Gaming

Anmeldelse: Star Wars Jedi: Fallen Order

Et velformet action-adventure spil, der giver franchiset den fornødne opmærksomhed

Anmeldelse: Star Wars Jedi: Fallen Order
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 28. november 2019

4 ud af 6 stjerner

Det er efterhånden længe siden, at der har været et alvorligt godt Star Wars-spil. EA erhvervede sig licensen til at udvikle Star Wars spil i 2014. Den deal involverer at blandt andet DICE, BioWare, Visceral Games og Respawn Entertainment må udvikle spil i franchiset – men de første par år af licensen, har resulteret i et par knapt så prangende spil, i form af Star Wars Battlefront i 2015 og Star Wars Battlefront 2 i 2017.

Battlefront-spillene var i bund og grund reskinnede Battlefront-skydespil, og selvom disse spil havde Star Wars vibes, føltes de mes af alt som en god undskyldning, for at hente nogle penge fra dedikerede Star Wars-fans. 

Derfor var der også blandede reaktioner, da EA annoncerede spillet Star Wars Jedi: Fallen Order tilbage i 2018…

 

Star Wars Jedi: Fallen Order (Lad os bare kalde det Fallen Order fra nu), er noget helt andet end Battlefront-spillene. Det er et action-adventure spil, der er blevet udviklet af Respawn Entertainment, udviklerne bag Titanfall, Titanfall 2 og (suk) Apex Legends. 

Hvis du synes, at udgangspunktet stadig ikke lyder helt overbevisende, er du helt undskyldt. Apex Legends truede Fortnite og PUBG i et splitsekund, men Titanfall-spillene var rent faktisk gode, selvom de ikke opnåede kæmpe succes herhjemme. 

Der er intet som en god gang baggrundsviden, til for alvor at sænke forventningerne, vel? Sådan havde jeg det også, da spillet endelig rullede ind til anmeldelse, men jeg er omvendt. Fallen Order er et overraskende godt spil. 

Fallen Order – Trailer

I Fallen Order fortælles der en ny og ret original Star Wars historie, der bindes sammen med den officielle kanon fra filmene. Det har givet Respawn mulighed for at fortælle en historie, der trækker på informationer vi kender fra universet – og samtidig introducere nye interessante elementer. 

3192072

I spillet hopper man i skoene på Cal Kestis, en Padawan der blev presset langt ud i galaksen, da Order 66 blev eksekveret – Order 66, er ordren som klon-tropperne fik af Palpatine, om at udslette alle Jedi, i Episode III: Revenge of the Sith. 

Kestis overlevede, og bliver hurtigt kastet ud i en vild mission, der blandt andet introducerer et fantastisk rag-tag team af rebeller, og introducerer os for Kestis som en forholdsvis ressourcestærk ung Padawan, der både har god kontrol over lyssværd og Force-kræfter. 

Historien finder sted mellem Episode 3 og A New Hope. Missionen for Cal Kestis, går i store træk ud på, at forhindre Republikken i at finde frem til andre Force-følsomme unge væsener i universet. Et nobelt mål. 

3192069

Som et action-adventure spil, minder Fallen Order nærmest som en sammensmeltning mellem Uncharted, Tomb Raider og en lille smule God of War. Det låner mekanikker fra nogle af de bedste – og det slipper ret godt afsted med det. 

Selvfølgelig kan man ikke have et Star Wars spil uden lyssværd, og det er lykkedes Respawn at skabe en virkelig tilfredsstillende følelse omkring det. 

Som spiller bliver man aldrig stærkere, sådan direkte – progressionen udløses i stedets af skill-points, der åbner for nye kombinationsangreb, mens en række færdigheder udløses direkte i forbindelse med historien. 

Lyssværdet er det primære våben, og kampsystemet omkring det er en anelse Dark Souls-agtig, uden at blive lige så afstraffende og frustrerende – timing på angreb og parrys er nøglen, og Cal bliver først for alvor en mester-kæmper, når man som spiller har udviklet sine egne færdigheder med controlleren, og det er en lækker måde, at udvikle sit spil på. 

Mens en standard Storm Trooper kan slåes ihjel, ved at sende et veltimet blasterskud retur med lyssværdet, dukker der hurtigt andre, og væsentligt mere udfordrende fjender op. 

Jeg tror der er tre hovedgrunde til, at Fallen Order er endt med at blive et rigtigt godt spil: 

 

Halv times gameplay demo

3192073

For det første er selve Star Wars fantasien i spillet veludført – universet er kreativt og sætter den rigtige stemning – de øvrige karakterer i spillet trækker en ind i oplevelsen, og man føler, at man selv spiller en Star Wars film. 

3192074

For det andet, er den nye historie et forfriskende skud i bøssen. Den indeholder alt hvad man kan forvente, sammen med små ikke-overdrevede plot-twists, genkendelige cameos (Med de rigtige stemmer). 

3192075

For det tredje, og det vigtigste: Spillet trækker på inspiration fra mange andre tidligere og højt roste spil, men kombinationen og måden de forskellige spilelementer afveksles på, gør at man aldrig føler man sidder fast i en kedelig rytme. Der er selvfølgelig masser af kampe, men det brydes med en stor mængde platform-elementer, hvor Cal skal finde vej gennem labyrint-agtige maps, der gemmer på andre og nye eventyr og sidemissioner, rundt om hver andet hjørne – og så krydres det med en række interessante puslespil, der for det meste giver en tid til at stoppe op og udforske omgivelserne ekstra godt – uden at blive et irriterende punkt, der kræver frustrerende walk-through opslag på nettet. 

Det der er lykkedes virkelig godt for Fallen Order er helheden – at man kan give sig totalt hen til historien, og bare gennemleve en intens og interressant Star Wars-historie. 

Og når indlevelsen og historien er så vigtig for den samlede oplevelse, er det et problem, at spillet har et par indlevelses-ødelæggende glitches. 

Jeg har anmeldt spillet på PlayStation 4 Pro, her kører spillet for det meste rigtig flot – grafikken er god, ikke Modern Warfare-god, men intet at klage over. Men spillet vil ofte fryse i øjeblikke hvor man transitionerer hurtigt over lange afstande på kortet. Og i øjeblikke hvor store dele af kortet er synlige på samme tid – som hvis man træder ind i en hel ny scene og ser et kæmpe landskab foran sig. Så får man lige lidt stammeri fra spillet. Hopper man i en "elevator" er det nærmere reglen end undtagelsen, at man oplever 5, 10, 20 sekunders frysetid. 

3192071

Jeg har været rundt og tjekke andre brugerinput rundt omkring, og det lader til at være et generelt problem – og man kan undre sig over, hvordan det ikke er blevet fanget i spillets testfaser. Vi ved godt, at mange udgivere kaster sig ud i adskillige patches efter lancering (Kigger igen på Modern Warfare), men for et single-player spil, der virkelig skal sælge indlevelsen, virker det helt absurd. Patch det nu, EA!

Nu får vi det til at lyde som om, at det er totalt spilødelæggende, at der fryses nogle frames her og der – men så galt er det ikke. Det er blot en irriterende fejl, i et spil der ellers havde været en helt fantastisk og flydende oplevelse – og det bedste Star Wars spil i dette årti. 

Fallen Order har potentialet til at nå store højder, og en fornuftig patch inden jul, vil gøre spillet her til den bedste gave for gamerglade Star Wars-fans. 

Udgiver: EA

Udvikler: Respawn Entertainment

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC

Udgivelsesdato: 15. november 2019

PlayStation fejrer 30 år med nostalgi: En rejse gennem gaming-historien

Læs også: PlayStation fejrer 30 år med nostalgi: En rejse gennem gaming-historien

LEGO James Bond-spil lækket: En spion i klodsformat vi aldrig fik

Læs også: LEGO James Bond-spil lækket: En spion i klodsformat vi aldrig fik