Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once

Den bedste ”multiverse” film til dato.

Everything Everywhere All at Once - Trailer

Crazy Poor Asians

Det går ikke for godt i Wang familien. Evelyn (Michelle Yeoh) og hendes mand Waymond (Ke Huy Quan) ejer et møntvaskeri i San Farnando, der kører med gevaldigt underskud. Samtidig føler Waymond sig overset i ægteskabet og vil skilles og deres datter Joy (Stephanie Hsu) er lesbisk, hvilket morfar Gong Gong (James Hong), netop ankommet fra Kina, helst ikke må få at vide, da han er af den gamle skole - og af skrøbeligt helbred.

A24 - Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once A24

Multiverse of Madness

En dag mens Evelyn, Waymond og Gong er på vej til et møde hos skattevæsenet, skifter Waymond pludseligt personlighed og påstår, at han hedder “Alpha Waymond” og en version af Waymond fra et alternativt univers kaldet "Alphaverse". Han forklarer overfor Evelyn, at der findes uendelige universer, da hvert valg hun foretager sig, skaber et nyt alternativt univers og at hun muligvis er den udvalgte, der kan redde hele multiverset fra at blive suget ind i en stor sort bagel, skabt af den onde Jobu Tupaki.

Skatte-væsenet

Der går da heller ikke lang tid førend ting begynder at blive mærkelige og den ellers milde skatterevisor Deirdre (Jamie Lee Curtis) forvandles til et monster, der vil dræbe Wang-familien. Straks må Evelyn følge Alpha Waymonds instrukser for at hente lige præcis det rigtige sæt færdigheder som hun har brug for, for at redde sin sig selv og sin familie ud af situationen.

No Way Home

Herfra tager løjerne for alvor fart og det vil være synd, at fortælle for meget om præcis, hvad der dernæst sker i handlingen, for det her er i sandhed en film der først og fremmest skal opleves og sidenhen diskuteres. Titlen siger faktisk det hele. Der er vitterligt alting, overalt, på en gang. Everything Everywhere All at Once er en bombardering af publikums sanser. Den er et kalejdoskop af stilarter, kunstarter, kulturer, religioner, genrer, you name it. Denne film indeholder det hele og den kan heldigvis bære det!

Harry Prutter

Instruktørerne Daniel Kwang og Daniel Scheinert, der bare går under pseudonymet "Daniels" har tidligere stået bag den lige så vanvittige Swiss Army Man (2016), hvori Paul Dano bruger Daniel ”Harry Potter” Radcliffe rådne lig som et multitool til at overleve på en øde ø. F.eks. rider Dano, Radcliffe, mens sidstnævnte bruger sine prutter for at få fart på fremdriften.

Comeback-kid

Ke Huy Quan der spiller Waymond, vil måske for nogle virke bekendt. Quan er nemlig ingen ringere end Short Round fra Indiana Jones and the Temple of Doom (1984) og Data fra The Goonies (1985). Quan har ikke rigtig haft den store skuespilkarriere siden 80’erne, men har blandt andet arbejdet som stuntkoordinator på X-Men (2000). Inspireret af succesen fra Crazy Rich Asians, valgte han at give skuespillet endnu et skud og blev hurtigt castet af Daniels, der havde kæmpet med at finde den helt rette person til rollen som Waymond.

The Unbearable Weight of Massive Talent

Hvad de to talentfulde Daniel’er helt præcist prøver at fortælle med Everything Everywhere All at Once er mig stadig lidt af et mysterium. Om den handler om meningen med livet eller tilværelsens ulidelige ligegyldighed eller noget helt tredje er ganske op til den enkelte publikums fortolkning. En ting er dog sikkert: det er en film der sagtens tåler flere gensyn og som sikkert afslører noget nyt om sig selv hver gang. Filmen er som en hvirvelvind der trækker sit publikum i alle retninger, men i orkanens øje er der roligt og her giver det hele mening. De to Daniel’er er både gale og geniale på en og samme tid og jeg glæder mig allerede til at se, hvad de finder på næste gang.

Drengerøvsfaktor: 90 %

Original titel: Everything Everywhere All at Once

Instruktører: Dan Kwan og Daniel Scheinert