Anmeldelse: Don't Worry Darling

Skandaleramt film er nu i biografen.

Don?t Worry Darling - Trailer

The Pursuit of Happyness

Hvad er prisen for at være lykkelig? Det udforsker instruktøren Olivia Wilde i sci-fi-thrilleren Don't Worry Darling, der har fået mere omtale i pressen for dramaet bag kameraet, end foran.

Warner Bros. Pictures - Anmeldelse: Don't Worry Darling Warner Bros. Pictures

Alice in Wonderland

Det unge, smukke par Alice (Florence Pugh) og Jack Chambers (Harry Styles), bor i det idylliske, nybyggede villakvarter Victory, der ligger afsides i ørkenen, et sted i Californien. Ægteparret kunne ikke være mere forelskede. De knalder ved hver en given lejlighed, og mens Jack går på arbejde sammen med den andre ægtemænd i kvarteret, pusler Alice der hjemme med middagsmaden, rengøringen og shopper sammen med de øvrige hjemmegående husmødre.

Husbands and Wives

Ingen af kvinderne i kvarteret stiller spørgsmål ved deres tilsyneladende meningsløse tilværelse eller manglende værdi for samfundet. Alting ændrer sig dog, da Margaret (Kiki Layne), en af konerne, tilsyneladende har et sammenbrud under en BBQ hos guruen Frank (Chris Pine). Han er den karismatiske leder af Victory Projektet, det tophemmelige projekt som alle mændene arbejder på.

V for Victory

Men Margaret er ikke blevet skør, hun har derimod bevæget sig ud i den forbudte del af kvarteret, hvor hun har set mystiske ting, som hun ikke skulle have set og nu advarer Alice om, at der er noget helt galt med Victory Projektet. Lidt efter lidt begynder Alice selv at opdage, hvad det egentligt er der forgår, bag den perfekte facade.

Wilde at Heart

Hvis plottet måske lyder bekendt, så er det fordi Don't Worry Darling ganske enkelt har stjålet det fra 70'er sci-fi klassikeren The Stepford Wives (1975) skrevet af Ira Levin (Rosemary’s Baby). I det hele taget har Don't Worry Darling lånt flittigt fra flere forskellige film. Derfor er det heller ikke svært at gætte handlingsforløbet, hvilken gør filmen alt for forudsigelig og dermed kedelig.

Montage of Heck

Historien har nogle voldsomt store plothuller, der springes let og elegant over og replikkerne er oftest så banale og overforklarende, at der intet overlades til publikums fantasi. Det hele gøres ikke bedre ved at Olivia Wilde har forelsket sig i en innoverende fortællestil, hvori der konstant klippes til surrealistiske montager med synkront-dansene kvinder, nærbilleder af et øje og en Rorschach-agtig blodplet.

Demystifying the Mystique

Det største problem med Don't Worry Darling har været instruktørens promovering af filmen. Udover at afsløre alt for mange af dens inspirationskilder, har dens åbenlyst feministiske 'cri de Coeur' ødelagt enhver ambivalens og moralsk relativitet, som kunne have givet den en essens. Der er mange temaer i filmen, som undslipper de feministiske fortællinger, vi alle har vænnet os til, og potentialet for at udforske dem og få et tænkende, kritisk publikum, er blevet overskygget af instruktørens ambition om at levere et (middelmådigt) "manifest".

'In the Pines'

Florence Pugh gør hvad hun kan med rollen og det lykkes for det meste at for Pugh at gøre Alice nogenlunde sympatisk, selvom hendes karakter er ret ensporet og ulogisk. Chris Pine er magnetisk og enigmatisk, som den kult-agtige leder Frank, der efter sigende er inspireret af psykologi- professoren Jordan Peterson.

’She’s Got the Look’

Don’t Worry Darling’s helt store triumf kort er dens fotografering. Matthew Libatique (udlånt af Darren Aronofsky) brillierer med smukke landskaber, poetiske nærbilleder og en stemningsfuld belysning. Filmen har i det hele taget en gennemført og æstetisk lækker 50’er stil, der alene er biografturen værd. Production designer Katie Byron fuldender looket og giver den en stilfuld, varm, retro-vibe. Også soundtracket, der er fyldt med hits fra 50’erne, løfter den overordnede oplevelse af filmen gevaldigt.

Kill Your Darlings

Don't Worry Darling er lidt af et train wreck, trods ubehaget kan man ikke lade være med at se på det. En ekstra gennemskrivning og en mere kompetent instruktør, så havde filmen måske været god, eller det havde den 100%, for den er lavet og den hedder The Stepford Wives.

Drengerøvsfaktor: 10%

Original titel: Don’t Worry Darling

Instruktør: Olivia Wilde