Anmeldelse: EA FC 24

Samme fodboldspil i ny forklædning?

Siden det blev offentliggjort at det tidligere FIFA-spil blev til EA FC 24, har der været stor spænding om, hvor vidt det nogensinde bliver det samme. For FIFA plejede at være det samme, år for år hvis man tager det lidt sort på hvidt. Og ja, det er da også begrænset hvor store ændringer man kan lave på et spil, som centrerer sig om fodbold og de begrænsninger det giver.

EA FC 24
?si=drJYCr64YByYITc2
EA FC 24 - Anmeldelse: EA FC 24 EA FC 24

Playstyles

En af de vigtigste ændringer, man stifter kendskab til i EA FC 24 er playstyles - En pendent til de tidligere "traits" fra FIFA 2023, men markant mere prominente i selve spiloplevelsen. Playstyles giver unikke færdigheder til de spillere, som besidder dem, og ofte finder jeg at jeg vælger spillere til min FUT-hold baseret på de rette playstyles på den rette position, hellere end at vælge spilleren med den højeste OVR rating. Det er nemlig meget tydeligt at mærke den forskel, playstyles gør, in-game. Om det er Messi der finnesser bolden op i krogen med ekstra finesse i skudøjeblikket, Haaland der tonser ind og power-header i boksen, eller en formidabel dribler, så er der en playstyle som kan løfte ens spil på stort set alle positioner på banen.

Så især i Ultimate Team er det enormt vigtigt at have styr på spillernes playstyles. Hvis man bare spiller Ultimate Team eller andre online game modes uden at vide, hvilke playstyles spillerne har, bliver man udspillet, hvis modstanderen har styr på dem. Jeg bandede lidt i starten over at modstanderen f.eks. altid lagde knivskarpe stikninger, selv om jeg havde læst dem inden. Og når jeg så selv prøvede, så blev stikningen opsnappet med det samme. Min første indskydelse var selvfølgelig at det var spillets skyld at jeg var dårlig, ikke min egen. Men efterhånden fandt jeg ud af, at dem der ofte slog de afleveringer med succes, gjorde det med spillere der havde en playstyle, som forstærker nøjagtigheden af afleveringerne drastisk. For mig er playstyles en meget velkommen tilføjelse til spillet.

Markant ændring i gameplay
Foruden de nye playstyles, er der også sket et skift i selve gameplayet. Her er det især forsvarsdelen, der er ændret. Man bliver hurtigt straffet for at forsøge at tackle stående, hvis man rammer forkert, eller modstanderen slår dig i 1v1 duellen. Det er nemlig enormt momentum-baseret, så hvis din forsvarsspiller bliver sat af, så er han sat af. I stedet virker det bedre at følge med og forsøge at "jockey" angrebsspilleren, for at få taget momentum ud af modstanderens angreb, og derefter forsøge at kapitalisere på deres fejl. Omvendt gør det angrebsspillet ret sjovt, fordi det er momentum og tempobaseret. Især tiki-taka (at spille bolden rundt), synes at virke godt for mig. Er man mere direkte kræver det at man er enormt skarp til at identificere hvor pladsen er, og eksekvere en præcis aflevering derefter.  (Og sørge for at spilleren har den rigtige playstyle!)

For selv om det er blevet sværere manuelt at forsvare, så er AI delen af forsvaret ret stærk til at opsnappe afleveringer, som ikke sidder lige i skabet. Og generelt virker det som om, at afleveringer langs jorden er vejen frem. Høje stikninger, som jeg tidligere har levet højt på, er ikke særlige effektive i EA FC 24. Det er i hvert fald blevet en del sværere at eksekvere dem.

Man bliver altså testet på tålmodigheden når man forsvarer, fordi mistimede tacklinger bliver straffet så hårdt. Og forhåbentligt har du erobret bolden inden din modstander kommer ind i dit straffesparksfelt, for uha, hvor skal der ikke meget til før der er straffe i EA FC.

Kvinder og mænd på tværs
En af de mest omdiskuterede ting ved FC 24 er det faktum, at kvinder og mænd kan blandes på et hold. Især i Ultimate Team ryster det virkelig posen, da der i forhold til tidligere år er mange flere spillere at vælge imellem. Derudover er der i år ikke lige så stort fokus på Chemistry på holdet, hvor det før har været altafgørende. Dermed kan man altså godt få et hold til at spille, selv om man både har mænd og kvinder på holdet. Kvindernes kort er også i nogle tilfælde bedre end mændenes, så det kan altså give god gevindst at have den rette kvinde på holdet. Dog finder jeg, at rigtig mange af kvinderne er lave, så på nogle positioner som f.eks. målposten eller midterforsvaret foretrækker jeg selv at have spillere af lidt større statur. Men det er jo en smagssag.

Karrieremode

Manager-karrieremode i FC 24 lægger op til mange timers taktisk nørderi. Hvad end dit hold skal høste mål på kontraangreb eller gøre modstanderne rundtossede med små hurtige afleveringer, så er det dig, der bestemmer. Det er stort set alle facetter af fodboldspillet, du kan tweake på som manager, for at få dit hold til at spille efter lige netop din fodboldfilosofi. Der er generelt lagt utrolig meget arbejde i at efterligne virkeligheden, når det kommer til karrieremode. Man kan selvfølgelig også bygge sin egen spiller, og her er det selvfølgelig playstyles, du skal mestre.

Evolutions
Som noget nyt er det nu muligt direkte at udvikle på sine FUT-kort, gennem evolutions. Her kan man, ved at gennemføre nogle udfordringer med en specifik spiller, forstærke kortets stats, og endda tilføje playstyles til spillerne. Hvis man som mig har rædderligt held med at åbne pakker, så er det en fed mulighed for at forstærke sit FUT-hold på en anden måde. Tag for eksempel en 79-rated Ansu Fati, smid ham i evolutions, og bum så har du en 85 rated, lynhurtig spiller til dit hold.

Hypermotion V
En af de store opgraderinger i EA FC 24 er implementeringen af HypermotionV teknologien. Baseret på mere end 180 topkampe fra de store internationale turneringer. Og det kan ses og mærkes - spillerne har vidt forskellige måder at løbe på, udføre tricks m.m. Det giver også en følelse af at spillet går lidt "langsommere" end tidligere Fifaer. Gameplayet føles ikke så mekanisk mere, hvilket jeg synes er forfriskende. Selvfølgelig er der stadig game mechanics og strategier der virker bedre end andre, men forskellen i  selve bevægelsen og flowet i spillet, synes jeg virkelig kan mærkes.

Hvordan var den første FUT-Champs så?

Den første FUT-Champs burde egentlig have fundet sted 1. oktober, men blev rykket en uge frem. Så selv om vi i lejligheden havde grindet os frem til kvalifikation, så måtte vi vente.

Grundet de mange founders-rewards, har EA været utroligt gavmilde med mængden af gode kort, der allerede er så tidligt i spillet. Og det viste sig i FUT-Champs. Selv om vi egentlig havde et okay hold, så havde modstanderne en overflod af Icons-kort, Mbappé'er, og Messi'er. Man skal selvfølgelig forvente, at det er de bedste hold man møder i FUT-Champs, men i forhold til tidligere år, var der alligevel en markant forskel. Derfor bliver det nok i år endnu mere vigtigt, at opgradere sit hold så meget og så hurtigt man kan. Det blev dog til 11/20 wins. Rewards i Fut-Champs er også blevet ændret i år. Hvor det tidligere var var red player pick packs, hvor  man kun kunne vælge mellem Team of the Week spillere, får man nu en garanteret 84+guldspiller pack. Så der er lagt op til mange flere walk-outs i FUT champs rewards i år. Hvilket jo egentlig er meget nice!

Alt i alt er EA FC 24 mere end bare et nyt navn til det gamle FIFA - Der er rent faktisk sket ændring i spillet.

EA har satset i spilmekanikken, og selv om det nye forsvarssystem nok vil få nogle controllere til at flyve gennem luften i starten - så er det altså for det bedre. Kvinder og mænd på tværs er egentlig også et friskt pust, som jo bare giver endnu flere spillere at vælge imellem. Og så er spillet utroligt flot, og virker meget realistisk. Hvad end det er for en gamemode man er til, så er der pakket med indhold.

FC 24 er virkeligt et godt fodboldspil all-round, på trods af at der selvfølgelig stadig sker bugs her og der. Er man casual FC spiller, og godt kan lide at der er meget forskelligt content, og realistisk spil, så er EA FC virkelig et af det fedeste fodboldspil der har været længe. Mere konkurrence-drevne spillere skal nok lige vende sig til ændringerne, men sådan er det jo altid.

EA FC24 kvitteres med 5/6 stjerner. - Spillet er ude nu