Anmeldelse: Men

Manden bag The Beach og Ex Machina er tilbage med en tankevækkende gyser

Don’t look back in anger

Et voldsomt skænderi mellem Harper (Jessie Buckley) og hendes mand James (Paapa Essiedu) resulterer i, at James begår selvmord, ved at springe ud fra en altan. En hændelse der selvsagt efterlader Harper traumatiseret og gennemsyret af skyldfølelse. Harper er er fanget i sorgen og er derfor nødt til at komme væk fra parrets London-lejlighed, så hun kan starte på en frisk.

A24 - Anmeldelse: Men A24

12 Angry Men

Harper beslutter sig for at leje et stort gammelt hus, i landlige omgivelser, hvor hun kan være alene, gå ture i skoven og dermed hele mentalt. På overfladen virker alt ganske idyllisk, men der går ikke lang tid før Harper begynder at føle sig utryg, for området er nemlig fyldt med de værst tænkelige væsner: MÆND.

A24 - Anmeldelse: Men A24

Spoiler-free-zone

Mere end det skal der ikke afsløres af handlingen til Alex Garlands (The Beach, 28 Days Later) nye film Men. Traileren afslører ganske vidst, at Rory Kinnear spiller flere roller i filmen, men jeg synes, at jeg vil lade det være op til publikum selv at opdage, hvordan det hele hænger sammen.

A24 - Anmeldelse: Men A24

Strandvasker

Alex Garland blev for alvor kendt, da hans roman The Beach, i 2000 blev til en stort anlagt Hollywood produktion med Leonardo DiCaprio i hovedrollen. Filmen blev ikke vel modtaget, for den var ikke ligefrem den kommercielle opfølger til Titanic, som hverken publikum og anmelderne forventede. Ikke desto mindre satte den Garland på verdenskortet og han har etableret sig som en unik forfatter og efterfølgende instruktør med film som Annihilation og den fremragende Ex Machina.

A24 - Anmeldelse: Men A24

Antichrist

Nu er han altså tilbage med gyseren Men, der tager store temaer som trauma og 'toxic masculinity' op til beskuelse. Det er der kommet en provokerende og tankevækkende, men ikke helt uproblematisk film ud af. Der er ingen tvivl om, at den vil dele vandene og frastøde visse dele af sit publikum, både med dens kontroversielle budskab og dens grafiske vold. Men fungerer nærmest et modsvar til Lars Von Triers Antichrist (2009), men igen vil jeg ikke komme for meget ind på hvorfor. Som I kan fornemme væver jeg en del, for Men er en svær film at tale om, uden at spoile oplevelsen eller plottet.

A24 - Anmeldelse: Men A24

Food for thought

Men har et dvælende, hypnotiserende tempo, som nærmest efterlader publikum i en tranceagtig tilstand, ikke ulig en sindstilstand man ville være i efter en traumatiserende oplevelse. Meningen er at vi skal stille spørgsmål ved, hvad der er virkeligt og hvad Harper eventuelt, grundet traumet, forestiller sig oppe i sit hovede.

Filmen giver ikke noget endegyldigt svar og det er derfor op til den enkelte person at tage stilling til, hvordan de tolker filmen. Normalt elsker jeg film, der giver stof til eftertanke, men den måde jeg tolkede Men på var ikke just behagelig, derfor kan jeg ikke sige, at jeg ligefrem elsker Men. Måske er det hele pointen med filmen og i så fald kudos til Alex Garland for at rykke ved min opfattelse. Jeg kan kun anbefale dig at se filmen og danne din egen mening.

Drengerøvsfaktor: 40%

Original titel: Men

Land: UK, 2022