Anmeldelse: Magic Mike's Last Dance

Channing Tatum er tilbage som stripperen Mike, men magien udebliver

Magic Mike's Last Dance - Trailer

The Party

Det var til stor undren for mange fans, at Steven Soderbergh (Ocean’s Eleven, Traffic, Erin Brockovich) tilbage i 2012, valgte at instruere en film om en flok mandlige strippere. Soderbergh var trods alt en respekteret filmskaber og en historie om noget så latterligt som mænd der viser deres sixpack og gnider deres lem op ad berusende kvinder, synes at være under hans standard. Men mod alle odds, og netop på grund af Soderberghs skarpe sans for historiefortælling, var Magic Mike en overraskende vellykket og charmerende indiefilm, der endte med at blev et kæmpe hit i biograferne.

Warner Bros. Pictures - Anmeldelse: Magic Mike's Last Dance Warner Bros. Pictures

The Hangover

I 2015 kom så efterfølgeren: Magic Mike XXL. Hvis 1’eren var festen, så var 2’eren tømmermændene dagen derpå. Væk var humoren og selvironien, historien var decideret kedelig (bortset fra en enkelt scene) og dialogen var pinefuldt dårligt skrevet. Matthew McConaugheys karakter var skrevet ud af historien, da han var blevet for dyr, efter han vandt en Oscar for Dallas Buyers Club, så Channing Tatum måtte derfor trække det tunge læs, helt alene og i bar overkrop.

Mike drop

8 år senere møder vi atter den legendariske stripper Mike Lane aka Magic Mike (Channing Tatum). Han har ikke danset i årevis, i stedet har han brugt tiden og alle sine krøllede 1 dollar sedler, på at realiserer sin drøm; et møbelfirma med special designet enheder. Desværre har pandemien og den efterfølgende inflation sat en stopper for Mikes entreprenør eventyr og derfor er han nu nødsaget til at tage diverse småjobs som bartender for Miamis overklasse.

Magic in the Moonlight

Det er ved et af disse events, at han møder socialiten Maxandra Mendoza (Salma Hayek). Hun og hendes velhavende mand, Roger Rattigan (Alan Cox), er ved at gennemgå en langtrukken separation og Max har desperat brug for en ”pick me up”. Da hun får et nys om at Mike er tidligere stripper, spørger hun ham, om han ikke vil give hende en privat lapdance for 6000 dollars, efter alle gæsterne er gået hjem. Det udvikler sig hurtigt og de to ender med at have en hed og svedig nat sammen.

The Show Must Go On

Dagen derpå, stadig høj efter Mikes magiske ’danse moves’, giver Max ham et tilbud, han ikke kan modstå. Mike skal med hende tilbage til London, hvor han skal instruere en opdateret udgave af det forældede kostumedrama Isabel Ascending, på Londons hæderkronede Rattigan teater. Teateret er tilfældigvis ejet af Maxandras mand, Roger, og da han hører om projektet, begynder det virkelige drama at udfolde sig, bag kulissen.

Pretty Woman

Det er let at være sød mod Magic Mike's Last Dance, for det er jo bare, hvad det er; en film om strippere. Efter Magic Mike XXL var forventningerne bestemt ikke høje og alligevel skuffer ’Last Dance’, ikke mindst fordi der nærmest ingen strip er at finde i den. Filmen er i bund og grund blot en omskrivning af Pretty Woman, hvor magtdynamikken har fået omvendte fortegn. Soderbergh ellers gør hvad han kan for at holde os interesseret og distraherer os fra det sløve plot og med ham bag kameraet, fejler den tekniske side som sædvanligt ikke noget. Det er når det kommer til karaktermotivation og den overordnede tone, at problemerne for alvor opstår.

50 Shades of Cringe

Filmens største problem er den manglende kemi mellem Tatum og Hayek. ’Last Dance’ er nemlig ment som en kærlighedshistorie, men vi tror ikke et sekund på, at de to har nogen som helst følelser for hinanden. Som publikum krummer vi nærmest tær, hver gang de to nærmer sig hinanden, ikke mindst på grund at en langtrukken lapdance/elskovsscene indledningsvis, der sætter tonen for resten af filmen. Hayek var erstatning for Thandiwe Newton, der forlod projektet efter optagelserne var gået i gang og det kan godt mærkes… Hayek er ude på dybt vand her og hendes skuespil er utroværdigt.

Save the Last Dance

Hayek får nærmest ingen hjælp af Channing Tatum, der føles som om han går i søvne gennem hele filmen. Hans karakter er reduceret til købsgenstand, uden egentligt formål eller egen fri villige og Mike har kun et par øjeblikke undervejs, hvor han får lov at brillierer og viser hvor dygtig og karismatisk en danser han er. Jeg er taknemmelig for, at dette efter sigende er Mikes sidste dans, for magien er for længst forduftet.

Drengerøvsfaktor: 7 %

Original titel: Magic Mike's Last Dance

Instruktør: Steven Soderbergh