Anmeldelse: Dragon Ball: The Breakers

Nyt survival-spil fra Dragon Ball.

Dragon Ball-franchisen er i fuld gang med at udvide deres historier på mangafronten, mens vi venter i spænding på at få animeret både Vegeta og Friezas nyeste forvandlinger i en forhåbentlig kommende serie i kølvandet på Dragon Ball Super.

Heldigvis sørger Bandai Namco for at smide spil på markedet løbende med Dragon Ball-universet - og det seneste skud på stammen går under navnet Dragon Ball: The Breakers.

Anmeldelse: Dragon Ball: The Breakers

Overlevelse mod alle odds

Vi har allerede fået introduceret det nye og meget populære gameplay-univers, hvor man skal manøvrere sig rundt i et voldsomt stort univers for at lave småopgaver, kæmpe på tværs af områder med sine fjender og dykke ned i små hyggelige detaljer fra universet - vi er virkelig nået langt fra det Tekken-agtige Dragon Ball Z Budokai-univers, på godt og ondt.

Og det nye spil The Breakers går all-in på open-world-konceptet på online-fronten med et meget simpel princip - du skal som uvidende tilskuer overleve invasionen af eksempelvis Cell eller Majin Buu som er i gang med at invadere området - mens man normalt har et par Kamehameha’er i lommen som en af heltene, er man nu blot en uheldig forbipasserende, som med lidt snilde skal forsøge at komme i sikkerhed.

Man kan spille alene eller syv spillere, som bliver fanget i et Temporal Seam - her skal de slippe væk fra tidslinjen, inden periodens farligste superskurk indhenter dem. Det er både en kamp om overlevelse, men også et kapløb mod tiden, hvor superskurkene gradvist bliver stærkere og stærkere og din eneste redning, Super Time Machine, bliver sværere og sværere at lokalisere.

Anmeldelse: Dragon Ball: The Breakers

Forvirrende mapping med ustabil kamerastyring

Det efterhånden trendige koncept med ‘katten-efter-musen’ er ret så underholdende i starten, hvor man som noget nyt er helt uden superkræfter, senzu-beans, magiske kapsler eller lignende - du er blot en almen borger, der skal være ret så hurtig på aftrækkeren for at komme i mål. Og det er ret så nervepirrende og underholdende de første par omgange, men så begynder der at dukke nogle ret irriterende fodfejl op i konceptet.

Selve konceptet bliver lidt trivielt ret hurtigt, men det største problem er mappet. Der er masser af flotte, nostalgiske og sjove lokationer, hvor man kan bevæge sig rundt for at søge overlevelse - men det bliver alt for overskueligt og selve bevægelserne i området er sværere at præcisere. Det er lidt et lignende gameplay, som vi har set i Dragon Ball Z: Kakarot - hvor konceptet fungerede til explore mode - men knap så godt i The Breakers til at bevæge sig hurtigt rundt og nå noget på tid. Kampsekvenserne halter gevaldigt i forhold til targeting og fokus, hvilket gør, at det ofte er frustrerende at forsøge at bekæmpe små fjender eller skyde sig fri fra kniben.

Det bliver en smule frustrerende i længden og gør, at man bruger lidt for meget unødvendig tid på at pejle kameraet i de rigtige retninger. Derimod egner det sig godt til skurkens perspektiv, hvor man kan få lidt større overblik over, hvor ‘fjenderne’ skal udryddes - eller multiplayer med folk, du kender - så bliver det en sjov aften, hvor man gøgler rundt i mappet og forsøger at samarbejde på godt og ondt!

Anmeldelse: Dragon Ball: The Breakers

Overambitiøst med distancering fra kernen

Man forstår udmærket godt, hvorfor man i nyere tid bevæger sig væk fra de mere en-mod-en-kampe, selvom jeg stadigvæk er en gigantisk fortaler for, at dette aspekt med Tekken-style fighting i en eller anden grad stadigvæk bør huse et ægte Dragon Ball-spil. Der har i mange år været et primært fokus på den klassiske Dragon Ball Z-storyline, og det blev folk lidt trætte af at tærske rundt i - Men selve det overeksponerede fokus på det fantastiske og storslåede univers fra Toriyama er begyndt at nå et mætningspunkt, hvor fans gerne vil tilbage til udgangspunktet igen.

I takt med at universet bliver større og tilbyder mere at udforske, halter gameplayet ved, at selve fighting-delen bliver for uoverskuelig - der er alt for mange steder at gemme sig, alt for langt i mellem sekvenserne og lidt for meget spildtid. Mekanismen bag spillet gør, at man mættes ret hurtigt på The Breakers - og i stedet ønsker en mellemting mellem Dragon Ball Z: Kakarot og de gamle Playstation 3-spil.

Ikke at vi skal helt tilbage til 2D-fighting - men mere et spil, der besidder en række arcade-lignende valgmuligheder.

En main storyline, hvor man udforsker universet i et fokuseret storyline-univers kombineret med muligheden for at trække kampene ind på 2D-platformingen igen eller noget i den stil. En blanding af explore-delen online såvel som et nostalgisk tilbageblik på de gode, gamle elementer fra Dragon Ball Z Budokai 3.

Samlet vurdering

Det er nok i sidste ende et ret nostalgisk-orienteret spil, som ikke får den varmeste velkomst hos dem, der ikke er vokset op med Dragon Ball. Du kan sagtens nyde Dragon Ball: The Breakers for sin nostalgiske, dybdegående dyk ned i Toriyamas univers og få dit fiks af gensyn med gamle superskurke og deres gale superkræfter - men rent oplevelsesmæssigt og gameplay-mæssigt er der efterladt meget at ønske. Det bliver hurtigt trivielt, styringen er uoverskuelig og selve kampsekvenserne, som stadigvæk er kernen i ethvert Dragon Ball-spil mangler sjæl og fokus.

Dragon Ball: The Breakers

Distributør: Bandai Namco

Lanceringsdato: 14. oktober