Connery

Anmeldelse: Marvel's Spider-Man: Miles Morales PS5

En DLC med høje selvtanker?

5 ud af 6 stjerner

For lidt over to år siden, indledte jeg mit anmeldelse af Sonys nye Spider-Man spil, på næsten samme måde. 

I 2018 da Marvel’s Spider-Man udkom til PlayStation 4, havde det allerede lykkedes Marvel og Sony at skyde liv tilbage i superhelten, gennem Marvels filmunivers. Men Spider-Man spillet tog sin helt egen retning, og bragte os en nye version af den gode gamle Peter Parker - i et Spider-univers for sig. 

Spider-Man til PlayStation 4 tog anmeldere og spillere med storm, og står som et af de mest vellykkede forsøg på en eksklusiv konsoltitel i nyere tid. 

Fast Forward til 2020. Vi har længe vidst, at Sony ville skyde gang i deres nye konsol PlayStation 5, med en ny omgang Spider-Man. Denne gang med Miles Morales i front, i en titel der udbygger på spiluniverset fra 2018. Marvel’s Spider-Man: Miles Morales.

ANNONCE
Anmeldelse: Marvel's Spider-Man: Miles Morales PS5

Det nye spil er står som en speciel størrelse: Det er ikke en rendyrket og komplet build-from-the-ground efterfølger - men den er heller ikke blot et ekstra stykke DLC. Inkarnerede fans vil være tilbøjelige til at hævde det første - Haters det sidste.

Miles Morales kunne måske godt have været tilføjet det eksisterende spil, som en stor og funktionel DLC-pakke, men hos PlayStation har man valgt at spænde det an som en særstående konsoltitel, og det er faktisk en rigtig god ting. Med et dedikeret fokus på at skabe Miles Morales som et spil til PlayStation 5 først (Det blev senere annonceret at det også ville komme til PlayStation 4), har det nemlig givet mulighed for at skabe et spil, der rent faktisk giver en god fornemmelse af den nye hardwaregeneration. 

ANNONCE
Spider-Man: Miles Morales - Lanceringstrailer

I praksis betyder det, at Miles Morales er tweaket til at gøre brug af PlayStations lynhurtige SSD OG I/O board, som gør spillet til en endnu hurtigere og mere potent fornøjelse, end hvis den skulle køre fra en PlayStation 4 Pro. 

Det betyder at spillet loader ind på få sekunder fra start - og at både loading af gemte spil - og quicktravel-funktioner, byder på “blink med øjet”-hurtige responstider. 

Det betyder også en hel del for grafikken, i det forvejen flotte spil. Når spillet bootes op, bliver man bedt om at vælge mellem grafik eller ydelse. Vælger man grafik får man serveret en overdådig flot seance, hvor New York - og samtlige af byens vinduer er blevet overhalet med livagtige spejlinger og skygger takket være raytracingen, og et flydende flot vejr setup, med snevejr og imponerende partikeleffekter. Vælger man performance, droppes raytracingen til fordel for en høj framerate, der serverer et mere flydende og konsekvent 60FPS skærmbillede - begge i 4K opløsning, selvfølgelig. 

Det er små forbedringer, der gør en verden til forskel og giver både quality-of-life forbedringer og en bedre demonstration i, hvad PlayStation 5 er i stand til. 

ANNONCE
Miles Morales er klar til at være juleafløser for Peter Parker - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man: Miles Morales PS5 Miles Morales er klar til at være juleafløser for Peter Parker

Det nye Spider-Man spil er mere end hvad vi har set fra det første spils 3 DLC-pakker. Spillet tager sit udgangspunkt i den unge Miles Morales, der efter hændelserne i første spil, har fået superkræfter der minder om Peter Parkers - og lidt til. 

Her spoles tiden frem til et punkt, hvor Peter Parker allerede har været Spider-Man i 8 år, og den yngre og knapt så erfarne Spider-Man - der konsekvent henvises til som “The other Spider-Man”, står overfor at skulle være ferieafløser for sin mentor - og stå på helt egne ben, mens Parker er udenlands. Hvad kan gå galt?

Historien starter i New York City bydelen Harlem, hvor Morales så småt er ved at oparbejde sig et rygte som en ‘friendly neighbourhood Spider-Man’. Hverdagens småopgaver tager dog hurtigt et spin til det mere kaotiske - og pludselig har Miles en hel masse opgaver på bordet - og må klare det uden hjælp fra andre helte - heldigt at man har venner og familie. 

Uden at afsløre for meget om selve historien, der er både underholdende og velfortalt, kan jeg godt fortælle, at det er en kortere omgang en 2018-spillet. Men den er koncentreret og bringer gode kendinge i spil på nye måder - og formår samtidig at holde et friendly neighbourhood-tema igennem hele oplevelsen - selvom der pludselig er mere end bare nabolaget på spil. 

Miles Morales hovedmissioner giver mellem 11 og 13 timers spilletid, og suppleres op med en række sidemissioner og små kriminalopgaver der kan løses undervejs. Insomniac har poleret formularen, og fjernet de kedeligste og mest repetitive opgaver, som der fandtes i første spil - og det der står tilbage kan gennemføres på kortere tid, men efterlader en som spillere med en bedre helhedsoplevelse og knapt så meget træthed - og det i sådan en grad, at jeg hurtigt var klar til at give spillet en ekstra runde, på “New Game+”, med gradvist sværere fjender og mulighed for at opgradere superheltefærdighederne yderligere. 

ANNONCE
Giftigt. - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man: Miles Morales PS5 Giftigt.

Gameplayet i Marvel’s Spider-Man: Miles Morales er meget genkendeligt - hvis du allerede har spillet det første spil i serien, vil du lynhurtigt falde ind i rytmen igen. Dog lader det til, at man har arbejdet en del på at give Morales sin egen figur, og det ses tydeligt når den nye Spider-Man svinger sig igennem byen - at han har sit eget swag (Og sit eget soundtrack, der er en god og bastung forfriskning).


Morales bringer også muligheden for nye features til bordet. Superhelten har muligvis mindre erfaring end sin mentor, men det gør han op for med bioelektricitet og midlertidig usynlighed - begge kræfter som er etableret i superhelten fra tegneserier. 

Bioelektriciteten, der i de dansk-oversatte menuer befinder sig under “Giftigheds-færdigheder” giver ekstra punch til Miles, der i stedet for et væld af special attacks, kan lades op til at affyre heftige slag og spark. 

Usynligheden er en midlertidig feature der kan aktiveres, og bringer endnu mere stealth og overraskelse til kamp-gameplayet. 

De to nye features gør, at spillets kampsystem ikke bare føles som rinse-and-repeat, men i stedet byder op til flere forskellige spillestile - og det klæder spillet. 

ANNONCE
Usynlighed giver ekstra leg til kampsystemet - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man: Miles Morales PS5 Usynlighed giver ekstra leg til kampsystemet

My DualSense is tingling

Jeg kan ikke tale PlayStation 5-versionen af spillet, uden at komme omkring Sonys nye DualSense controller. Den nye controller er nemlig en af de mest universelle next-gen træk ved den nye PlayStation - den stiller nemlig ikke krav til dit tv, eller øvrigt udstyr, men betyder enormt meget for graden af indlevelse. 

De haptiske rumble-motorer i controlleren er kodet sammen med spillet, og det kommer til udtryk hele tiden - i starten er det mærkbart når Miles først ruller ind med sit subway-tog. Her kan man mærke bumpene fra jernbanen, der med præcis fornemmelse vandrer over controlleren fra det ene hjørne til det andet. 

Samtidig gøres der brug af de nye adaptive triggers - nok til, at det skaber en ekstra dimension.

De adaptive triggers gør det muligt for spiludviklerne, at skabe præcis den modstand i triggerknapperne (L2 og R2), som de måtte ønske.

I Miles Morales skaber det en ekstra modstandsfølelse, når man med den højre hånd svinger sig i spindende, mens man føler at rebet “trækker” i fingeren på en. Anderledes er det i den venstre trigger, som fra standard styrer en mere UI-agtig funktion, nemlig zoom-funktioner mm. På den aftrækker er der ikke nær den samme modstand som i svingknappen - og af en eller anden underlig grund giver det perfekt mening, når man sidder med controlleren foran skærmen.

ANNONCE
Bevæbnede sikkerhedsfolk for et privat selskab kan hurtigt eskalere situationen i et venligt nabolag - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man: Miles Morales PS5 Bevæbnede sikkerhedsfolk for et privat selskab kan hurtigt eskalere situationen i et venligt nabolag

Glorificeret DLC?

Med en gennemspilningstid på omkring 20 timer, forstår jeg godt, at nogle vil hensætte til Spider-Man: Miles Morales til en glorificeret DLC, især når man sammenligner med 2018-spillet med omkring 35 timers spilletid. 
Og mens man vil kunne pege på mange DLC-pakker, der vil tage længere tid at komme igennem, kan det samme siges for mange enkeltstående AAA-spiltitler.

Personligt vejer jeg spillet op mod forgængeren - men også mod det faktum, at spillet sælges som en billigere titel, end det første gjorde: Den fysiske skive til PlayStation 5 sælges som forudbestilling for 349,- kroner.

På PlayStation Store lyder prisen på 449,- kroner, og her giver det måske bedre mening at kaste sig over “Ultimate”-pakken, der også indeholder en PS5-remastered version af Marvel’s Spider-Man 2018 - hvis ikke man i forvejen har været der. 

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales er en fantastisk introduktion til PlayStation 5, og bør ikke misses. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce