Anmeldelse: The Suicide Squad

Superskurkene er tilbage i topform

The Suicide Squad

Happiness is a Warm Gunn

Glem alt om Suicide Squad, her er The Suicide Squad. Bortset fra titlerne og et par enkelte karakterer, så kunne de to film ikke være mere forskellige. Suicide Squad fra 2016 var et makværk, som Warner Bros. ødelagde ved at tage projektet ud at hænderne på instruktøren David Ayer og lade såkaldte ”Trailer Houses” klippe filmen om. Resultatet blev en livløs film med flade karakterer, en kedelig historie og en forfærdelig Jared Leto som Jokeren. Ayer tog skylden, Warner fyrede ham og ansatte i stedet James Gunn, der allerede havde lavet de to succesrige Guardians of the Galaxy  film for Marvel Studios. Måske har Warner lært af deres fejl, for Gunn fik lov til, at lave præcis den film han gerne ville, uden indblanding fra filmstudiet og resultatet er efter min mening DC Comics bedste film siden Superman (1978).

Warner Bros. Pictures - Anmeldelse: The Suicide Squad Warner Bros. Pictures

Scum of the Earth

Jorden er endnu en gang under trussel fra det ydre rum, denne gang i form af en enorm søstjerne. Så direktøren for A.R.G.U.S., Amanda Waller (Viola Davis), der styrer Task Force X -programmet, må endnu en gang ty til verdens værste kriminelle, de indsatte i Belle Reve fængslet, for at finde sit nye Suicide Squad.

New Kids on the Block

Denne gang består holdet af lejemorderen Robert DuBois aka Bloodsport (Idris Elba), den nådesløse og dødbringende fredskæmper Christopher Smith aka Peacemaker (John Cena), hold lederen Rick Flag (Joel Kinnaman), Nanaue aka King Shark, en menneskespisende haj-menneske-hybrid med en IQ som en valnød, Abner Krill aka Polka-Dot Man (David Dastmalchian) en superhelt med en tragisk skæbne, som ikke skal afsløres her og så sidst men ikke mindst Harley Quinn (Margot Robbie), der som altid er fuldkommen utilregnelig og uforbedrelig.

It's Alive, Alive!

Sammen rejser holdet til Ø-nation Corto Maltese for at ødelægge Jotunheim labratoriet. Et fængsel for politiske fanger, hvor regeringen og den gale videnskabsmand Gaius Grieves aka The Thinker (Peter Capaldi) foretager umenneskelige eksperimenter. Et projekt de sjovt nok kalder ”Project Starfish”. En yderst farlig mission for de kære superskurkehelte, vis liv ikke gøres nemmere ved at de ikke alle er til at stole på.

Sommerens hit

The Suicide Squad er sommerens blockbuster hit PUNKTUM! Det er en nær perfekt kombination af action, komedie og kitsch superhelte univers. Lige som med ”GOTG” har James Gunn her formået at tage nogle kiksede karaktere og løfte dem til et højere niveau, der gør dem både vedkommende og menneskelige. Efter min mening en bedrift ingen anden instruktør har formået med et nye DC-univers.

Band (Aid) of Brothers

Skal du blot se én film i biffen denne sommer (og det skal du da) så se The Suicide Squad. Den er underholdende, storladen, flabet og skør på den gode måde. Nej, den er ikke dyb. Men ovenpå en lang Corona-krise, er den lige præcis det plaster på såret, som mange har brug for lige nu.

Drengerøvsfaktor: 100%

Original titel: The Suicide Squad

Land: USA, 2021