Anmeldelse: The Woman in the Window

Hitchcock-inspireret thriller på Netflix

The Woman in the Window - Trailer
 Netflix - Anmeldelse: The Woman in the Window Netflix

There goes the Neighbourhood

Psykologen Anna Fox (Amy Adams) lider af agorafobi, en lidelse der blandt andet giver hende en frygt for åbne pladser og for at forlade sit eget hjem. Derfor er hun tvunget til at tilbringe alt sin tid alene i hendes store hus, hvor hun jævnligt udspionerer sine naboer med en kikkert. En dag flytter en ny familie ind i huset på den modsatte side af gaden og Anna opdager hurtigt, at de gemmer på en hemmelighed.

The Other Woman

En sen nattetime ringer det på Annas dør. Det er nabosønnen Ethan, der tydeligvis er oprørt over sin fars raserianfald og beder om husly hos Anna. Faderen, Alistair Russell (Gary Oldman), har nemlig et eksplosivt temperament, som han ofte lader gå ud over sin kone Jane og deres søn Ethan (Fred Hechinger). Langsomt vokser hadet og mistroen mod Alistair i Annas sind og hun begynder at blive bekymret for Jane og Ethans velvære. Det hele kulminerer, da hun en dag overværer en grusom handling i familien Russells hus.

Objects in the Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are

The Woman in the Window låner heftigt af plottet fra Alfred Hitchcocks mesterlige klassiker Rear Window (Skjulte øjne på dansk) og havde den legendariske instruktør stadig været i live, ville han sikkert have givet Joe Wright en lektion i, hvordan man opbygger suspense ordenligt. Wright, der ellers er en ganske god instruktør, benytter sig nemlig alt for ofte af billige chokeffekter og formår slet ikke at bygge samme ulidelige spænding op, som Hitchock gjorde i Rear Window.

Liar, Liar

Bogen som filmen er baseret på, er skrevet af den kontroversielle forfatter A.J. Finn aka Daniel Mallory, vis privatliv er mindst lige så mystisk og spændende som historien til denne film. Løgne om hans familie og sager om plagiering er nemlig kommet frem i en artikel om Mallory, i starten af 2019. Siden hen har han undskyldt og sagt at handlingerne skyldes en bipolar lidelse.

Copycat

The Woman in the Window minder på mange punkter om en af de utallige thrillere, der kom i 90’erne. Flere kritikere har især fremhævet ligheden med filmen Copycat fra 1995. Men hvor førnævnte film havde et element at originalitet, benytter ”WITW” sig alt for meget af genrens fortærskede klichéer, hvilket desværre gør den forudsigelig og på grænsen til at være ufrivillig komisk. Et bedre bud på en hyldest til 90’er thriller ville være Neil Jordan filmen Greta også kaldet Stalker, der forstår at bygge spændingen op til på ægte Hitchcock manér.

Drengerøvsfaktor: 30%

Original titel: The Woman in the Window

Land: USA, 2021