Anmeldelse: Fast & Furious 9

F9 er "Out of this world!"

Fast & Furious 9 - Trailer

O, Brother Where Art Thou?

Sagaen om Dominic Toretto (Vin Diesel) og hans udvidede familie fortsætter og denne gang finder vi ud af, at Dom har en hidtil ukendt lillebror ved navn Jakob (John Cena). Han er familiens sorte får, som Dom har udstødt, efter Jakob slog deres far ihjel tilbage i 1989.

Jakob var altid i Doms skygge og er på mange måder også skyggesiden af Dom, forstået på den måde, at hvor Dom er på de godes side og sætter familien frem for alt, er Jakob på de ondes side og tænker kun på sig selv.

United International Pictures - Anmeldelse: Fast & Furious 9 United International Pictures

Magnets, bitch!

Forholdet mellem brødrene bliver sat på en ny prøve, da Jakob bliver hyret af forretningsmanden Otto (Thue Ersted Rasmussen) i samarbejde med superhackeren Cipher (Charlize Theron) til at stjæle en "Glowy thing", der kan hacke sig ind i ethvert militært IT-system. Dom må derfor droppe sine planer om at blive førtidspensionist og atter trække i tanktoppen, snøre Timberland-støvlerne og endnu en gang redde verden sammen med sit trofaste, evigt undvigende hold af hurtige og rasende adrenalin junkies. Samt hente lidt ekstra hjælp fra en håndfuld magiske supermagneter.

Out of This World, Litterally!

Fast & Furious franchisen har længe været uden for rækkevide, når det kommer til realisme og fysikkens love. Med F9 tager filmskaberne endnu et skridt i den latterlige retning og sender to af karaktererne ud i det ydre rum iført dykkerdragter. Det er sikkert ment som at skulle være sjovt og hvis man er kæmpe fan af serien, er det nok også grineren at se sine ”helte” på den måde, men for mig er det endnu blot et bevis for, at serien for alvor har mistet jordforbindelsen.

I am Groot

Filmskaberne er ganske selvbevidste omkring deres produkt og de prøver da også at komme den forventede kritik i forkøbet ved at lade Roman, Tyrese Gibsons karakter, kommentere på hvor ”heldige” eller ”superhelt-ige” de alle har været gennem seriens 9 film. F&F er da efterhånden også kun én computergenereret superskurk fra at være en full-blown superheltefilm.

Ludicrous

Personligt kan jeg ikke rigtigt overgive mig til denne form for selvparodi. Jeg var ikke fan af serien fra starten af, men omkring 5-6-7 stykker begyndte jeg faktisk at være ganske godt underholdt. Nu er serien dog kommet så langt ud at underholdningsværdien, til trods for vel producerede action-sekvenser, er blevet erstattet med en konstant irritation over, hvor dumt det hele er blevet. Jeg håber inderligt at F10 bliver det sidste kapitel i Toretto sagaen, for jeg kan ikke holde til mere.

Drengerøvsfaktor: 80 %

Original titel: Fast & Furious 9

Land: USA, 2021