Anmeldelse: MaXXXine

Mia Goth er tilbage som Maxine i ny Ti West gyser

MaXXXine - Trailer
?si=Pyjo57Pui0cC_SJn

West-erns

Instruktøren Ti West blev kendt på film som The House of the Devil (2009) og V/H/S (2012), gyserfilm der hyldede de gode gamle, ofte ret kitsch 80’er splattere. Han var specialist i at genskabe følelsen og looket fra 70’er og især 80’ernes gys, så man nærmest følte, at man sad og så en film der var produceret den gang.

A24 - Anmeldelse: MaXXXine A24

Blood, Sweat and Ambitions

Nu er West tilbage med MaXXXine (2024), den seneste film i familiesagaen om pornostjernen Maxine Minxs (Mia Goth) prøvelser og trængsler. Den første, X (2022), foregik i 1979 og var en slet skjult hyldest til blandt andet The Texas Chain Saw Massacre (1974), der var med til at gøre hele slasher-subgenren populær. Samme år kom efterfølgeren Pearl (2022), et Douglas Sirk-agtigt melodrama som foregik i 1918 og fortalte historien om den unge, sindsforvirrede Pearl (Mia Goth), der så desperat ønsker at flygte fra landsbylivet og tilsyneladende vil gøre alt for at komme væk.

A24 - Anmeldelse: MaXXXine A24

Make America Great Again!

MaXXXine foregår 67 år efter Pearl, i 1985, et tidspunkt i USA’s historie, hvor kapitalismen i form af ’Reaganomics’ for alvor havde overtaget. Kokain, porno og gysere var blevet mainstream og ordet ’overdrev’ ret godt beskriver mentaliteten i samfundet. Maxine er flygtet fra mareridtet i Texas og har søgt ly i drømmenes by: Hollywood i Californien. Der er gået ca. seks år siden blodbadet på gården og Maxine er fast besluttet på at lægge mareridtet og sin porno fortid bag sig, for at udleve sin drøm om, at blive en vaskeægte Hollywood filmstjerne.

A24 - Anmeldelse: MaXXXine A24

X marks the spot

Det lader da også til at karrieren endeligt bliver skudt i gang, da Maxine castes som hovedrollen i efterfølgeren til den B-films-agtige gyser ”The Puritan”, men nogle dage senere rystes Maxine i sin grundvold, da hun modtager hun en pakke med et VHS bånd, som indeholder scener fra ”The Farmer’s Daughters”, pornofilmen fra Texas, som hun medvirkede i, tilbage i ’79.

A24 - Anmeldelse: MaXXXine A24

Night of the Hunter

Samtidigt er nyhederne på TV fokuseret på de brutale mord begået af seriemorderen The Night Stalker som finder sine unge, kvindelige ofre i L.A. Indtil nu har Maxine arbejdet som Peep Show-stripper i området og flere af hendes veninder/kollegaer er fundet myrdet. Spørgsmålet er, om der er en sammenhæng mellem VHS båndet, The Night Stalker og mordene, og om Maxines liv atter er i fare?

A24 - Anmeldelse: MaXXXine A24

Too much of a good thing

For hver film i X-sagaen er det tydeligt at budgettet og dermed ambitionsniveauet hos filmskaberne er steget. MaXXXine er ingen undtagelse, det er en film der vil rigtig meget, næsten for meget. Der er eksempelvis et væld af (forstyrrende) cameos og et hav af (forvirrende) filmreferencer at holde styr på: Hitchcocks Psycho (1960), Polanskis Chinatown (1974) og De Palmas semierotiske Body Double (1984) for at nævne et par af de mest markante.

A24 - Anmeldelse: MaXXXine A24

Spaghetti horrors

Først og er det dog de italiensk-producerede ’gialli’ gysere fra 60’erne, som har inspireret Ti West. Giallo er en subgenre der ofte indeholder slasher, thriller, psykologisk gyser, psykologisk thriller, sexploitation og af og til, overnaturlige gyserelementer. Genren synes skræddersyet til en snusket gyser om L.A. i 80’erne, men West formår desværre ikke at bringe alle elementerne sammen til en helhed og filmen fumler over sine egne ben i et forbavsende svagt klimaks.

A24 - Anmeldelse: MaXXXine A24

Scream Queen

X og Pearl havde begge noget unikt over dem. Desværre føles MaXXXine mere som et kapitel i Scream-franchisen end som en kærlighedserklæring til giallo og 80’ernes splatterfilm. Stilmæssigt er den, til trods for at være skudt på film, alt for poleret og ”digital” at se på og indholdsmæssigt har den intet interessant at tilbyde. Mia Goth er god, men hendes karakter er reduceret til en scream queen, et offer, i stedet for en stærk kvinde, der har overlevet et mareridt og kan gøre det igen.

A24 - Anmeldelse: MaXXXine A24

All is Quiet on the West-ern front

Ti West har udtalt at han allerede har en historie til et fjerde kapitel, men og denne bliver en realitet, afhængigt af, hvor meget MaXXXine indtjener. Jeg er stor fan af de to første i rækken og har tiltro til at West kan rette op på dette fejltrin, så jeg håber bestemt på at se mere til Maxine, Goth og West i fremtiden.

Drengerøvsfaktor: 666%

Original titel: MaXXXine

Land: USA/UK/New Zealand, 2024