Anmeldelse: Operation Fortune: Ruse de guerre

Guy Ritchie og Jason Statham er tilbage med nyt action-brag

Operation Fortune: Ruse de guerre - Trailer

Once Upon a Time in England

I slut 90’erne – start 00’erne var Guy Ritchie en af Englands mest lovende instruktører. Film som Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) og Snatch (2000) vidnede om en ung, sulten, filmskaber, hvis film emmede af både fortælleglæde og kreativitet. Ritchie var, ikke ulig Quentin Tarantino, et frisk pust i filmbranchen, og en ny Guy Ritchie-film var noget man så frem tit med spænding.

SF Studios - Anmeldelse: Operation Fortune: Ruse de guerre SF Studios

Bitch, it’s Madonna

Så kom Swept Away (2002), en romantisk komedie med Ritchies nye kone, Madonna, i hovedrollen. Væk var den gække fortællestil og Ritchies trofaste fanbase kunne næsten ikke fatte, at denne film kom fra samme instruktør som stod bag Lock, Stock og Snatch, bare få år tidligere. Det blev ikke meget bedre med den forvirrende Revolver (2005) og prætentiøse RocknRolla (2008) og på bare 8 år så det ud til at Ritchies karriere var ovre.

Elementary, my dear Watson

Men så kom Sherlock Holmes (2009), et veloplagt action-brag, der genopfandt de klassiske karakterer Sherlock Holmes og John Watson som sexede action helte og pludseligt var Ritchie tilbage i topform. Siden da er det gået op og ned for Madonnas eksmand, men nu er han, med lidt forsinkelse, tilbage i biograferne med action-komedien Operation Fortune: Ruse de guerre.

Fortune favours the bald

MI-6 agenten Orson Fortune (Jason Statham) sendes på en mystisk mission for at forhindrer salget af en dødbringende ny våbenteknologi, truer med at forstyrre verdensordenen. Med sig har den forkælede spion IT-nørden Sarah Fidel (Aubrey Plaza) og en selvoptagede filmstjerne Danny Francesco.

WOMD

Planen er at charmerer milliardæren og våbenhandleren Greg Simmonds (Hugh Grant) og forhindrer ham i at sælge det dødbringende våben til nogle ukrainske terrorister. Selvfølgelig går missionen ikke som planlagt, så Fortune og hans hold må bruge alt deres snilde og ekspertise for at stoppe salget og bevarer verdensfreden.

The not so fab five

Operation Fortune: Ruse de guerre er Guy Ritchie og Jason Stathams 5 film sammen og de har efterhånden fundet en formel der kombinerer begge de herres varemærker; Ritchies kække drengerøvsstil og Stathams hårdtslående action. Men problemet er netop at filmen føles for formularisk. Væk er charmen, fortælleglæden, humoren og den skæve fortællestil, som gjorde Ritchie berømt tilbage i 90’erne. Tilbage er en kedelig og generisk actionfilm, som vi har set 100 gange før.

”Value” for Money

Lige meget hvor forvirrende eller kedelige historierne har været gennem årene, har Ritchie’s film dog altid haft en høj ”production value” og lige på dette punkt skuffer Operation Fortune bestemt heller ikke. Filmen føles og ser dyr ud og der er tydeligvis ikke sparet på location budgettet og når der er action sekvenserne, så leverer den som forventet også varen fuldt ud.

I’m too old for this shit

Selvom jeg egentligt fik, hvad jeg forventede, kunne jeg alligevel ikke lade være med at forlade biografen lettere skuffet. Der er ikke noget værre end at se en uinspireret og uinspirerende film. Er man til film som Red Notice, The Unbearable Weight of Massive Talent og Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw, vil Operation Fortune sikkert også være lige noget for dig, personligt føler jeg, at jeg blevet for gammel til at spilde min tid på denne slags ”paint by numbers”, ”Made for China” produktioner.

Drengerøvsfaktor: 50 %

Original titel: Operation Fortune: Ruse de guerre

Land: USA/Kina, 2023