Anmeldelse: The Green Knight

The Green Knight er et sandt mesterværk!

The Green Knight - Trailer
Scanbox - Anmeldelse: The Green Knight Scanbox

The Man Who Would Be King

Gawain (Dev Patel) er den aldrende Kong Arthurs (Sean Harris) nevø og ridder af det runde bord. Men Gawain er hverken en rigtig ridder eller en særlig hæderlig mand for den sags skyld. Han vil hellere drikke sig fuld og knalde den lokale luder Essel (Alicia Vikander), end at gå i kirke søndag morgen. Med andre ord er han en ganske almindelig ung mand med længsler og lyster, præcis som du og jeg.

Merry Bloody Christmas

En dag, juledag for at være helt præcis, mens Gawain sidder ved siden af kongen og de øvrige riddere omkring det runde bord, dukker en mystik træagtig skikkelse op og udfordre ridderne til en leg. Den der melder sig til legen, må hugge en hvilken som helst legemsdel af ham. Til gengæld må denne ridder lide samme skæbne præcis et år senere. Gawain accepterer udfordringen og hugger hovedet af den grønne ridder. Herefter går nu et år med hæder, men også uvished og frygt for døden.

De 5 benspænd

Et år senere begiver Gawain sig ud på en 5 dages rejse mod den grønne ridders slot. På sin vej gennemgår Gawain, uden selv at vide det, fem dydsprøver: Fromdom (hans forhold til Gud), gavmildhed, høflighed, kyskhed og venskab. Alle ment til at teste hans karakter, men en efter en fejler Gawain og hans dystre skæbne, der nærmer sig med hastige skridt synes nu uundgåelig.

Mind, Body and Soul

The Green Knight er bestemt ikke en film, der vil falde i alles smag, da instruktøren David Lowerys stil kan forekomme en smule abstrakt og aparte for nogen, men har man set et par af hans tidligere film så som den poetiske Ain't Them Bodies Saints og den episke A Ghost Story, vil man bestemt være bedre klædt på til at afkode Lowerys billedsprog og brug af symbolikker, og har man tålmodigheden til at sidde igennem de 130 min som The Green Knight varer?

Så er der også en belønning i form af en stor filmoplevelse, du vil kunne mærke i sind, krop og sjæl i fem dage og fem nætter efter.

Et mesterværk

Lowery er efter min mening en stærkt undervurderet filmskaber. The Green Knight er p.t. den bedste film jeg har set i år. Den er mystisk og dragende, episk og intim og den fortjener i dén grad at blive anerkendt ved næste års store prisuddelinger. Alene filmens billedside skabt i samarbejde med multitalentet Andrew Droz Palermo er nok til at gå i biografen og se filmen for. Men når du nu sidder der, så nyd lige Dev Patels kraftpræstation og den elegante klipning, som Lowery selv har stået for. Jeg bruger sjældent dette udtryk, men efter min mening er The Green Knight et vaskeægte mesterværk!

Drengerøvs faktor og teknisk info:

Drengerøvsfaktor: 45 %

Original titel: The Green Knight