Anmeldelse: Bullet Train

Veloplagt action-komedie med Brad Pitt i hovedrollen.

Bullet Train - Trailer

A Bugs Life

En erfaren lejemorder med dæknavnet ’Ladybug’ (Brad Pitt) er på vej på arbejde i Japan. Han befinder sig i lidt af en eksistentiel krise og havde egentligt lagt karrieren og sine voldelige tendenser bag sig, men da en anden lejemorder er blevet syg, bliver Ladybug kaldet på arbejde som substitut. Opgaven er simpel: Han skal bare stjæle en kuffert fra et eksprestog med kurs mod Kyoto og derefter stige af på førstkommende station. Job done!

Sony Pictures - Anmeldelse: Bullet Train Sony Pictures

Murderers on the Orient Express

Opgaven kører dog ikke ligefrem på skinner, for hvad Ladybug ikke ved er, at der er fem andre lejemordere ombord på toget, heriblandt den unge manipulerende Prince (Joey King) og ’tvillingerne’ Tangerine (Aaron Taylor-Johnson) og Lemon (Brian Tyree Henry), som alle også gerne vil have fat i kufferten og dens værdifulde indhold. Den fredselskende ekslejemorder må derfor kæmpe med næb og kløer, pistoler og samuraisværd og alt andet han ellers kan finde for at beholde kufferten, bevare den gode karma og komme af toget med livet i behold.

Lost in Translation

Bullet Train kan bedst beskrives som Quentin Tarantino møder Guy Ritchie møder en neon belyst K-pop musikvideo. Det er Brad Pitts stunt double, David Leitch, der har instrueret. Han har tidligere stået bag John Wick, Atomic Blonde, Deadpool 2 og Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw. Nu er han så blevet genforenet med Brad Pitt, der er i sit es som den uheldig lejemorder. Pitt er jo indbegrebet af Mr. Cool, men han har også et fremragende komisk talent, som sjældent bliver udnyttet. Det gør det heldigvis i Bullet Train og det er sjovt at se ham på dybt vand, så at sige.

Action Jackson

Instruktøren har fornyeligt udtalt, at han er kæmpe fan af Jackie Chan og at filmen blandt andet er en hyldest til action stjernen. Det ses tydeligt i filmens lejesyge og opfindsomme stunt koreografi. Leitch er tydeligvis også inspireret af tegneserier med deres dynamiske billedkompositioner og farvemættede illustrationer og med Bullet Train beviser Leitch endnu en gang, at kan sit kram, når det kommer til selvironiske action-komedier.

All aboard!

Filmen, der er baseret på Kôtarô Isakas populære bog fra 2010, er en vild og adrenalinpumpende tur gennem et moderne Japan, en vanvittig skæbnefortælling om forveksling og hævn i Japans underverden. Der er ikke megen substans at hente her, men i de 126 minutter Bullet Train varer er filmen et super underholdende sanseorgie, skabt til det store lærred, perfekt til en varm sensommerdag.

Drengerøvs faktor: 95%

Original titel: Bullet Train

Land: Japan/USA, 2022