidt mere med, inden man slukker. Personligt synes jeg ikke birollerne i historien bidrager med noget som helst, ej heller gør Desmond. Det er i rollen som Desmonds forfader og alter-ego, Ezio Auditore da Firenze, at spillet virkelig åbner op og bliver interessant – resten føles blot som fyld.
Ezio Auditore bor i Firenze med hans familie, men tvinges på flugt da denne myrdes. Hans onkel ejer en villa og dertilhørende landsby, som fungerer som ens hovedkvarter. Derudover foregår spillet i Venedig, San Gimignano, Forli og Rom og man møder blandt andet multitalentet, den muntre og lidt spøjse Leonardo da Vinci, der hjælper én med diverse opfindelser etc. Jeg er blevet fortalt, at byerne nærmest er perfekte kopier af datidens Italien (spillet foregår i 1470’erne og frem), men vil lade dette være usagt, da jeg ikke er historiekyndig nok, til at kunne bekræfte dette.
Af nye tiltag er det blandt andet værd at nævne, at Ezio er i stand til at svømme, sejle både, ja sågar flyvning kommer på programmet. Transporten mellem byerne foregår i hestevogn, til hest eller til fods, hvor førstnævnte er klart foretrække, da der er virkelig langt mellem de forskellige lokationer.
Gameplay
Hvor man i AC indtog rollen som Altaïr og skulle ”genoptrænes” som snigmorder, indtager man nu rollen som Ezio Auditore, hvis familie bliver dræbt, hvorved man tvinges til at optage faderens ”bi-job” som snigmorder. Det er begrænset, hvilke evner, der skal ”læres”, da langt de fleste er tilgængelige fra starten. Ens arsenal er blevet kraftigt udvidet og det er blevet muligt at købe nye våben, klæder, medicinpunge etc. Spillets ”købmandsdel” fungerer udmærket, da man samtidig ender med at have en hel lille landsby, der forsyner sig med penge. Dog tjener man til sidst så mange penge, at man kan købe alt i spillet, hvorefter det er ret ligegyldigt, hvorfor man ender med at spørge sig selv, om det i det hele taget var et nødvendigt element at inddrage, eller om det blot var fyld?
Der er de sædvanlige ”collectibles”, men i stedet for at samle flag, kan man nu samle fjer, statuetter og plyndre kister. De tjener ikke det store formål, men giver lidt ekstra spilletid. Udover hoved-historien, skal man samle seks forskellige segl, der kan låse op for Altaïrs gamle rustning, der på en eller anden måde er havnet i den villa, man deler med sin onkel. Det er et fint lille afbræk i forhold til historien, men fungerer mest af alt som lidt ekstra parkour-træning i mine øjne.
Parkour-delen af spillet har fået en fin-tuning og det er nu endnu mere flydende at løbe rundt på byens hustage, klatre op af bygninger og flygte fra vagter. Det fungerer rigtig godt og selvom Ezios styrke må være nærmest umenneskelig, tænker man overhovedet ikke over det, da det fungerer til UG kryds og bolle. Dog formåede jeg et par gange at sidde fast i et træ eller lignende, hvilket selvfølgelig trækker ned.
AI’en er desværre ikke blevet optimeret. Selvom man ikke kan blokere alle slag i kampene, angriber fjenderne desværre stadigvæk på tur, således man aldrig rigtig er bange for at komme i åben kamp. Når man færdes i gaderne er det nu blevet muligt at hyre lejesoldater (der kæmper ved ens side), tyve (der kan distrahere vagterne) og prostituerede (der ligeledes distraherer vagterne). Disse kan være gode at have, hvis man eksempelvis skal ind forskellige steder, hvor der står vagter og spærrer.
Udover hovedhistorien er der et væld af småmissioner, der kan udføres, men dette er ikke nødvendigt for at gennemføre spillet – det øger blot spillets levetid.
Der er kommet to udvidelser til AC2 i form af ”The Battle of Forli” og ”Bonfire of the Vanities”, men da jeg ikke har spillet disse, vil jeg ikke sige noget om dem.
Grafik
Grafikken i AC2 minder om AC, blot med få forbedringer. Overordnet set er det rigtig flot med store åbne landskaber, små intime afkroge af byerne og generelt flotte animationer. Dog oplevede jeg flere gange, at mellemsekvenserne blev skæmmede af dårlige animationer, især i figurernes ansigter, hvilket jeg blev ret ærgerlig over. Spillet er ganske flot uden at være prangende.
Lyd
Danske Jesper Kyd har været med til at lave ”soundtracket” til AC2 og det er et kvalitetsstempel i sig selv. Når man løber rundt i byen er der ikke underlægningsmusik, hvilket faktisk fungerer godt. Når der endelig er musik, virker det passende og velovervejet og bidrager til stemningen. De lyde, der er i spillet, passer ligeledes godt ind og bidrager til et overordnet set rigtig godt lydbillede.
Dom
Da jeg gennemspillede AC2 var det med blandede følelser. På den ene side var jeg utrolig draget af spillet, ville hele tiden have mere og på den anden side, følte jeg ikke rigtigt, at det var en værdig efterfølger til AC. Spillet var blot mere af det samme, godt nok en hel del mere, hvilket jo i og for sig er forventeligt. Dog blev jeg lidt skuffet, da AC stod, for mig, som værende en af 2007’s helt store titler og jeg havde derfor håbet på, at AC2 ville nå op på samme højder – det gjorde det desværre ikke.
AC2 er ganske hæderligt action-adventure spil med en masse tilføjelser i forhold til det gamle AC. Historien er velfortalt uden at fortjene en Oscar, styringen fungerer udmærket med enkelte fejl i kamerastyringen etc. Grafikken er på det jævne og leverer en blandet oplevelse, mens lyden er i top. Levetiden er mellem 25-30 timer ved en gennemspilning, men betragtelig længere, såfremt alle collectibles indsamles, så der er nok at tage sig til.
Desværre kan jeg ikke give spillet mere end fire, da det simpelthen ikke er en ”blockbuster” i mine øjne. Det er hæderligt og kan bruges til at fordrive et væld af timer, men jeg savner nyskabelsen og det, der gjorde AC til en så unik oplevelse, som det var tilbage i 2007. Jeg ved det ”nye” ved spillet er gået væk, da det nu er set før, men jeg havde håbet på mere.
Karakter
Der gives karakter for henholdsvis gameplay, grafik, lyd og holdbarhed. Den samlede score er ikke en total af disse, men er anmelderens overordnede vurdering af spillet.
Gameplay: 4/6
Grafik: 4/6
Lyd: 5/6
Holdbarhed: 4/6
Samlet score: 4/6
Information
Titel: Assassins Creed II – AC2
Platform: PS3/Xbox360/PC
Genre: 3. persons action-adventure
Udvikler: Ubisoft Montreal
Udgiver: Ubisoft
Antal spillere: 1 – kun singleplayer
Udgivelsesdato: 19. november 2009
I samarbejde med
Spilanmeldelsen bliver leveret i samarbejde med Gamescribe.dk. Med Gamescribe.dk kan du leje dine spil billigt på nettet. Du beholder spillet, til du er færdig med at spille. Derefter sender du spillet portofrit tilbage. Når Gamescribe.dk modtager spillet retur, sender de dig et nyt.Det er en nem måde, at prøve mange forskellige spil, uden at investere for mange penge i dem selv. Der er desuden ingen bøder og gebyrer. Læs mere om Gamescribe.dk og oprettelse her
Bemærk:
Anmeldelsens karakter er ikke nødvendigvis Gamescribe.dk's vurdering af spillet. Karakteren gives 100% uafhængigt af samarbejdet.