Anmeldelse: Moonage Daydream

Fænomenal dokumentar om kunstneren David Bowie.

Moonage Daydream - Trailer

’Hello Spaceboy’

Hvem eller hvad var David Bowie egentligt? Var han homo eller biseksuel? Mand, kvinde eller en eller anden form for androgynt rumvæsen? Det er et spørgsmål som multikunstneren selv blev stillet i et utal af interviews. For Bowie selv var det dog et mere eksistentielt spørgsmål, der også drev hans søgen efter identitet, gennem hele sit liv og det er den rejse som instruktøren Brett Morgen udforsker, i sin nye dokumentar Moonage Daydream. På den ene måde var Bowie forbundet med os alle gennem en dybere kosmisk tilværelse, men på den anden side var han helt sin egen, isoleret fra alle os andre, et rumvæsen, en messias, en profet sendt hertil for at lære os om livet på Mars.

United International Pictures - Anmeldelse: Moonage Daydream United International Pictures

‘Lust for Life’

Hans fysiske legeme blev født d. 8. januar 1947, i Brixton, UK og døbt blev David Robert Jones. Hans forældre var ikke de mest elskværdige mennesker, så den unge David knyttede sig til sin ældre halvbror, Terry, der vækkede Davids nysgerrighed på livet og kunsten, ved at introducerer ham for moderne jazz så som Coltrane og beatlitteratur i form af Jack Kerouacs roman On the Road. Terry udviklede desværre skizofreni, en familiesvaghed på moderens side og endte sine dage på et plejehjem, blot 31 år gammel. Netop sit mentale helbred og at undgå at lide samme skæbne som sin bror, blev drivkræften i Bowies karriere.

Davy Jones’s locker

Selvom David Bowie, kunstneren, gav alt af sig selv, var han en yderst privat person og en gåde for mange. Uden at det skal lyde nedladende så kan David Robert Jones nok bedst beskrives som et løg… Hvert lag var en af hans personligheder, om det var Ziggy Stardust, Aladin Zane, The Thin White Duke eller David Bowie. Han brugte sine mange skiftende personligheder som et skjold, overfor offentligheden, alt imens hans sangskrivning var en form for selvransagelse og djævleuddrivelse. Som årene gik og Bowie begyndte at hvile mere og mere i sig selv, kom vi også tættere og tættere på den virkelige David Robert Jones, men aldrig helt ind til de inderste lag.

Kaleidoscope of Life

Med Moonage Daydream har Brett Morgen, -der selv har skrevet, produceret, klippet og instrueret filmen-, skabt en yderst helstøbt film. Dokumentaren byder på et væld af hidtil usete lyd og film/video optagelser af Bowie, men for én gang skyld er det ikke den klassiske, slaviske gennemgang af kunsternes liv og karriere fra første til sidste album. I en kollageagtig stil, svæver Brett Morgens dokumentar gennem tid og sted, i et kalejdoskop af musik, billeder og lydoptagelser, uden synderligt hoved og hale i kronologien, men tro mod Bowies person og hele tiden med en gennemgående rød tråd i form af Bowies egne tanker og udtalelser. Med biografier og dokumentarer om mennesker, kendte eller ukendte, er kunsten altid at ramme ånden af den person filmen handler om. Moonage Daydream emmer simpelthen af Bowies sjæl og kunst.

’He’s a Starman’

Jeg kan ikke forstille mig en bedre dokumentar om David Bowie.  Det er en film jeg ville ønske, var 10 timer lang, og selv da, ville vi nok ikke komme meget tættere på, hvem David Robert Jones var, det skulle blot være for at forblive i hans forførende selskab og fascinerende univers. Enhver Bowie fan skylder sig selv at se denne fantastiske dokumentar.

Selvom du tror du kender ham, så vil du blive overrasket over de mange facetter han indeholdt. Det er et intimt indblik i et yderst intelligent og overraskende jordnært menneske, der samtidigt var en af vor tids største kunstnere. En sand ener, en unik kunstner, en Spaceboy, en Starman. Han kom fra Mars, tryllebandt os med sin kunst for en stund og forsvandt så som stjernestøv på en kosmisk himmel, alt for ung.

Drengerøvsfaktor og Teknisk info:

Drengerøvsfaktor: 50 %

Original titel: Moonage Daydream