Anmeldelse: The Apprentice - Filmen som Trump ikke vil have at du skal se, er nu landet i biograferne

Filmen som Trump ikke vil have at du skal se, er nu landet i biograferne

The Apprentice - Trailer
?si=hB4M39KfUTJxHKBg

It Takes Two, Baby

"Always two there are. No more, no less. A master and an apprentice." Således sagde en berømt profet en gang. Nu talte Master Yoda godt nok om Kejseren og Darth Sith, men det kunne lige så godt have været en reference til historien om Roy Cohn og USA’s tidligere præsident, Donald J. Trump.

Scythia Films - Anmeldelse: The Apprentice - Filmen som Trump ikke vil have at du skal se, er nu landet i biograferne Scythia Films

Dawn of The Don

Vi befinder os i starten af 70’erne, Donald Trump (Sebastian Stan), søn af ejendomsudvikler og forretningsmanden Fred Trump (Martin Donovan), er en ambitiøs ung mand, der drømmer om at bygge en kæmpemæssig skyskraber, midt på Manhattan. Det skal være et luksuriøst hotel, som han vil kalde for Trump Towers, problemet er bare at Donald ikke kan få nogen til at støtte op om idéen.

Get Me Roger Stone Roy Cohn

Det er her at Roy Cohn (Jeremy Strong), kommer ind i billedet. Cohn er en notorisk advokat, med mafioso-lignede metoder. Da Don således helst gerne vil have projektet godkendt hos borgmesteren og samtidigt undgå at betale byggeskat, sørger Cohn for at New York City klarer regningen. Som en anden Jeffrey Epstein eller P. Diddy, optager Cohn nemlig sine venner og fjender i kompromitterede situationer og benytter dette som strategisk afpresning, for at opnå sine og klienternes mål.

No Angels in America

Cohn har også tre livsregler, som han lærer Donald. 1: Angrib, angrib, angrib. 2: Indrømme intet, benægte alt. 3: Altid påstå sejr og accepter aldrig et nederlag. De regler tager Trump til hjerte og langsomt, som hans byggeprojekter bliver flere og flere og han bliver mere og mere velhavende, ændrer Trumps personlighed sig også. Han er nu en verdensmand, der ikke længere har brug for eller lyst til at hjælpe sin gamle, syge ven når Cohn har mest brug for Donald.

Teflon Don

Vi kender alle Trump som denne irriterende, usympatiske, højtråbende, Twitter-tastende, narcissistiske mandsperson, der trods rigsretssager og #MeToo anklager, på en eller anden måde bliver ved med at vinde og undgå fængselstid og som med stor sandsynlighed står til at blive præsident at USA endnu en gang.

Scenes from a Marriage

Donald Trump har efter sigende lagt sag an mod filmskaberne, i et forsøg på at stoppe filmen fra at komme ud. Der er præsidentvalg om knap en måned og Trump mener altså at denne film åbenbart kan skade hans chancer for at blive genvalgt. Det er især én kontroversiel scene, der er tale om, hvor Donald voldtager sin daværende kone, Ivana (Maria Bakalova), fordi hun ydmyger ham. Trumps talsmand, Steven Cheung kalder påstandene for ’åbenlyst falsk’ og der hersker da også tvivl om, hvorvidt overgrebet rent faktisk er sket eller ej, da Ivana efterfølgende har trukket påstanden tilbage.

Sympathy for the Devil

Bortset fra denne voldsomme scene, fik jeg faktisk sympati for Trump-karakteren, da især første halvdel af filmen menneskeliggør manden bag myten. Men halvvejs inde skrifter sympatien til Roy Cohn, der ellers indtil nu har været djævlen selv. Dette er uden tvivl et bevidst valg fra filmskabernes side, for på den måde føles forræderiet overfor venskabet til Cohn så meget større.

That 70’s doc

The Apprentice er instrueret af den iransk-danske filmskaber Ali Abbasi, der tidligere bl.a. har stået bag Border (2018), Holy Spider (2022), samt et par episoder af Max-serien The Last of Us. Abbasis dokumentariske stil giver The Apprentice en vis autentisk realisme, så man nærmest føler at man sidder og ser et slidt VHS-bånd af en dokumentar optaget i slut 70’erne og starten af 80’erne.

Grab ‘em by the pussy Soundtrack

Lydsiden er beklædt med alt fra dystert synth-pop, der lyder som noget taget direkte fra en af John Carpenters Halloween soundtrack, over stemningsfyldt Miami Vice-inspireret rock/pop, til Studio 54-agtigt bekymringsfrit disco. De tre komponister; Martin Dirkov, David Holmes og Brian Irvine har således leveret et effektivt lydtæppe, der alt sammen selvfølgelig er med til at danne et billede af tidsalderen, men er også med til at give et indblik i Trumps egen sindstilstand i den givne scene.

Stan the Man

Fra Alec Baldwin i SNL til Johnny Depp i Funny or Die tv-filmen Donald Trump's The Art of the Deal: The Movie, der findes utallige komiske parodieringer på Trump gennem årene, nogle bedre end andre, så Sebastian Stan stod overfor en kæmpe udfordring, da han skulle bringe en ung Donald til live. Stan har klogt nok valgt en mere lowkey tilgang til rollen, hvor han langsomt og mesterligt påfører karakteren flere og flere ”Trumpismer”, indtil han bliver den mand, vi forbinder med Trump nu om dage.

Boston Strong

Selvom Stan er fremragende som Trump, er det dog svært at hamle op imod en karakter som Roy Cohn, både på film og i virkeligheden. Jeremy Strong (Succession) nailer Cohns angstfremkaldende deadpan ansigtsudtryk og hans kuldegysende monotone talemønster. Cohn er tidligere blevet spillet af Al Pacino, der måske bragte mere liv og galskab til karakteren, men Strong leverer i den grad også en Oscarværdig præstation med sit underspillede faretruende portræt.

Villains ‘R’ Us

Stan og Strongs kompetente skuespil ændrer dog ikke på, at Trump og Cohn fremstår som formulariske karakterer og filmen tilføjer ikke meget dybde til, hvad der allerede kunne undersøges på en Wikipedia-side. The Apprentice starter næsten som en historie om Marvelskurks oprindelseshistorie, men opgiver konceptet halvvejs inde. Ligeledes bliver navne som Roger Stone, Rupert Murdoch og Koch-brødrene kun overfladisk nævnt for at tjekke fluebenet. Desuden fremstår forholdet mellem Trump og Cohn blot som en skitse og forholdsvis unuanceret.

The First Amendment

The Apprentice grænser til karaktermord, for filmskaberne har en helt klar holdning til Donald Trump og tager sig visse faktuelle friheder, for at får ham til at fremstå så homofobisk, racistisk og generelt usympatisk som overhovedet muligt. Dermed ender filmen med ikke rigtigt at please nogen. Dem der i forvejen hader Trump vil nok finde ham for sympatisk portrætteret og dem der elsker ham, vil hade filmen, fordi den i sidste ende fremstiller ham i et negativt lys. I sidste ende rykker filmen altså ikke ved de grænser og meninger, som filmskaberne måske havde håbet på at gøre og det hele ender med at blive en lidt flad oplevelse der hurtigt er glemt igen.

Drengerøvsfaktor: 60 %

Original titel: The Apprentice

Land: Canada/Danmark/Irland, 2024