Anmeldelse: West Side Story

Kan Steven Spielbergs genindspilning af West Side Story leve op til originalen?

West Side Story - Trailer

East Side Story

West Side Story (Originalt kaldet East Side Story) er baseret på William Shakespeares Romeo & Juliet og havde premiere på Broadway i 1957. Musicalen kører på Broadway den dag i dag, men de fleste der kender til West Side Story har nok stiftet bekendtskab til den via Hollywood-udgaven fra 1961. Denne film bliver betegnet som en af de bedste musicalfilmatiseringer, for slet ikke at tale om bedste film nogensinde lavet og den vandt da også hele 10 Oscars i 1962. Spørgsmålet er nu: Hvorfor i alverden vil Steven Spielberg genindspille denne udødelige klassiker?

Walt Disney Studios Motion Pictures - Anmeldelse: West Side Story Walt Disney Studios Motion Pictures

Childhood Dreams

Lige siden Spielberg var barn, har West Side Story tryllebundet ham og derfor har han altid haft en drøm om at lave sin egen musical. Oprindeligt skulle komedien 1941 (1979), Spielbergs eneste regulære flop, have været denne musical, men den idé blev droppet og siden da har han ledt med lys og lygte, indtil det gik op for ham, at svaret lå gemt i hans barndom med Leonard Bernsteins musik og Stephen Sondheims tekster og således blev West Side Story Spielbergs første musical.

Gangs of New York

Historien handler om Maria (Rachel Zegler) og Tony (Ansel Elgort) der møder hinanden til et dansebal og øjeblikkeligt forelsker sig. Hun er uskyldsren og lige ankommet fra Puerto Rico til USA og han er en badboy med et hjerte af guld, der lige kommet ud af fængslet. Problemet er bare at de tilhører to rivaliserende gadebander The Jets og The Sharks, der hører til i Upper West Side af New York City.

Star-crossed Lovers

Da Marias bror Bernardo (David Alvarez) opdager at hun kysser med Tony blusser bandekrigen for alvor op. De to bandeledere Bernardo og Riff (Mike Faist) aftaler derfor at mødes og en gang for alle slås om hvem territoriet skal tilhøre. Maria og Tonys kærlighed er fanget i midten af denne konflikt og spørgsmålet er om deres kærlighed er forbandet eller om den kan besejre hadet The Jets og The Sharks føler overfor hinanden.

Hyldest eller rip-off?

Med sin udgave af West Side Story fører Spielberg ikke så meget historien og musicalen ind i det 21 århundrede, så meget som at han hylder originalen og en svunden tid. Denne nye udgave føles nemlig mere som et nostalgitrip end en genopfindelse. Looket er meget lig filmen fra 1961, musikken er den samme og selvom det hele er veludført og måske endda en smule forbedret i forhold til ’61 udgaven, så er det svært at forstå Spielbergs beslutning om at holde sig så tæt op af Jerome Robbins og Robert Wise’s film.

Oldie but Goodie

Skulle man dog (mod alt forventning) ikke have set ’61 udgaven, så er Spielbergs nye udgave bestemt en biografbillet værd. Manden kan jo sit håndværk og West Side Story er hans mest seværdige og ikke mindst mest underholdende film siden Munich (2005). I en alder af snart 75 år kan man godt mærke, at der er lidt længere mellem de gode film, men når den kære Spielberg rammer plet, så slår det gnister og det er præcis, hvad West Side Story anno 2021 gør.

Fun for the whole family

Ser vi bort fra ’61 udgaven et øjeblik, så er ’21 udgaven i sig selv et brag af en musicalfilm, fyldt med livlige farver, dynamiske kameravinkler, fremragende skuespil-/sang-/dansepræstationer og sidst men ikke mindst Bernstein og Sondeheims fantastiske og tidsløse musik der går lige i hjertet og med garanti vil tryllebinde og inspirere mange kommende generationer.

Original titel: West Side Story

Land: USA, 2021

Instruktør: Steven Spielberg