Anmeldelse: Don't Look Up

DiCaprio forudsiger jordens undergang i ny Netflix-film

Don't Look Up - Trailer

Armageddon

Da astronomerne Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) og Dr. Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) opdager, at en kæmpemæssig komet har kurs direkte mod jorden, og at vi sammen med alt andet liv på jorden, uundgåeligt vil blive udslettet om blot 6 måneder, må de handle hurtigt. Sammen med Dr. Clayton "Teddy" Oglethorpe henvender de sig derfor og naturligvis til regeringen og får et møde med lederen af den frie verden: Præsident Janie Orlean (Meryl Streep) og hendes hold af sekretærer og generaler, men mødet går bestemt ikke som ventet.

Netflix - Anmeldelse: Don't Look Up Netflix

All the Presidents Men

Der skal nemlig til at være midtvejsvalg, ”jordens undergang” er ikke ligefrem populært midt under en valgkampagne, og præsident Orlean er mere optaget af sit image end jordens undergang., så hun vælger at ignorere truslen og sender Kate, Randall og Clayton afsted med uforrettet sag, til stor frustration for de desperate videnskabsfolk.

Network

Kate og Randall opsøger derfor medierne og lader sig interviewe live på CVN, men heller ikke her møder de megen interesse for deres alvorlige budskab. Værterne Brie (Cate Blanchett) og Jack (Tyler Perry) er mere optaget af at popstjernen Riley Bina (Ariana Grande) og hendes DJ-kæreste, DJ Chello (Kid Cudi) er blevet forlovet. En positiv historie som denne trender nemlig langt højere i medieundersøgelserne.

That’s so… Meta!

Nu er gode råd dyre for de kære astronomer, for tiden er ved at rende ud og ingen tager dem tilsyneladende seriøst. Heldigvis har den excentriske Tech-mogul Peter Isherwell (Mark Rylance) muligvis en løsning på problemet; Droner med atomspringninger, hvad ellers? Spørgsmålet er bare om denne dristige rummission vil lykkes og om Big-Tech vil redde jorden og menneskeheden?

Get the Message?

Don’t Look Up er en frustrerende oplevelse. Først og fremmest er den frustrerende fordi den har alt for meget fedt på sidebenene. Spilletiden er 145 minutter og den kunne med fordel være blevet klippet ned til to timer. Der er hele sideplots, uendelige scener og flere karakterer, der er fuldkommen overflødige for plottet og som blot støjer i filmens ellers dystre og vigtige budskab.

Over the Hill

Et eksempel er Jonah Hills (hans medvirken er tydeligvis en vennetjeneste for DiCaprio) irriterende karakter som Jason Orlean, præsidentens søn og ”personalechef”, der er komplet ligegyldig for historien. Jeg tror ikke engang at hans rolle er med i manuskriptet for, det virker som om karakteren slet ikke er i samme verden som alle andre i filmen. I det hele taget er filmens komik fejlslagen. Flere jokes falder fladt til jorden og Hills improvisationsevner, eller mangel på samme, er simpelthen bare ikke skarpe nok til at holde humoren oppe.

Hysteria

Og så er der DiCaprio og Lawrence. De er hysteriske og ikke på den gode måde. Deres karakterer, med alt deres hyperventilering, hysteri og småneuroser, bliver hurtig belastende at være i selskab med og som jeg sad og så filmen, gik det op for mig, at der ikke var nogen sympatiske personer at holde med. De er alle en flok idioter og måske er netop dét pointen som instruktøren Adam McKay prøver at fortælle med denne film?

Idiocrazy

Det bringer os til det andet frustrerende element ved filmen: Dens skarpe skildring af den verden vi lever i nu om dage. Det er netop her, i satiren, at filmens styrke viser sig. Der frustrerende er at der rent faktisk gemmer sig en rigtig god film i alt rodet og hvis bare McKay havde gjort sig lidt mere umage, som han gjorde med The Big Short og Vice og havde behersket sig lidt mere, ville han have skabt en film, der ikke blot var mere underholdende, men også kommunikeret et langt stærkere budskab.

Let the Earth Die Screaming

DiCaprio mener selv, at filmen er en metafor for klimaforandringer, men man kan næsten sætte en hvilken som helst krise (Covid, global opvarmning eller hungersnød) i stedet for kometen og resultatet vil være det samme. Menneskeheden er nået et ”point of no return”. Vi er blevet for overfladiske, for grådige, for selviske og for distraheret af alt andet end hvad der er vigtigst, nemlig nærvær med dem vi holder af. Måske er der virkeligheden kun én ting at gøre: Hit the great reset button. Nej, ikke den slags reset, nogle mener er i gang for øjeblikket, men et rigtigt reset, en total udrydning af menneskeheden, så jorden og dyrene har en chance for en bedre fremtid. Den er jeg med på.

Drengerøvsfaktor: 10%

Original titel: Don’t Look Up

Land: USA, 2021

Instruktør: Adam McKay

Medv.: Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Cate Blanchett, Tyler Perry, Rob Morgan, Timothée Chalamet, Mark Rylance, Jonah Hill, Ron Perlman, Ariana Grande, Kid Cudi, Himesh Patel, Melanie Lynskey

Genre: Comedy/Drama/Sci-Fi

Lyd: Dolby Atmos/Dolby Digital

Spilletid: 145 min