Anmeldelse: Escape Room: No Way Out

Så er det atter tid til at finde din indre klaustrofob frem

Escape Room: No Way Out - Trailer

Get a Room

Efter at Zoey (Taylor Russell) og Ben (Logan Miller) med nød og næppe undslap de drabelige escape rooms har de søgt efter hvem der står bag. Jagten fører dem til virksomheden Minos hovedkvarter i New York, men til Zoey og Bens store skuffelse er bygningen er forladt. I metroen på vej hjem begynder toget pludseligt, at opføre sig mærkeligt og der viser sig hurtigt, at Zoey og Ben atter er fanget i et escape room og endnu en gang må spille det dødsensfarlige spil for at overleve.

SF Studios - Anmeldelse: Escape Room: No Way Out SF Studios

Let the games…. BEGIN!

Zoey og Ben er ikke de eneste, der overlevet Minos avancerede torturkamre. Nathan (Thomas Cocqurel), Rachel (Holland Roden), Brianna (Indya Moore) og Theo (Carlito Olivero), der også er fanget i togvognen, har alle prøvet kræfter med og overlevet Minos escape rooms. Sammen må de nu bruge alt deres erfaring og snilde, hvis de skal gøre sig forhåbninger om at overleve ”mestrenes turnering”.

Every piece has a puzzle

Jeg var som udgangspunkt ikke den største fan af Escape Room (2019). Jeg synes den mindede for meget om Saw-sagaen og indie-gyseren Cube (1997). Derudover var skuespillet, især i starten af filmen, kun lige over amatørstadiet, hvilket ikke tegnede godt for resten af filmen. På trods af dette blev jeg, som filmen skred frem, alligevel fanget af de nervepirrende scenarier som karaktererne måtte gennemgå.

Riddle me this, Batman

Med No Way Out har instruktøren Adam Robitel hævet niveauet gevaldigt, både når det kommer til skuespillet, der er blevet betydeligt bedre, men også tempoet, som er skruet ekstra i vejret denne gang. Dette gør at man som publikum automatisk også får pulsen op, hvilket nærmest giver et adrenalin rush, når uret tikker ned og en af karaktererne møder deres uundgåelige skæbne.

Cinemascape Room

Ligesom Escape Room (2019), er ”No Way Out” ikke nogen banebrydende film. Til gengæld gør den, hvad den skal, og den gør det godt. Karaktererne, især Zoey og Ben, virker mere vedkommende og velskrevede og i det hele taget er kvaliteten af ”No Way Out”” på et højere niveau end etteren. Så kan du bare ikke få nok af gåder, trange rum og dødsensfarlige fælder, er Escape Room: No Way Out sikkert lige noget for dig.

Ville det i øvrigt ikke være cool, hvis den biografsal man så filmen i, blev omdannet til escape room og efter filmen skulle man løse en gåde, for at komme ud?

Drengerøvsfaktor: 60 %

Original titel: Escape Room: No Way Out (Escape Room: Tournament of Champions)