Anmeldelse: King Richard

Game-Set-Match

King Richard - Trailer

Straight Outta Compton

Familiefaderen Richard Williams (Will Smith) er en mand på en mission. Han kommer selv fra fattige kår og har set sin del af trængsler her i livet. Derfor er hans klare mål at holde sine fem døtre væk fra gaden og de hårde ghettomiljøer i Compton, ved at gøre dem til advokater, læger og tennisstjerner, via godt gammeldags hårdt arbejde. Han har en udførlig plan for hver og en af pigerne, men særligt søstrene Venus (Saniyya Sidney) og Serena (Demi Singleton), på henholdsvis ca. 11 og 12 år, ser han et kæmpe potentiale i.

Warner Bros. Pictures - Anmeldelse: King Richard Warner Bros. Pictures

Ghetto Superstars

Richard opsøger derfor alle der er noget indenfor tennis-verdenen og det lykkes ham at få overtalt superstjernerne John McEnroe og Pete Sampras træner Paul Cohen (Tony Goldwyn) til at træne Venus uden betaling. Venus udviser stort talent og flyder hurtigt til tops på junior ranglisterne, mens Serena må se på fra sidelinjen. Det varer dig ikke længe inden hun også viser sit talent.

Game Over

King Richard er en sjov størrelse. Filmen er, som mange af jer sikkert allerede ved, baseret på en sand historie om de fattige, sorte Williams-søstrene der mod alle odds blev tennisstjerner. Det er en klassisk ”underdog” historie som vi kender den fra Rocky, Karate Kid og mange andre sportsfilm, men netop fordi den er baseret på virkelige hændelser og vi derfor allerede kender resultatet, fungerer den ikke rigtigt. En stor del af en ”underdog” historie ligger jo netop i at publikum hepper på dem, i alt deres modgang og spændingen øges ved tvivlen i om de vinder til sidst. Denne spænding er væk fra starten, når man kender resultatet fra starten af.

Match Point

Jeg har sagt der før og jeg siger det igen: Et hvert drama har brug for en stærk konflikt. Jeg har svært ved at finde konflikten i King Richard. Det hele synes at gå lidt for nemt for Richard og pigerne. Dertil er ingen af karaktererne synderligt interessante eller veludviklede. Will Smith gør hvad han kan for at tilføre filmen en portion charme, men det hele føles som om at King Richard er en ”Disneyficeret” udgave af, hvad der i virkeligheden skete og hvis det vitterligt er således det er hent, så ved jeg ikke om jeg synes historien en film værdi, i hvert fald ikke hele 138 minutters fortælling.

Drengerøvsfaktor: 10 %

Original titel: King Richard

Land: USA, 2021