Anmeldelse: The Flash

Den længe ventede spillefilm om superhelten The Flash er endeligt landet i biograferne

The Flash - Trailer

Cartoon Heroes

Aqua sang engang "If only I could turn back time…" De sang også "Come on, Barbie, let’s go party", men den tager vi om en månedstid. Idéen om tidsrejse er nemlig præmissen i The Flash, der er inspireret af DC’s populærere Flashpoint tegneseriehæfter. Det er der kommet en vildt underholdende, forholdsvis kompleks og overraskende rørende film ud af.

Warner Bros. Pictures - Anmeldelse: The Flash Warner Bros. Pictures

Here in an instant…

Som alle andre nævneværdige superhelte er Barry Allen (Ian Loh), som barn, udsat for en traumatisk oplevelse. Han ser sin mor Nora (Maribel Verdú) med en kniv i maven, døende på køkkengulvet. Hans far, Henry (Ron Livingston) fængsles for mordet, hvilket i bund og grund efterlader Barry forældreløs, ganske som hans ven og Justice League kollega, Bruce Wayne aka Batman (Ben Affleck). Nu, en voksen mand, tror Barry (Ezra Miller) stadig fuldt og fast på sin fars uskyld og er fast besluttet på at få ham frikendt.

Gone in a flash!

Ved et tilfælde opdager Barry at han som superhelten The Flash, kan rejse i tid og sted. Det giver ham idéen til at rejse tilbage til den skæbnesvangre dag og forhindre mordet. Missionen lykkes, men lykken bliver kortvarig, for Barry opdager hurtigt at det medfører store konsekvenser for multiverset, når man ændrer ved noget i fortiden.

“I’m Batman”

Således ender Barry i et alternativt univers, hvor han blandt andet møder sig selv, før han fik sine superkræfter. Hvad værre er, er at General Zod (Michael Shannon) også er i live, men i dette alternative univers findes der ingen Superman, Aquaman, Wonder Woman eller Cyborg til at bekæmpe den gale kryptaner. Derfor må Barry søge hjælp hos sin gamle ven Bruce Wayne, men heller ikke han er helt den samme som før, eller rettere, han er HELT den samme som før…

“I’m Tom Cruise and I approve this message.”

Spillefilms-udgaven af The Flash har været længe undervejs. Grundet Covid-19 blev produktionen først udskudt og derefter valgte Warner Bros at udsætte premieren yderligere for at få kontroversen omkring Ezra Miller på afstand. Filmen fik først for alvor vind i sejlene i marts, da selveste Tom Cruise så den ved en privat visning og var så begejstret for filmen, at han efterfølgende ringede og lykønskede instruktøren, Andy Muschietti.

Across the multiverse

Ligesom Avengers: Infinity War (2018) og Endgame (2019) er The Flash er enhver tegneserienørds våde drøm, når det kommer til kanon mash-up. Warner har altid været gode til at udnytte deres bagkatalog af karakterer i andre film (F.eks. Ready Player One og Space Jam: A New Legacy) og nogle vil sikkert mene, at The Flash er lige lovlig tung på fanservice, men jeg synes at brugen af visse karakterer i denne sammenhæng har sin ret, når man tager hele Flashpoint teorien i betragtning.

The IT factor

Selvom The Flash ikke på nogen måder er perfekt (især CGI’en er forfærdelig og ligner noget fra et gammelt konsolspil), så er filmen et stort skridt i den rigtige retning for DC. Tonen fra tegneserien har Andy Muschietti (Mama, IT) nemlig ramt helt perfekt og alene scoopet med at få Michael Keaton tilbage i rollen som Batman, samt de mange easter eggs som filmen gemmer på og som jeg ikke skal afsløre, gør hele filmen værd at se og gense.

The Flashpoint Paradox

På nærmest genial vis lykkes det med The Flash, via multiversets love og logik, basalt set at annullere hele Snyder-verset. Dette giver så til gengæld plads til James Gunns nye vision for DC’s fremtidsplaner som kickstartes med Superman: Legacy i 2025, en film jeg personligt ser meget frem til.

It’s Miller time!

Om Warner Bros tør lade Ezra Miller spille Barry Allen i fremtidige udgaver, må tiden vise. Paradoksalt nok kan The Flash nemlig gå hen og blive en af DC’s største succeser og hvilket Hollywood filmstudie med respekt for sig selv kan ikke godt se igennem fingre med lidt kriminel adfærd for at tjene nogle milliarder…? Faktum er at Miller er fremragende som Barry Allen og det ville være synd, hvis ikke han fik chancen for at udvikle rollen fremover.

Drengerøvsfaktor: ’84 %

Original titel: The Flash

Instruktør: Andy Muschietti