Connery

Anmeldelse: Marvel's Spider-Man 2

Websvingeriet er bedre end nogensinde, men kan det nye Spider-Man spil samle trådene til det perfekt spindelvæv?

5 ud af 6 stjerner

For lidt over fem år siden, i 2018, blev vi indført i et nyt Spider-univers, hvor Peter Parker's eventyr som den "venlige nabolags Spider-Man" i New Yorks skyskrabere gav os timer af ren websvinger-lykke. 

Så fulgte Miles Morales hurtigt efter som en af de første udgivelser til PlayStation 5, og mens nogle måske først betragtede det som en "DLC med høje selvtanker", viste det sig hurtigt, at Morales' kapitel svingede næsten lige så højt som sin forgængeren klarede det på en max presset PlayStation 4. 

Nu, med "Marvel's Spider-Man 2", er vi tilbage i spindet, men kan det nye spil leve op til den standard, der blev sat af de tidligere spil?

Både de tidligere spil blev hædret for deres grafiske præstationer, historiefortælling og selvfølgelig den trofaste gengivelse af websvingeriet - det komplicerede, men ret elementære træk ved enhver Spider-Man titel. Med PlayStation 5's avancerede teknologi og de erfaringer, som Insomniac Games har samlet fra de to tidligere titler, er forventningerne naturligvis skyhøje.

Vil "Marvel's Spider-Man 2" kunne tage det legendariske web-svingeri til nye højder, eller vil det blive fanget i sit eget spind af ambition?

Hvis du skeler til antallet af stjerner ovenover, har du nok allerede en god del af svaret. Men lad os dykke ned i det - og så skal jeg nok forklare, hvorfor det seneste uundgåelige Marvel-spil ikke er løbet afsted med hele seks stjerner, som jeg belønnede det første kapitel med. 

ANNONCE
TL;DR: Anmeldelsen på fem sætninger

"Marvel's Spider-Man 2" er en triumferende efterfølger, som formår at levere en emotionel og actionfyldt oplevelse. Med uovertrufne grafiske præstationer fra PlayStation 5 er New York mere levende end nogensinde før. Gameplayet føles velkendt, men med tilføjede lag af kompleksitet, og Miles' karakterudvikling tilbyder et friskt pust. Dog kan visse sideaktiviteter skuffe nogle spillere. For dem, der allerede er fans af Spider-Man universet, er dette spil en must-play.

ANNONCE
Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man 2 Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games

The story so far...

Fra Parker til Morales: En websvingers evolution

Når man tænker på Spider-Man, er Peter Parker sandsynligvis det første navn, der kommer til sinde for mange. Hans ikoniske skildring som den ungdommelige, ofte usikre superhelt, der jonglerer med både skole, arbejde og kriminalitetsbekæmpelse, har sat dybe spor i popkulturen. Gennem årtierne har Peter Parker været ansigtet bag masken, klatrende på murene i New York og svingende mellem byens skyskrabere. Hans rejse fra en skrøbelig teenager, der netop havde opdaget sine nye kræfter, til en moden superhelt, der tog ansvar for sin by, har altid været hjertet af Spider-Man fortællingen.

Men tiderne skifter, og med dem, vores helte. Introduktionen af Miles Morales i Spider-Man universet markerede et ikke uventet skift i serien. Morales, en ung teenager fra Brooklyn, blev introduceret som en frisk og moderne version af den klassiske Spider-Man. Mens hans oprindelseshistorie deler nogle ligheder med Parkers - et uventet edderkoppe-bid, en dyb personlig tragedie og en pludselig forståelse af, at "med stor magt følger stort ansvar" - repræsenterer Morales en ny generation af superhelte. En, der kæmper med sin egen identitet i en verden, hvor Spider-Man allerede eksisterer.

I "Marvel's Spider-Man" fra 2018 var det en fornøjelse at se, hvordan Peter Parkers historie blev fortalt med moderne spilteknologi, men også hvordan Miles Morales blev præsenteret som mere end bare en sidekarakter. Med "Spider-Man: Miles Morales", fik vi mulighed for fuldt ud at dykke ned i Miles verden, hans kamp for at finde sin plads som ny Spider-Man, og de unikke udfordringer han står over for, både som superhelt og ung mand i et stadigt foranderligt New York.

Nu, hvor "Marvel's Spider-Man 2" lader os skifte mellem de to figurer, ser vi ikke bare et partnerskab mellem to superhelte, men også en videreførelse af en legendarisk arv. 

Fra Parker til Morales, evolutionen af Spider-Man er ikke blot en fortælling om superkræfter og heltemod, men også en dyb refleksion over, hvad det virkelig betyder at bære den ikoniske maske og det medfølgende ansvar. Hvad man giver afkald på.

ANNONCE
Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man 2 Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games

Tidligere spil: En målestok for succes

I et univers så rigt og varieret som Spider-Mans er det uundgåeligt, at hver eneste nye spiludgivelse kommer med en ting bagage af forventninger. Historisk set har Spider-Man titler altid været et populært valg blandt gamere, hvor hver iteration forsøger at overgå den foregående i form af grafik, gameplay og fortælling.

"Marvel's Spider-Man" fra 2018 var et benchmark.

Ikke kun fordi det bragte Peter Parkers historie til live på en måde, som mange betragtede som den bedste gengivelse af den elskede karakter til dato, men også fordi det teknisk og narrativt satte en ny standard for superheltespil. Jovist, vi havde allerede set superhelte i open-world settings, Infamous-serien som et godt eksempel. Men Spider-Man hævede barren betragteligt med endnu mere frihed og ikke mindst en dybt rørende og amazing historie.

Efterfølgeren, "Spider-Man: Miles Morales", var en kortere spil, der kompenserende med endnu mere dybde. Det bragte en ny vinkel til Spider-Man universet, en, der føltes frisk og relevant i den moderne tidsalder. Med fokus på Morales' personlige rejse som den nye Spider-Man, skabte det en dyb forbindelse med spillerne og viste, at et godt superheltespil ikke kun handler om action, men også om at have et.. hjerte.

Det første spil og "1.5'eren" er både forløbere for "Marvel's Spider-Man 2", men også målestokken for dets succes. 

Kan det bygge videre på de solide fundamenter lagt af sine forgængere og samtidig bringe noget nyt til bordet? Udfordringen ligger ikke kun i at matche tidligere titler, men i at overgå dem, at skabe en ny standard og fortsætte med at definere, hvad det betyder at være Spider-Man i spiluniverset.

ANNONCE
Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man 2 Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games

New York City: En større, mere levende legeplads

New York City har altid været mere end blot en baggrund for Spider-Man-spil; det er en karakter i sig selv. En levende, pulserende by, der ændrer sig og reagerer på vores helts handlinger. I "Marvel's Spider-Man 2" har Insomniac Games løftet byen til et nyt niveau af detaljer og immersivitet.

Man bemærker straks, at denne version af New York er meget mere ekspansiv end tidligere versioner. Med tilføjelsen af flere bydele, såsom Brooklyn, får man en større følelse af, hvad det vil sige at være en superhelt i sådan en enorm by. Hver bydel har sin egen unikke stemning, arkitektur og udfordringer, der giver spillet en dybde og mangfoldighed, der konstant inviterer til udforskning.

Men det er ikke kun byens størrelse, der imponerer. Byens dynamik, hvordan den ændrer sig afhængigt af tidspunktet på dagen, vejret eller spillerens handlinger, skaber en følelse af, at byen lever. Fra solopgange over Manhattan's skyline til neonoplyste gader om natten, fra roen i Central Park til den konstante travlhed i Times Square - "Marvel's Spider-Man 2" leverer en New York City, der føles både ægte og magisk på samme tid.

Hvorfor svinge, når man kan falde - med stil: Spider-Wings og andre nyskabelser

Websvingeriet har altid været en af de mest tilfredsstillende aspekter af Spider-Man-spil. Den frihed, den hastighed, den præcision, det kræver - det er essensen af at være Spider-Man. Men i "Marvel's Spider-Man 2" er der blevet introduceret nye elementer, der fornyer kerneoplevelsen i at komme omkring i New York.

Spider-Wings, som giver mulighed for at glide gennem byen, er en af de mest bemærkelsesværdige tilføjelser. "Vingerne" gør det muligt for Spider-Man at krydse længere afstande hurtigt, især i byens mere åbne områder, hvilket giver en ny dimension til rejsemekanikken. Essentielt set er det et wingsuit, der kan aktiveres efter velbefindende. Sammen med spider-wings, introducerer spillet vindtunneler på tværs af byen. De fungerer som en slags boost for Spider-Man, når han glider, og gør hans rejse endnu mere dynamisk - i et omfang der faktisk overflødiggør fast-travel systemet, som spillet også har i form af en travel-by-map funktion fra menuen.

Det er ikke kun de nye Spider-Wings, der ændrer gameplayet. Der er blevet introduceret en række andre nyskabelser, både i kamp og i udforskning, som bringer mærkbare forbedringer for fans af serien. Fra nye gadgets til unikke evner for både Peter og Miles, er der både tilpas genkendelighed og nyskabelse at finde i "Marvel's Spider-Man 2".

ANNONCE
Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man 2 Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games

Elektro-slag og symbiotisk synergi

Kamp har altid været en central del af Spider-Man oplevelsen. Fra elegante luftkombinationer til knusende jordstød, har hver Spider-Man spiltilføjelse udvidet spektret af, hvad vores helte kan gøre for at slå fra sig. Med "Marvel's Spider-Man 2" har kampsystemet fået et nyt niveau af dybde og adspredelse.

Miles Morales' elektro-baserede angreb blev allerede introduceret i "Spider-Man: Miles Morales",men de har fået en betydelig opgradering i det nye spil . De tilføjer et lag af taktisk dybde til kampene, hvor man kan vælge at bruge elektricitet til at lamme fjender, forstærke deres angreb eller endda oplade visse objekter i omgivelserne for at skabe eksplosive fælder.

Miles Morales kræfter kan hurtigt komme til at virke OP i forhold til baseline Peter Parker. Derfor er det belejligt, at Parkers interaktion med symbioten, introducerer en række nye færdigheder, der dybest set ændrer, hvordan han kæmper. 

Med sortslimede-tentakelangreb og evnen til at absorbere og omdirigere skader, åbner dem symbiotiske synergi op for en helt ny række kombinationsangreb. Det gør kampene mere varierede, men også mere taktiske, idet spillerne skal vurdere, hvornår og hvordan man bedst udnytter disse nye kræfter. Og i forlængelse heraf, hvilken Spider-Man, der er bedste valg til en given mission.

Desuden fortsætter "Marvel's Spider-Man 2" med at indføre nye fjendetyper, der kræver, at man konstant tilpasser sig og tænker over deres kampstrategier. Fra Kravens jægere, der er dygtige til at spore og overmande Spider-Man, til den længe ventede trussel fra Venom, som kræver, at spillerne bruger alle tricks i bogen.

Sammenlignet med de tidligere spil i serien, føles "Marvel's Spider-Man 2" kamp som den mest raffinerede og givende endnu. Hver kampscene føles som en dans, hvor spillerne skifter mellem at angribe, forsvare, svinge og glide, alt imens de udnytter de unikke evner fra Peter eller Miles. Med så mange muligheder ved hånden, opfordres man konstant til at eksperimentere for at finde sin egen unikke stil af Spider-kamp.

ANNONCE
Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man 2 Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games

Side-quests og spontane krimi-udfordringer

Selvom hovedhistorien i "Marvel's Spider-Man 2" utvivlsomt griber opmærksomheden, er det af og til sideaktiviteter og spontane udfordringer, der forlænger spillets levetid og fordybelse.

Disse missioner og udfordringer giver en mere komplet følelse af Spider-Mans daglige liv i New York og tilføjer væsentlige lag af dybde til spillets verden.

Spontane krimi-udfordringer popper op overalt i byen, hvor små skurke til større organiserede kriminelle grupper kan findes i gang med deres onde gerninger. Det kan være alt fra en simpel taske-tyveri til en biljagt ned ad byens travle gader. Krimi-udfordringerne tilbyder ikke kun en chance for lidt hurtig action, men giver også en følelse af at være New Yorks beskytter, hvor man konstant skal være på vagt.

Måske det rent faktisk er meningen, at man af og til skal føle sig en smule overrumplet af de evindeligt gentagne småforbrydelser?

Derudover er der side-quests, som ofte indeholder mere dybdegående historier og karakterudvikling. Nogle af missionerne er forbundet med hovedhistorien, mens andre introducerer helt nye tråde og karakterer, der beriger spillets univers. Disse quests kan indebære alt fra detektivarbejde, at hjælpe borgere i nød, til at tackle mere overnaturlige trusler, der lurer i byens skygger.

Et andet interessant aspekt er "Friendly Neighborhood Spider-Man" appen, som blev introduceret i "Spider-Man: Miles Morales". Gennem appen kan New Yorks borgere direkte anmode Spider-Man om hjælp, hvilket giver spilleren endnu en måde at interagere med byens indbyggere på. Uanset om det er at finde en forsvunden kat eller hjælpe med at løse et mindre mysterium, giver disse missioner en mere personlig forbindelse til byen og dens ofte hjælpeløse civilbefolkning.

Selvom "Marvel's Spider-Man 2" er en kolossal bedrift i spilverdenen, er intet spil uden fejl eller mangler.

For mig er et af spillets svage punkter, at det, på trods af alle dets nye funktioner og udvidelser, undertiden kan føles lidt for bekendt. Nogle sekvenser eller gameplay-elementer føles som genbrug fra de tidligere titler, og selvom man godt kan forstå det, efterlader det ønsket om mere nytænkning i sideaktiviteterne.

For en verden så rig og detaljeret, ville jeg ønske, at hver mission, stor eller lille, havde den samme dybde og relevans. Utopi, måske - men plads til forbedring.

I sidste ende er det dog også de spontane krimi-udfordringer, der virkelig giver spillerne en fornemmelse af Spider-Mans ansvar over for New York. Mens de storslåede boss-kampe og episke historiemissioner utvivlsomt er spillets højdepunkter, er det nogle af de mindre øjeblikke, der fanger essensen af, hvad det virkelig betyder at være Spider-Man.

En helt, der ikke kun kæmper mod superskurke, men som også tager sig tid til at hjælpe den almindelige borger i nød. En friendly neighbourhood Spider-Man har bare af og til en sidemission, der føles en kende repetetiv.

ANNONCE
Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man 2 Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games

Nye trusler: fra Kravens jagt til Venoms forbrydelser

Historien er hjertet af de mest episke single-player spil, og i "Marvel's Spider-Man 2" er det ingen undtagelse. Gennem årene har Spider-Man stået over for mange fjender, fra småkriminelle til mægtige superskurke, men i den nyeste tilføjelse bliver han konfronteret med nogle af sine mest udfordrende modstandere til dato.

Kraven the Hunter, kendt som en af Spider-Mans mest dødbringende fjender, gør sin debut i denne omgang. Med sin uforlignelige evne til at tracke og hans utrættelige besættelse af fange det mest imponerende bytte, bringer Kraven et helt nyt niveau af trussel til spillet. Hans jagtsekvenser er imponerende, og han bruger både snedighed og fysisk magt og et hidtil uset niveau af banebrydende tech for at forsøge at overmande vores helt.

Kraven er ikke den eneste trussel. Venom, en af Spider-Mans mest ikoniske fjender, spiller også en stor rolle i historien. Med sin symbiotiske natur og evnen til at overtage sin værts krop, repræsenterer Venom en dybt personlig og skræmmende udfordring for Peter Parker. Deres konflikter er ikke kun fysiske, men også emotionelle, idet Peter kæmper med de mørkere sider af sig selv og det, som Venom repræsenterer. Mere er svært at sige om den modstander, uden at spoile for meget af handlingen.

ANNONCE
Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man 2 Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games

The voices. The voooices

Det er almen kendt fra Spider-Man universet, at symbioten der udgør Venom, har det med at køre en indre dialog med sine værter og ofre - men i det nye spil er det også værd at bide mærke i de faktiske dialoger, for stemmeskuespillerne har gjort et fantastisk arbejde.

Peter Parker og Miles Morales, som allerede er blevet etableret som hjørnestenene i serien, leveres med endnu mere intensitet og dybde denne gangl. Skuespillernes evne til at formidle en bred vifte af følelser - fra ungdommelig begejstring, over dybe refleksioner, til intens konflikt - gør, at man føler sig tættere knyttet til dem end nogensinde før.

Kravens og Venoms introduktion i spillet er også bemærkelsesværdig. Kravens dybe, growlende stemme er perfekt, mens Venom, med sin fordrejede og ekkofyldte tone, er helt spot on i forhold til, hvordan Venom kan og bør lyde. På den lydmæssige front matcher musik og lydeffekter perfekt spillets forskellige stemninger og situationer. Orkestrale melodier blandes med nye beats for at underbygge emotionelle øjeblikke, mens autentiske lydeffekter fra New York bidrager til en følelse af realisme.

 Tilsammen skaber lydsiden en fuldstændig og uforglemmelig spiloplevelse, der gør det helt rigtigt, når enten Parker, Morales eller en af de store big-bads toner frem i scenen.

ANNONCE
Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man 2 Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games

Kan Spider-Man 2 måle sig med de andre?

Når en efterfølger til et elsket videospil bliver annonceret, står det over for utallige forventninger og sammenligninger med de tidligere udgivelser. "Marvel's Spider-Man 2" er ingen undtagelse og har måtte kæmpe med den forventning, som de tidligere spil i serien har sat. Så, hvor står det nye spil i forhold til sine forgængere?

For det første er spillets verden mere omfattende og detaljeret end nogensinde før. Som tidligere nævnt er den virtuelle gengivelse af New York City i denne udgave større, og tilbyder en dybere og mere autentisk oplevelse. Hvor de tidligere spil satte en standard for, hvordan en open-world by skal føles, har "Marvel's Spider-Man 2" hævet barren.

I forhold til gameplay er der blevet introduceret flere nye mekanikker, der gør Spider-Man's bevægelser mere forskelligartede og dynamiske. Selvom kernen i websvingningen forbliver intakt, har tilføjelser som Spider-Wings og de nye kampfærdigheder givet gamere friske og innovative måder at interagere med verdenen på.

Historiefortællingen har også udviklet sig. Mens de tidligere spil dykkede ned i Peter Parkers og Miles Morales' individuelle historier, skaber denne seneste titel en mere sammenflettet fortælling, hvor begge karakterers skæbner er uløseligt bundet sammen. Det giver en rigere og mere kompleks historie, der undersøger de udfordringer og triumfer, som begge Spider-Men står over for.

Endelig, på den tekniske front, udnytter "Marvel's Spider-Man 2" klart det fulde potentiale af PlayStation 5, hvilket giver en total-oplevelse, der overgår de tidligere spil i serien.

Selvom det er en udfordring at overgå succesen fra tidligere indtrængende spil, står "Marvel's Spider-Man 2" stærkt i sammenligningen, men fremhæver også de områder, hvor serien har udviklet sig og forbedret. Kudos til Insomniac Games' dedikation og evne til konstant at skubbe grænserne for, hvad der er muligt inden for Spider-Man universet.

ANNONCE
Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games - Anmeldelse: Marvel's Spider-Man 2 Marvel's Spider-Man 2 - Insomniac Games

Spider-Man 2: Mesterværk eller fanget i sit eget spind?

"Marvel's Spider-Man 2" præsenterer sig selv som den forventede efterfølger, både teknisk og narrativt. Med dybde i både historiefortælling og gameplay, har Insomniac Games skabt et spil, der både hylder og udvider Spider-Man's legendariske saga.

Men er det et gennemført mesterværk? Som med alle kunstformer er dette til en vis grad subjektivt. Nogle fans vil måske finde små aspekter, de ikke er enige i, eller ønsker, som ikke blev opfyldt. Men det overordnede billede viser et spil, der har taget utallige timers dedikation, talent og passion at skabe.

Hvad der dog er utvivlsomt er, at "Marvel's Spider-Man 2", med både sine triumfer og små fejl, står som et eksempel på, hvad der er muligt inden for spilverdenen.

Så, er Spider-Man fanget i sit eget spind? Langt fra. "Marvel's Spider-Man 2" svinger sig periodevist langt over tinderne fra de tidligere spils højdepunkter, og fastslår spillet som en værdig efterfølger, der formår at samle trådene, som i et perfekt rimbelagt spindelvæv på en kold efterårsmorgen - komplet med genkendelige mønstre og en overraskelse eller to.

Én ting er dog sikker: Spider-Man's historie er langt fra slut. Med et fundament bygget på solide fortællinger, dybtgående karakterudvikling og en verden, der føles levende, står Spider-Man stærkt i gaming-verdenen, klar til at tage sine fans med på endnu flere utrolige eventyr.

Marvel's Spider-Man 2 er ude den 20 oktober 2023, eksklusivt til PlayStation 5.

ANNONCE
Del

Seneste nyt