Anmeldelse: Skyggen i mit øje

Et mesterværk af Ole Bornedal.

Skyggen i mit øje - Trailer

Merde!

Året er 1945. Anden verdenskrig raser på 6. år og nazisterne har et solidt jerngreb om Europa. Den 21. marts sender den britiske luftflåde en række bombefly med kurs mod Danmark. Deres mission er enkel: De skal bombe Shell bygningen, Gestapos hovedkvarter i København. Men noget går galt og pludseligt ender Den Franske Skole, der ligger på Frederiksberg, i centrum for bombardementet.

SF Studios - Anmeldelse: Skyggen i mit øje SF Studios

Mother Teresa

I centrum for fortællingen er de tre børn Rigmor (Ester Birch), Eva (Ella Josephine Lund Nilsson) og Henry (Bertram Bisgaard Enevoldsen). Rigmor og Eva går på skolen, mens Henry er på besøg fra Jylland, efter at han er blevet så traumatiseret over at have set en bilulykke, at han ikke længere kan tale. Skolen er en katolsk pigeskole og lærerinderne er derfor nonner. En af dem er Teresa (Fanny Bornedal). En rebels ung kvinde, der blandet andet stiller spørgsmål ved Guds eksistens og indleder et forhold til Frederik (Alex Høgh Andersen), en dansk nazi-sympatisør.

Oh, No-lan!

Med Skyggen i mit øje har Ole Bornedal (Nattevagten) begået et mesterværk. Visuelt og auditivt er den bjergtagende og sender på mange punkter tankerne over på Christopher Nolans Dunkirk (2017), men jeg synes faktisk, at Bornedal formår at opnå noget som Nolan ikke gjorde, nemlig at gøre filmen vedkommende. Det gør han ved noget så simpelt som opbygning. Hele filmen er en lang øvelse i suspense-opbygning, hvor vi lærer karaktererne at kende undervejs og derved bliver tragedien så meget mere hjerteskærende, når den ”endeligt” indtræffer.

Der Untergang!

Skyggen i mit øje er baseret på virkelige hændelser og kan også sammenlignes med James Camerons Titanic (1997) i og med at man fra starten af ved, at Den Franske Skole bliver ramt af de britiske bomber og der derfor er en vis frygt og rædsel i luften. Filmen føles som en tikkende bombe, der med hvert forbigående sekund nærmer sig den uundgåelige tragiske slutning. Dette gør Skyggen i mit øje yderst spændingsfyldt og nærmest ulidelig nervepirrende film at se. Det er en film der kan mærkes i både krop og sjæl længe efter den er forbi.

Faces Places

Måske er det bare fordi jeg ser så mange danske film og serier, men det er dejligt, at se så mange nye ansigter og jeg var blæst væk over skuespilpræstationerne. Særligt Fanny Bornedal er tryllebindende som Terese, men også de tre børn Ester Birch, Ella Josephine Lund Nilsson og Bertram Bisgaard Enevoldsen må fremhæves. De har et vidunderligt samspil og giver filmen en magisk uskyld og et snært af noget eventyrligt.

Drengerøvsfaktor: ’45 %

Original titel: Skyggen i mit øje

Land: Danmark, 2021