Anmeldelse: Firestarter

Stephen Kings Firestarter er blevet genindspillet.

Firestarter - Trailer
Viking Press - Anmeldelse: Firestarter Viking Press

The Back Story

Firestarter er baseret på en roman af Stephen King fra 1980 og ligesom en lang række af Kings øvrige titler handler Firestarter også om et ungt menneske med overnaturlige kræfter. Filmen er den tredje filmatisering af bogen, så man skulle tro, at filmskaberne havde lært noget af de foregående fortolkninger, men sådan er det åbenbart ikke.

Bloomhouse Productions - Anmeldelse: Firestarter Bloomhouse Productions

The Young and the penniless

For at tjene nogle ekstra penge, tilbage i start 00’erne, indvilliger de to unge studenter Andy (Zac Efron) og Vicky (Sydney Lemmon) i at deltage i et klinisk forsøg, hvori de skal være prøvekaniner for et eksperimenterende lægemiddel kaldet Lot-6. Stoffet giver forsøgspersonerne overnaturlige evner, således at Andy udvikler telepati, mens Vicky får telekinesiske evner.

‘We didn’t start the fire’

I nutiden er Andy og Vickys voksne og deres datter Charline (Ryan Kiera Armstrong) har, ud over sine forældres smukke ydre, også arvet deres overnaturlige evner. 11-årige ”Charlie” er dog endnu så ung, at hun ikke helt kan styrer superkræfterne, så når hun bliver vred eller ked af det, udmønter det sig i et flammehav, som er skabt af Charlies modreaktion på hendes følelser.

We all shine down here

Hvad familien McGee ikke ved er, at militæret overvåger dem og at doktor Joseph Wanless (Kurtwood Smith), der stod bag forsøget i sin tid, er bekymret for Charlies voksende evner. Han råder derfor kaptajn Jane Hollister, leder af det hemmelige DSI militære forsøgscenter, til at slå Charlie og hendes forældre ihjel, inden pigens superkræfter bliver for stærke og kommer ud af kontrol.

Scanbox - Anmeldelse: Firestarter Scanbox

Frea-King awful

Historien er som sagt blevet filmatiseret tidligere. Første gang var i 1984, hvor en ung (og meget svedig) Drew Barrymore havde hovedrollen. Lad os bare sige, at den ikke er blandt de bedste Stephen King filmatiseringer og det er denne nye udgave bestemt heller ikke. Måske skyldes ikke så meget filmskabernes talent, som det skyldes det faktum, at King skrev Firestarter, mens han var dybt afhængig af alkohol og kokain.

Carrie on

Til trods for at bogen har vundet flere priser, er den nemlig ikke en af Kings stærkeste titler. Charlie-karakteren minder alt for meget om Kings egen Carrie og hele plottet med de hemmelig militæriske eksperimenter og paranoiatematikken omkring statens udryddelse af særlige dele af befolkningen forekommer en smule halvhjertet.

Now Streaming on Netflix

Man kan derfor stille sig selv spørgsmålet: Hvorfor genindspille bogen? Svaret ligger muligvis gemt i succesen af Stranger Things. Duffer-brødrene, der ikke har lagt skjul på, at de blandet andet er inspireret af Stephen Kings værker, har nemlig ironisk nok lavet den bedste uofficielle genindspilning af Firestarter.

Stranger Things - Netflix - Anmeldelse: Firestarter Stranger Things - Netflix

Stranger Things

Elleven (Millie Bobby Brown) fra Stranger Things har ganske vidst ikke de samme evner som Charlie, men ikke desto mindre minder karakteren og hele scenariet omkring et hemmeligt forsøgscenter for børn med overnaturlige evner holdes fanget, utroligt meget om Kings historie. Fordelen ved en serie er, at den har tid til at udfolde den del af historien, hvilket en 94 min lang film bare har mulighed for at gøre på samme måde.

20th Century Fox - Anmeldelse: Firestarter 20th Century Fox

Straight to video

Firestarter (2022) skulle have haft premiere i biograferne tilbage i maj måned, men udgivelsen blev droppet og filmen får derfor i stedet premiere direkte på streaming og VOD platformene. Det er nok en klog beslutning fra UIP’s side, for filmen rangerer i toppen af dårligste, der er udkommet i år. Hvis du virkeligt har hang til et skud Telekinesisk-King, så kan til nød se den gamle udgave fra 1984 eller gense Stranger Things. Min anbefaling falder på Brian De Palmas mesterlige gyser Carrie (1976) med Sissy Spacek i hovedrollen. Det bliver ikke meget bedre end den, når det kommer til Stephen King filmatiseringer.

Drengerøvfaktor og teknisk info:

Drengerøvsfaktor: 20 %

Original titel: Firestarter