Anmeldelse: Vores mand i Amerika

All's fair in Love and War

Vores mand i Amerika - Trailer
Nimbus film - Anmeldelse: Vores mand i Amerika Nimbus film

Idealisten

Året er 1939. I Europa er 2. verdenskrig under opsejling, Hitler har travlt med at heile til højre og venstre, og nazisterne har så småt sat kursen mod den danske grænse. I Washington, D.C. bor den danske ambassadør Henrik Kauffmann (Ulrich Thomsen) sammen med sin familie. Da han den 9. april 1940 får at vide, at tyskerne har invaderet Danmark, vælger han at erklærer sig uafhængig fra den besatte danske regering og kun tage ordre fra Kong Christian 10. Dette ses af regeringen som landsforræderi og især ministeren Nils Svenningsen (Søren Sætter-Lassen), der sidder i udenrigsministeriet på Christiansborg, ønsker at afskedige Kaufmann og bringe ham foran en domstol.

All the President’s (wo)men

Kauffman er i knibe og har brug for USA’s opbakning, for at kunne fortsætte sit embede. Det hjælper derfor, at hans kone Charlotte (Denise Gough) og hendes søster Zilla (Zoë Tapper), vis mand er diplomat, har nære kontakter til USA’s præsident Franklin D. Roosevelt (Henry Goodman)

Et “absurd” tilbud

Til at starte med, er Roosevelt ikke interesseret i krigen, men Kauffmann har en dristig plan. Han ved at Grønland er strategisk vigtig for Amerikas fortsatte sikkerhed og indgår derfor en uhørt aftale med præsidenten om, at tillade amerikanerne at bygge militærbaser på den daværende danske koloni. En simple strategisk manøvre, der skal vise sig at blive altafgørende for krigens udfald.

This is 40’s!

Instruktøren Christina Rosendahl fortæller, ligesom hun gjorde med Idealisten fra 2015, et unikt stykke danmarkshistorie. Vores mand i Amerika er et velfortalt drama om 2. verdenskrig, set fra et nyt perspektiv. Rosendahl formår gennem flotte, stemningsfyldte billeder, et effektivt lyddesign og tidens toner, at transportere os tilbage til 40’erne i overdådig og overbevisende stil.

Lige ved og næsten

Ulrich Thomsen er på én og samme tid filmens styrke og dens svageste punkt. Man kan mene, hvad man vil om hans minimalistiske, afdæmpede spillestil (det fungerede f.eks. formidabelt i Festen) og for det meste spiller det også her, især i de politisk relaterede aspekter, men der er tider i filmen, hvor jeg simpelthen ikke synes, at han træffer de rette valg, når det kommer til at understøtte og højne historiens melodrama. Derimod brænder den, for mig, forholdsvis ukendte Denise Gough, i dén grad igennem, som hans jaloux hustru. Jeg føler derfor at Vores mand i Amerika godt kunne have været en bedre film, hvis bare der lige var skruet på et par følelsesudbrud hist og her. Specifikt refererer jeg til et trekantsdrama, som jeg slet ikke er emotionelt investeret i.

Drengerøvsfaktor: 20 %

Original titel: Vores mand i Amerika

Land: Danmark, 2020