Connery

Anmeldelse: Nostalgi-gaming-mesterværk - Crash Bandicoot 4: It's About Time

Crash er tilbage for fuld udblæsning.

6 ud af 6 stjerner

Crash er tilbage!

Og denne gang har vi ikke fingrene i en remastering eller facelift af et gammelt, ikonisk spil. Denne gang er det en spritny udgivelse i den originale franchise - vi snakker selvfølgelig den famøse Crash Bandicoot 4: It's About Time.

Undertitlen indikerer ikke blot, at det er på tide, at spillet fik en fjerde installation (forgængeren i den originale historie blev udgivet i 1998), men understreger også spillets fokus på tidsrejser og eventyr gennem revner i tidslinjen.

ANNONCE
Foto: Activision - Anmeldelse: Nostalgi-gaming-mesterværk - Crash Bandicoot 4: It's About Time Foto: Activision

Handling

Spillet handler igen om, at Neo Cortex er ude efter hævn - han har ved hjælp af sine trofaste skurkevenner formået at opnå en revne i tiden, som gør, at han kan undslippe sit fængsel. Crash skal nu vække de ældgamle Quantum-masker, a la Uka Uka og Aku Aku, op til dåd - disse masker er de eneste, der kan genetablere orden i universet igen og lukke hullerne til tidslinjerne. Dette kaster Crash ud på et tidsrejseeventyr i både fortidens, nutidens og fremtidens hæsblæsende maps. 

Inden jeg kaster mig ud i detaljerne og mine ord omkring spillet, så lad os lige slå fast:

Crash 4 er Bandicoot-fans våde drøm.

Crash formår at finde den perfekte balance mellem nostalgisk arkade-fornemmelser i de tidlige Playstation-dage med nye, innovative måder at udvide universets underholdningsværdi inden for spillets bevidst forældede rammer.

ANNONCE
Foto: Activision - Anmeldelse: Nostalgi-gaming-mesterværk - Crash Bandicoot 4: It's About Time Foto: Activision

Gammel Bandicoot i nye klæder

Når vi snakker om et spil, som skal forsøge at fortsætte et univers og en mainstory, som blev afrundet tilbage i 1998, så kan det virke som en utrolig svær opgave både at kurtisere moderne gamere og de gamle, som gerne vil have, at formatet forbliver uændret.

Til min store glæde har det ramt konceptet spot-on - de har gjort karakteren lidt mere glidende i bevægelserne, så man bedre kan lave sine hop og hurtige finter uden at give Crash moderne, realistiske bevægelsesmønstre.

Universet er kompakt, visuelt retro-smukt og forfriskende nyt i forhold til, at de har udtænkt utallige nye bikarakterer, baggrunde og universer med retro-brillerne på.

Her har spiludviklerne været enormt skarpe på benarbejdet i optakten til udgivelsen, da de har testet målgruppen med deres Crash Team Racing-reboot og dennes tidligere månedlige Grand Prix med lancering af nye baner - på den måde har de kunnet stikke en finger i jorden og mærke, hvad fansene satte pris på grafisk.

CTR tilbød 8 spritnye, vidt forskellige baner, hvoraf man kan mærke, at flere af elementerne i forhold til grafik og design har smittet af på måden, Crash 4 er formet.

Figurerne, universet, detaljerne og måden at forsimple elementerne til retro-stil er gjort med finesse, og selve universet er stadigvæk lige så ‘bane-lukket’ som altid - med den undtagelse, at flere af rekvisitterne i omgivelserne kan manipuleres med.

I den originale trilogi var der blot få af banerne, som bød på køretøjer, anderledes baner og et alternativ til gang og løb - men denne udgivelse er spækket med nye spilmuligheder med sprint, skøjtning, køretøjer, flyvning og diverse finurligheder.

På dette punkt vækker fireren store associationer til Ratchet & Clank-franchisen (et andet spil-koncept, som har en særlig plads i mit gaming-hjerte) med sine hyppige skift i gameplay-stil - og desuden muligheden for at optjene og skifte skins gennem spillet til sin karakter, som også er et kækt lille nik til at lokke den nyere gaming-generation til.

Spillet har desuden udvidet mulighederne for spilbare karakter til mere en Crash og Coco - vi snakker blandt andet Tawna og folk fra skurkelisten såsom Cortex og Dingodile.

ANNONCE
Foto: Activision - Anmeldelse: Nostalgi-gaming-mesterværk - Crash Bandicoot 4: It's About Time Foto: Activision

Universet udvider - inden for nostalgiens rammer

Spillet kører den helt simple stil igen, og det er fantastisk.

Cortex er ude efter hævn, så nu skal vi efter Cortex.

Det er en gigantisk no-brainer på handlingsfronten, hvilket giver frirum til at finpudse alle detaljerne og mulighederne for små-missioner, udviklingstrin, udfordringer og mini-universer.

Mainstory kører på det helt klassiske map, hvor Crash hopper fra punkt til punkt, og hver ‘ø’ i denne omgang er forskellige tidspunkter i tiden - her har hver dimension en masse småting, du kan indsamle og optjene.

Eksempelvis ‘Lost Tapes’, som er små, geniale baner, hvor man får VHS-nostalgien aktiveret, når man spiller sig igennem testforsøgene på Crash fra den gang, at han blev skabt af Cortex.

Hele mappet byder på skjulte udfordringer og skjulte skatte i spillet, mens du selvfølgelig stadigvæk kan optjen et relic med de famøse Time Trials - nu er der bare endnu flere udfordringer!

En af de største trækplastre i de nye tiltag, er de nye Masker - foruden at være en vigtig brik i handlingens historie, så bidrager de også med en midlertidig anderledes spillestil.

Én maske kan skabe slowmotion, så du kan nå de helt hektiske hop i tide, mens en anden kan manipulere med universet, så du skal kan skifte i landskabet for at opnå de svære kasser.

Det giver et fantastisk boost til spilintensiteten og oplevelsen, uden at man har skullet udvide eller ændre på den originale grundopskrift.

Og tro det eller ej - spillet er faktisk sværere end den gamle trilogi!

Og det siger ikke så lidt, når man tænker på, hvordan first-gen-spil til Playstation satte vores børne- og teenageår på prøve i forhold til ikke at kaste controlleren igennem rummet - sværhedsgraden er passende blevet opgraderet i takt med, at spilstilen har fået en makeover - mere om dette i følgende afsnit.

ANNONCE
Foto: Activision - Anmeldelse: Nostalgi-gaming-mesterværk - Crash Bandicoot 4: It's About Time Foto: Activision

Sådan er gameplayet anderledes 1998 vs. 2020

Dobbelthop er fast inventar

Til de hardcore fans af Crash Bandicoot, så husker I nok, at man i Crash Bandicoot 3: Warped blev introduceret til et special move, som tillod karakteren at lave et dobbelthop - som i flere spin-offs i spillet efterfølgende, så er denne teknik nu blevet fast inventar i controller-muligheder på 4'eren.

Cirkel-præcision

Som noget nyt har man nu en lille cirkel aka. en ‘skygge’ under karakteren, som skal hjælpe dig med at ramme de svære hop og bedømme afstanden bedre - du kan blot følge cirklens skygge på trinene og dermed bedre koordinere dine hop.

Udødelighed?

Som noget helt, helt nyt kan du nu vælge om du vil køre Modern eller Classic. Classic er det gode gamle koncept, hvor du har et x antal liv, og så snart du mister dem, så starter du banen forfra - uanset hvilket checkpoint du nåede til.

Modern er derimod en ‘dødstæller’ i hjørnet, hvor man har evigt liv hele banen igennem. Når du til et checkpoint? Så dukker du op der hver gang, uanset hvor mange gange du dør. Detaljen med denne dødstæller er, at du skal opnå en række trophys, som kun kan opnås ved at dø så få gange som muligt - hver bane har ligesom golf en form for ‘par’, som du skal opnå.

Co-op-dueller: Bandicoot Battle

Du kan nu også spille med op til 2-4 venner i Bandicoot Battle, hvor I dyster om at nå igennem banen og dens checkpoints hurtigst og mest smertefrit.

ANNONCE
Foto: Activision - Anmeldelse: Nostalgi-gaming-mesterværk - Crash Bandicoot 4: It's About Time Foto: Activision

Samlet set

Crash Bandicoot 4: It's About Time er en dedikeret kærlighedserklæring til fans.

Der er på intet tidspunkt en følelse af, at man blot har skabt spillet for at cashe ind på at malke koen udover dens evner - den frygt og fordom gør spiludviklerne til skamme.

Spillet er en potpourri af nytænkende virkemidler, vanvittig opfindsomhed på retro-fronten og masser af nostalgisk kærlighed sammensmedet med moderne gaming.

Overordnet set giver Crash 4 indikationen om, at spiludviklerne har haft godteposen fyldt med nye innovative ideer, nostalgi-fyrværkeri og retro-gaming i mange år og endelig fundet mediet og det rette tidspunkt til at skyde alle de ideer afsted som har brændt i lommen til i et eventyrligt mesterværk på nostalgi-gamingfronten.

ANNONCE
Crash Bandicoot: It's About Time

Udvikler: Toys for Bob

Udgiver: Activision

Releasedato: 2. oktober 2020

Platform: PlayStation 4 & Xbox One

Del

Seneste nyt

Annonce