Anmeldelse: Next Goal Wins

Taika Waititi scorer selvmål med charmeløs fodbold-komedie.

Next Goal Wins - Trailer
?si=Cuxm7eYRm1cXX-Xu

”Loo-hoo-zuh-her”

Den New Zealandske stjerneinstruktør Taika Waititis (Thor: Ragnarok, Jojo Rabbit, Hunt for the Wilderpeople) seneste film er baseret på en sand historie om verdens dårligste fodboldhold. I en legendarisk VM kvalifikationskamp tilbage i 2001, tabte American Samoas landshold således hele 31-0 til Australien. 10 år senere er holdet ikke blevet et hak bedre, tværtimod, men da deres ambitiøse manager Tavita Taumua (Oscar Kightley) gerne vil kvalificere holdet til VM i Brasilien, leder han nu efter en kompetent træner.

Walt Disney Studios Motion Pictures - Anmeldelse: Next Goal Wins Walt Disney Studios Motion Pictures

Let’s go Dutch

Samtidigt i USA bliver den lettere alkoholiske og meget temperamentsfulde hollandske træner, Thomas Rongen (Michael Fassbender), stillet et ultimatum: Enten går han af som træner for Chivas USA og bliver dermed arbejdsløs eller også flytter han ”frivilligt” til den lille ø, med 65.000 indbyggere, placeret midt i Stillehavet og bliver træner for det uduelige landshold.

Ain't No Mountain High Enough

Hvad værre er, er at der kun er tre uger til, at få holdet klar til deres første VM kvalifikationskamp. Det virker som en umulig opgave, men tro kan jo som vi ved flytte bjerge. Spørgsmålet er bare om kombinationen af spillernes ukuelige kampgejst og optimisme, men mangel på bold-kontrol, blandet med Rongens benhårde, ingen nåde træningsstil, men mangel på selvindsigt er en katastrofe under opsejling, eller om det lige præcis er, hvad der skal til for at få dem klar til VM?

We are the Champions

Vi har set denne type ”underdog” historie utallige gange før. Rocky (1976), Cool Runnings (1993), Heartbreak Ridge (1986) og Eddie the Eagle (2015), er nogle af de bedste eksempler. En streng, ofte alkoholisk og/eller umotiveret træner skal bringe en eller flere uduelige (sports)mænd til sejer. Til at starte med er der konflikt imellem parterne, men efterhånden som historien udfolder sig, lærer de at acceptere hinandens forskelligheder og ender som gode venner.

Obstructing

Problemet med Next Goal Wins, er dens mangel på en egentlig konflikt. Thomas Rongen er fra starten dedikeret til opgaven og selvom han synes at øboernes skikke er underlige, bliver de ikke nogen hindring for arbejdet. Det samme gælder for spillerne, der med det samme føjer sig for Rongens strenge stil og dydigt møder op til træningen, dag efter dag.

Empaty for the Devil

Udover manglen på konflikt er filmens helt store problem castingen af Michael Fassbender. Han er en forrygende skuespiller, ingen tvivl om det, men han ejer ikke skyggen af humor og komisk timing. Derudover forekommer han heller ikke den varmeste person, hvilket er et problem fordi Fassbenders karakter, er ham vi som publikum skal identificere os med og have empati for.

Dude (Looks like a Lady)

Det er højst sandsynligt en dokumentar af samme navn fra 2014, der har inspireret Waititi til at lave sin film. Dokumentaren, og i endnu større omfang Waititis film, fokuserer nemlig på spilleren Jaiyah Saelua. Hun er en såkaldt fa'afafin, et tredje køn til stede i det polynesiske samfund og er den første åbenlyst ikke-binære og transkvinde til at konkurrere i en FIFA World Cup-kvalifikationskamp. Jaiyah er filmens hjerte og spiller en afgørende rolle for Rongens karakterark.

Seriously?

I hænderne på legebarnet Taika Waititi, ender denne autentiske historie, altså med at blive en forholdsvis overfladisk, umoden og overraskende uinspirerende fortælling om et udueligt fodboldhold og deres alkoholiske træner. En handling og nogle karakterer som vi på intet tidspunkt er følelsesmæssigt investeret i.

Eye of the Taika

Værst er, at filmen er totalt blottet for Waititis sædvanlige charme, vi er derfor efterladt med en infantil komedie, der ikke ligefrem er kedelig, men som heller aldrig rigtigt bliver fængende. Ovenpå Thor: Love and Thunder havde jeg håbet, at Taika Waititi havde taget sig sammen, men ak. Next Goal Wins er et sløset selvmål, venstrehåndsarbejde som ingen kan være tjent med.

Drengerøvsfaktor: 30%

Original titel: Next Goal Wins

Land: UK/USA, 2023