Anmeldelse: Dragon Ball Sparking! Zero

Nostalgisk gensyn med gammeldags fighting.

Langt om længe er Bandai Namco på banen med et nyt kapitel i Dragon Ball-spinuniverset, som tager os tilbage til de gode, gamle dage.

Og med gode, gamle dage mener jeg selvfølgelig Budokai og Budokai Tenkachi-tiderne - en klassisk Tekken-lignende æra med fokus på at blive den bedste af den bedste i en-mod-en-duel.

De nyere titler i Dragon Ball-universet har bygget meget mere på at udforske det vidtrækkende univers med fokus på at karakterudvikle, storytelling og ikke mindst en masse små missioner i narrativet - det var spændende, lærerigt og nostalgisk, men af og til trænger man bare til at tænde for slagsmålet og gå amok med energiudladninger og velovervejet kampkoreografi.

Og det er nu langt om længe muligt igen med titlen Dragon Ball: Sparking! ZERO, som trods navnet er en slags fortsættelse til Budokai Tenkachi-franchisen, og dermed en fjerde installation i den genre.

Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi er en populær serie af 3D-kampspil baseret på Dragon Ball-universet. Spillet er kendt for sine store, åbne arenaer, der giver spillere frihed til at bevæge sig, flyve og angribe fra flere vinkler. Med et massivt karakterudvalg, som inkluderer figurer fra Dragon Ball Z, GT, og filmene, kan spillere genopleve ikoniske kampe.

Serien byder på transformationer som Gokus Super Saiyan-form, og tilbyder både story mode og turneringskampe. Vi har fået fingrene i det nye kapitel - læs med herunder!

Dragon Ball Sparking! ZERO
?si=K95CnKzHXnhi_tF0

Omfattende genbesøg af Dragon Balls ikoniske dueller

Traditionen tro kan man altid kaste sig ud i story-universet i Dragon Ball, hvor man kan få hele narrativet fra Raditz’ ikoniske ankomst til jorden og indtil Dragon Ball Super, hvor hele multiverset står for skud. Her kaster man sig ud i en episodisk battle-mode, hvor man følger narrativet for hver enkelt karakter - kickstarter med Goku, og jo flere kampe man vinder, jo flere karakterer kan man unlocke og dermed få deres historie med.

Det er et skønt, nostalgisk tilbageblik på, hvordan de gamle spil var opbygget - i samme ombæring får man stykket puslespillet sammen og samtidig får den velkendte historie, hvor man selv står i midten og skal levere al action-delen. Det er skønt at få samlet op på alle de elementer, der ikke var en del af det sidste kapitel, som blev udgivet i 2007 - her får vi hele Super-segmentet med og alle de karakterer, der byder på endnu flere skills og power-ups.

Foruden story-delen byder spillet også på episodiske battles, hvor man selv kan sætte de kampe op, som man altid har drømt om - men som kanonisk set ikke kunne være mulige. Såsom Raditz og Buu eller måske Jiren mod Nappa. Her kan man gemme sine battles som spilbare moduler til fremtiden - så man altid ikke behøver at sætte det hele op med setting, karakterer, udseende og alt det. Efter kreation er den klar til leg! Gamle og nye generation mødes

Anmeldelse: Dragon Ball Sparking! Zero

Hvor man i 00’erne bare gerne ville have unlocket alle karaktererne og få gennembanket story mode og sine kammerater med sin yndlingskarakter, er den nyere generation meget optaget af customization og fokus på at optimere på alle mulige detaljer.

Disse to verdener mødes i dette spil, hvor man løbende - uden at være et krav for videre udvikling i story mode - kan optimere, udsmykke, købe og kreere forskellige ting såsom nye skins, locations og kamp-dragter.

Der er også fokus på at få de rette kapsler, som kan optimere dine evner i kampen. Og så er der et gensyn med Shenron som en lille side-mission, hvor man kan ønske sig til nogle af de ting, der er svære at kæmpe om i story mode - hvad enten vi snakker en specifik karakter eller en unik power-up.

Det er rendyrket nostalgi og en gulerod for enden af opgaven, som sørger for, at man giver sig god tid til at lære sine tricks og kamp-moduler. Fighting-systemet minder meget om en mellemting mellem Budokai Tenkachi, Xenoverse og FighterZ, hvor man kæmper i luften, på tværs af kameravinkler og i et stort virvar, når det går vildt for sig. Jeg er stadig den gamle skole, som ønsker at bringe det mere ned på Tekken-niveau igen, men det er nok ikke lige den retning, vi skal forvente lige foreløbigt.

Spillet er spækket med fede special abilities og power-ups, som er ret hurtige at lære og mestre, hvor imens selve den grundlæggende koreografi kræver en del timer for at time parringer og modstand.

Anmeldelse: Dragon Ball Sparking! Zero

Nostalgisk, men repetitivt

Spillet er eksplosivt, højlydt og nostalgisk, men bliver også på mange punkter en del repetitivt i længden - og det virker måske absurd, når man tænker på, hvor meget repetition var grundstenen i 00’ernes spil.

Men man kunne godt bruge lidt ekstra kant eller noget nyt indspark til konceptet, hvor story-mode meget handler om at færdiggøre en karakter for derefter at færdiggøre den næste, man lige har åbnet op for. Heldigvis ligger der også nogle battles og sidemissioner i en anden fane på hovedmenuen, hvor man kan lave lidt mere konkurrence ud af det - eksempelvis træningsøvelser eller missioner om at nå et x antal slag eller power-ups.

Det giver lidt variation og grobund for at få trænet. Der er nemlig ikke nogen kære mor, når man kaster sig ud i Dragon Ball-universet på Sparking! ZERO - karaktererne er lige så stærke, som de plejer at være i mangaen, og energiniveauerne og evnerne stemmer overens. Eksempelvis er Kid Buu absurd overpowered, mens Goku har problemer med at banke Raditz - så det stemmer overens med handlingen.

Til gengæld er der smæk på online-delen, hvor man virkelig finder ud af, om man egentlig var god til at uddele virtuelle DB-tæsk som barn eller ej. Det fungerer udmærket fra starten af og ventetiden er tolererbart - desuden får man den variation, man måske har manglet lidt i story-delen. Nemlig en komplet og fuldstændig uforudsigelig kamp!

Anmeldelse: Dragon Ball Sparking! Zero

Samlet set

Dragon Ball Sparking! ZERO bringer os tilbage til fighting-scenen, som vi værdsætter i Budokai Tenkachi-genren. Den er nostalgisk, underholdende og spækket med referencer, karakterer og masser af lækker storytelling - man kunne godt have brugt lidt mere kant eller dybde til at spæde op i forhold til den nostalgiske effekt. Det er underholdende, men en smule repetitivt i længden, og på en måde, hvor man ikke har lyst til at spille flere timer i streg. Vi nærmer os en Dragon Ball-franchise igen, hvor fighting er i højsædet!

Udvikler: Spike Chunsoft

Udgiver: Bandai Namco

Platforme: PlayStation 2, Nintendo Wii, PlayStation Portable, Microsoft Windows, PlayStation 5, Xbox Series X/S