Anmeldelse: Thor: Love and Thunder

Dobbelt torden, men intet lynnedslag i ny Thor film.

Thunder Road

Efter hændelserne i Avengers: Infinity War (2018) og Avengers: Endgame (2019) har tordenguden Thor Odinson (Chris Hemsworth) haft lidt af en eksistentiel krise. Han forsøger at finde indre fred og leve et roligt, spirituelt liv, men da en mand ved navn Gorr (Christian Bale), med det med det frygtindgydende øgenavn ”The God Butcher”, truer med at udrydde alle guderne som hævn for hans datters død, må Thor lægge farkroppen væk og finde gudekroppen frem igen.

Walt Disney Studios Motion Pictures - Anmeldelse: Thor: Love and Thunder Walt Disney Studios Motion Pictures

Ex's & Oh's

Alt imens Thor gør sig klar til kamp, dukker en helt særlig person fra Thors fortid, pludseligt op igen. Ekskæresten Jane Forster (Natalie Portman) har kræft i 4. stadie og forsøger ved hjælp af hammeren Mjølner at overvinde den forfærdelige sygdom. Og selvom hammeren gør Jane til en kvindelig udgave af Thor, tærer den også voldsomt på hendes kræfter, hver gang hun bruger den, hvilket betyder at hendes dage muligvis er talte.

The Dilemma

Det sætter Thor i et frygteligt dilemma, for det eneste han ønsker, er at dedikerer sig til Jane og redde hendes liv, så de kan leve lykkeligt til deres dages ende, men han er samtidigt også nødt til at redde guderne fra udryddelse. Begge ting er et kapløb med tiden, så Thor må bede om hjælp fra sine to venner: krigeren Valkyrie (Tessa Thompson) og stenmonsteret Korg (Taika Waititi), hvis han skal have noget som helst håb om at vinde over Gorr, før sidstnævnte når at opfylde sit kyniske ønske ved evighedens port.

Great Expectations

Taika Waititi (Jojo Rabbit, Hunt for the Wilderpeople), der både har skrevet og instrueret filmen, genopfandt nærmest Thor-karakteren med den veloplagte Thor: Ragnarok (2017), en film som gav karakteren en tiltrængt humorindsprøjtning og tilførte hele MCU en forfriskende selvironisk distance. Der er desværre ikke samme fortælleglæde eller skarpe ironi at finde i Thor: Love and Thunder. Waititi fortsætter glamrock-stilen fra ’Ragnarok’ og benytter sig sågar gentagende gange af de samme gags som i begge film. ’Love and Thunder’ har endda præcis den samme cameos som ’Ragnarok’, hvilket virker en smule uinspireret, for at sige det mildt. Taika Waititi er en af ??de seneste års mest interessante filmskabere, og efter lynnedslaget der var Thor: Ragnarok, føles det endnu mere skuffende at se den middelmådige 'Love and Thunder', med de store forventninger i tankerne.

R.I.P. MCU

Formanden for Marvel Studios, Kevin Feige, skulle have haft lidt mere is i maven efter Avengers: Endgame og ventet med at fortælle flere (ligegyldige) historier om superheltene. Deres historie blev der sat så effektivt punktum for med de to Avengers film, at alt der kommer derefter blot, virker som griskhed. Der må da være mange andre superhelte i MCU, lad dog Thor og de andre hvile i fred. 'Love and Thunder' er ikke en forfærdelig film, vi taler ikke Thor: The Dark World niveau, bare roligt. Jeg fandt den dog ret kedelig og fuldstændig overflødigt. 'Love and Thunder' beviser det gamle ordsprog, at det er svært at fange et lyn i en flaske og denne gang lykkes det bare ikke for Waititi.

Drengerøvsfaktor: 40%

Original titel: Thor: Love and Thunder

Instruktør: Taika Waititi