Anmeldelse: Eternals

Så er der nyt fra Marvel Studios

Eternals - Trailer

What the Thanos?!

Har du tit ligget søvnløs og tænkt ”Hvad sker der med Marvel universet, efter hændelserne i Avenger Endgame?” Nu kommer svaret i form af Eternals, en film om et hold superhelte, der har langt større superkræfter end Avengers-holdet og en film der sætter skurken Thanos en nyt og uventet lys, men den lille detalje skal jeg ikke afsløre her.

Walt Disney Studios Motion Pictures - Anmeldelse: Eternals Walt Disney Studios Motion Pictures

Peace on Earth

For en stund har der åndet fred på jorden og superheltene kaldet ”De Evige” eller ”The Eternals”, en udenjordisk race skabt af de magtfulde Celestials, har levet blandt menneskene i 7000 år, hvor de har indfundet sig i samfundet som bl.a. lærere, Bollywood stjerner og homoseksuelle familiefædre (Talk about succesful alien immigration). Men et kraftigt jordskælv advarer superheltene om, at jorden atter er i fare, for pludseligt vrimler det med de modbydelige Deviant-monstre, der kun er ude på én ting: At smæske sig i intelligente livsformer. (Boy, did they come to the wrong planet!)

The Butterfly Effect

Jeg orker ikke at præsentere hver og en af disse superhelte og deres individuelle superkræfter, men jeg kan fortælle, at denne historie omhandler den empatiske Sersi (Genna Chan), der har haft et 5000 år langt forhold til Ikaris (Richard Madden). Hun kan manipulere objekter, således at de forvandles til vand, sand, is, sommerfugle eller træer og han er en tro kopi af Superman. Gæt selv hvilke superkræfter der bliver handy, når klimakset løber af stablen, hvor hun og resten af heltene må kæmpe mod en kæmpemæssig Cetestial, der kommer op fra havets dyb. Hint: Det er ikke sommerfuglene.

The C-Team

Eternals er skrevet og instrueret af Chloé Zhao, der vandt Oscaren for bedste film og instruktion for den smukke Nomadland ved dette års Oscar uddeling. I Marvel-maskineriet er der desværre ingen spor tilbage af Zhaos intime og indie-prægede stil. Eternals er fuldkommen strippet for personlighed på alle fronter. Derudover føles filmen også mere som en Disney+ serie end en biograffilm. Det skyldes muligvis at castet er hovedsageligt ukendte, med kun Salma Hayek og Angelina Jolie til at løfte niveauet op mod A-holdet. Disse andenrangs skuespillere forstår ganske enkelt ikke at give karaktererne nogen særlig form for personlighed, og når man ikke investerer i karaktererne, kan man ikke investere i handlingen, så enkelt er det.

Are you Talkin’ to Me?

Med sine 157 minutter lange spilletid er Eternals den anden længste film i Marvel Universet og den føles også som evigheder. Det er ikke fordi man ligefrem keder sig, men alting er så alvorligt. Jeg troede ellers at Marvel havde fundet opskriften efter Guardians of the Galaxy (2014) og indset at disse film ikke fungerer uden humor, men med Eternals er vi nærmere sendt tilbage til Thor (2011) med alt dens stivhed og patos. Det hjælper bestemt heller ikke på det hele, at Marvel og Disney insisterer på at have diversitet i form af forskellige etniciteter og at de mange forskellige accenter alt for ofte kommer i vejen for replikkerne. Det er bestemt ikke nogen god start på denne nye fase af Marvels univers.

Drengerøvsfaktor: 30%

Original titel: Eternals

Land: UK/USA, 2021