Anmeldelse: Ghostbusters: Afterlife

Ny Ghostbusters film beviser at der er en liv efter døden

Ghostbusters: Afterlife - Trailer

Who Ya Gonna Call?

Jeg voksede op i de gode gamle 80’ere, hvilket var en helt særlig tid i filmindustrien. Blockbuster fænomenet havde for alvor fået fat om Hollywoods nødder og vi børn blev velsignet med den ene fantastiske action-/eventyr-/fantasyfilm efter den anden. En af dem var Ghostbusters (1984) en action-fantasy komedie om tre parapsykologer Ray, Egon og Peter og den arbejdsløse Winston der beslutter sig for at jagte spøgelser i New York City. Filmen er for længst blevet en klassiker og fik i 1989 en mindre vellykket efterfølger. Der har længe været tale om en 3’er, men i stedet fik vi i 2016 et ganske forfærdeligt reboot, hvor de ”giftige” mænd var skiftet ud med fire knap så sjove kvinder. I lang tid lod det til at være punktummet i Ghostbusters-franchisen indtil der pludseligt dukkede en teaser-trailer op til en ny film. Den har fået titlen Ghostbusters: Afterlife og er netop landet i biograferne.

SF Studios - Anmeldelse: Ghostbusters: Afterlife SF Studios

Bøøøøhlandet

Dr. Egon Spengler (Harold Ramis) er afgået ved døden og hans datter Callie (Carrie Coon), der ikke har set sin far i mange år, har nu arvet hans nedslidte gård et sted i Oklahoma. Hendes to børn Trevor (Finn Wolfhard) og Phoebe (Mckenna Grace) er til at starte med ikke så vilde med, at skulle flyttet fra byen, men det viser sig hurtigt at være alt andet end kedeligt at bo på bøhlandet.

Hunting High and Low

Familien er nap nok er flyttet ind på gården, før der begynder at ske mystiske ting og sager. Phoebe er som snydt ud af næsen på sin morfar og sammen med en klassekammerat der kalder sig Podcast (Logan Kim) fordi han laver podcasts, finder hun morfarens gamle Proton Pack og spøgelsesfanger. Der går ikke længe før hele byen vrimler med spøgelser og det viser sig at Egon i virkeligheden gemte på en stor hemmelighed inden han døde.

The Reitman for the job

Ghostbusters: Afterlife er skrevet og instrueret af Jason Reitman, søn af Ivan Reitman, der instruerede de to første film og der er en verden til forskel fra Ghostbusters (2016) der er instrueret af Paul Feig. Man kan virkelig fornemme kærligheden til de gamle film og karaktererne i den nye film. ”Afterlife” har fået en del kritik for at være for leflende for seriens fans, men det ser jeg ikke noget problem i, tværtimod. Ghostbusters: Afterlife har hjertet på præcis det rette sted. Det er nynostalgi så det batter og jeg elsker det.

For meget af et gode

Desværre er Ghostbusters: Afterlife godt og vel 20 minutter for lang. Der går næsten en hel time inden der for alvor kommer gang i spøgelsesjagten og på trods af de mange sjove referencer og fine skuespilpræstationer, især fra den unge Mckenna Grace, er det langsommelige tempo altså nok til at tage gejsten fra selv den mest hardcore Ghostbusters-fan.

The Key Element

Paul Rudd spiller skolelæren Chad Grooberson, der bliver besat af the keymaster og det kan godt være at han er verdens mest sexede mand (ifølge People.com), men han er altså en sørgelig erstatning for Rick Moranis, der spillede den nørdede bogholder og nabo Louis Tully. Moranis var efter min menig det bedste ved de originale film. Heldigvis (kan man sige) er der lagt op til endnu en Ghostbusters-film, så Reitman og ros kan nå at råde bod på endnu. I sidste ende er Ghostbusters: Afterlife en fin hyldest til Harold Ramis der døde tilbage i 2014 så, hvis man har hang til sentimentalitet, så er filmen en biografbillet værd.

Drengerøvsfaktor: ’84 %

Original titel: Ghostbusters: Afterlife

Land: Canada/USA, 2021