Anmeldelse: Wonka

Willy Wonka er tilbage i biograferne

Wonka - Trailer
?si=naSSGA0bKxnHqz_e

Drengen der druknede i chokoladesovsen

Hvem er Willy Wonka? Den enigmatiske karakter, blev skabt af børnebogsforfatteren Roald Dahl til historien om Charlie og chokoladefabrikken (1964). Det excentriske chokolade-geni blev for alvor udødeliggjort da skuespilleren Gene Wilder portrætterede ham i filmudgaven Drengen der druknede i chokoladesovsen (1971) som den af uransagelige årsager blev oversat til på dansk. På engelsk hed filmen Willy Wonka & the Chocolate Factory.

Warner Bros. Pictures - Anmeldelse: Wonka Warner Bros. Pictures

“Life is like a box of chocolates.”

En stor del af Wonkas tiltrækningskraft ligger i det mysterium, der bygger sig op omkring ham. Han er som Howard Hughes eller Jay Gatsby fra F. Scott Fitzgeralds store amerikanske roman. Han er en tilbagetrukken self-made-man, og i filmen hører vi meget om hans præstationer, men det tager hele 42 minutter, før vi rent faktisk får ham at se.

“You’re Really Weird!”

I Tim Burtons genindspilning Charlie and the Chocolate Factory (2005) går der 32 minutter, førend Johnny Depp indtager scenen med sin forskruede fortolkning af Wonka. I begge film portrætteres han som en person med en dyster side (der går teorier om, at han er barneseriemorder) og hans motiv for at invitere børnene og deres forældre ind på sin hemmelighedsfulde fabrik, er da langt hen ad vejen uklart.

“Candyman, Candyman, Candyman”

Burton gav os et lille mareridtsagtigt indblik i Wonkas barndom, hvor hans strenge far/tandlæge Wilbur Wonka (Christopher Lee), forbød lille Willy at spise slik, hvilket fik drengen til at stikke af hjemmefra og sidenhen skabe sit eget slikimperium. Spørgsmålet er, om vi overhovedet har brug for hele Wonkas oprindelseshistorie eller om det er bedre at overlade nogle ting til fantasien? Under alle omstændigheder så er den her nu, Wonka (2023) fortæller historien om Willy før chokoladefabrikken.

Wonka Vision

Den unge, håbefulde opfinder, magiker og ikke mindst talentfulde chokolade-mager, Willy Wonka (Timothée Chalamet) ankommer med båd til en ukendt by i Europa. Med sig har den fattige mand 12 rigsdaler, en laset frakke, en brun tophat og en kuffert. Men endnu vigtigere har han drømmen om at præsentere verden for sin unikke chokolade og at åbne en slikbutik i Galeries Gourmet arkaden.

Working in a Winter Wonkaland

Inden Wonka når så langt, bliver han desværre snydt af den lumske vaskeriejer Mrs. Scrubbit (Olivia Colman) og hendes medsvorne Bleacher (Tom Davis). Uden at læse ”det med småt” underskriver Wonka nemlig en kontrakt, der tvinger ham til at arbejde i vaskekælderen i 27 år eller indtil han kan skaffe de 10.000 rigsdaler, han skylder Scrubbit.

Choco-loco

Wonka er imidlertid ikke sådan at stoppe, så sammen med den forældreløse stuepige Noodle (Calah Lane) udtænker han en plan, hvori Wonka kan sælge sin chokolade. Til at starte med går salget forrygende men, hvad Wonka ikke ved er, at byen er styret af et chokoladekartel bestående af de tre førende chokolade-magere i byen, Slugworth (Paterson Joseph), Prodnose (Matt Lucas), og Fickelgruber (Mathew Baynton), der vil gøre alt for at sabotere Wonkas drømme.

He puts the “Gene” in genius!

Jeg var aldrig stor fan af hverken Willy Wonka & the Chocolate Factory eller Charlie and the Chocolate Factory for den sags skyld. Jeg kan sagtens værdsætte Johnny Depps bud, mere end jeg værdsætter Burtons film i sig selv, men den bedste Willy Wonka er og bliver Gene Wilder. Nuancerne i hans spil er bare mere interessante og forundrende end Depps. Man ved aldrig, hvor man har Wonka og det er præcis dét, der gør Wilders præstation så hypnotiserende at se på.

Call Him by His Name

Timothée Chalamet har fået den nærmest umulige opgave, det er at løfte arven fra Wilder. Skuespilleren, der er mest kendt for Call Me by Your Name (2017) og Dune (2021), viser Wonka fra sin mere gentile og uskyldsrene side. Han fungerer glimtvis, men overordnet set, virker hans præstation flad og generisk. Han besidder ganske simpelt ikke Wilders charme eller Depps skævhed.

Mere Disney end Dahl

Instruktøren Paul King har tidligere stået bag de to fabelagtige Paddington film og har overført meget at stemningen og det visuelle ”Wes Anderson inspirerede univers” i Wonka. Det er farverigt og forførende at se på, men det virker også en anelse overfladisk, karikeret og Disney-agtigt. De to første film havde på hver sin måde en snert at gys, det har Wonka på ingen måde. Der er intet dystert eller tvetydigt at komme efter her. Det er en familiefilm, perfekt timet til juledagene.

Little Big Man

Så, for at svare på mit indledende spørgsmål. Har vi brug for en Willy Wonka oprindelseshistorie? Nej, det har vi ikke, omvendt er Wonka en film, der er svær at blive rigtig vred på, især når Hugh Grant indtager billedet som en 50 cm høj Oompa Loompa. Grant prøver nemlig ikke at være en Oompa Loompa, men snarere Hugh Grant som en Oompa Loompa og det er hyldende morsomt!

Smell-O-Vision

Wonka gør et nobelt stykke arbejde i at introducere karakteren for en ny generation og man kan blot håbe, at de unge mennesker er nysgerrige på at udforske resten af Dahls filmiske ”Wonka-verse”. Som en ekstra fornøjelse vises filmen i 4DX i udvalgte biografer, hvor der bliver sprøjtet en duft af chokolade ud i salen på visse punkter i filmen. Så hvis du har lyst til at komme hjem og lugte som en Wonka-chokoladebar, så er 4DX lige noget for dig!

Drengerøvsfaktor: 10 %

Original titel: Wonka

Land: USA/UK/Canada, 2023

Instruktør: Paul King

Cast: Timothée Chalamet, Calah Lane, Paterson Joseph, Matt Lucas, Mathew Baynton, Keegan-Michael Key, Hugh Grant, Olivia Colman, Tom Davis, Kobna Holdbrook-Smith, Jim Carter, Rakhee Thakrar, Sally Hawkins, Rowan Atkinson

Genre: Adventure/Comedy/Family

Billedformat: 2.39:1/4DX

Lydmix: Dolby Atmos/Dolby Digital/IMAX 6-Track/Dolby Surround 7.1/Auro 11.1/12-Track Digital Sound/DTS:X