Anmeldelse: Berlin Alexanderplatz

Året bedste tyske film.

Berlin Alexanderplatz - Trailer
Scanbox - Anmeldelse: Berlin Alexanderplatz Scanbox

Location, location, location

Hver gang jeg er i Berlin, bor jeg nær Alexanderplatz af én eneste grund; Rainer Werner Fassbinders TV-Serie Berlin Alexanderplatz fra 1980. Jeg har aldrig set serien, blot et dvd-cover for mange år siden, men titlen gjorde så stort et indtryk på mig, at det er på en eller anden måde bare blevet en tradition. Titlen strammer fra en roman af Alfred Döblin, der blev udgivet i 1929 og filmatiseret første gang i 1931. Nu er historien blevet nyfortolket og opdateret til nutiden og det er der kommet en forbavsende aktuel, intens, poetisk og ikke mindst rørende film ud af.

Ich bin ein Berliner

Da den vestafrikanske bådflygtning Francis (Welket Bungué) skyller i land i Europa, har han ingen anelse om det liv der venter ham. Fra ingenting må han tilkæmpe sig en tilværelse i Tyskland. Her får han et illegalt arbejde som maskinarbejder på en fabrik. En dag møder den kriminelle Reinhold (Albrecht Schuch), der rekrutterer nye pushere blandt illegale indvandrere for sin chef Pums (Joachim Król).

Frenemies

Francis har det som blommen i et æg i sit nye erhverv som catering for Reinholds pushere. Han har frihed og tjener masser af penge og har endda fundet en sød kæreste; den prostituerede Mieze (Jella Haase). Han og Reinhold bliver da også hurtigt venner og bor sågar sammen til at starte med, men det går dog hurtigt op for Francis at Reinhold er en psykopatisk, sadistisk og pervers mandsperson, som man bestemt ikke skal trodse.

Rise and Fall

Meget mere vil jeg ikke afsløre om handlingen, for til trods for filmens 3 timer lange spilletid, er historien egentligt ganske simpel. Det er en klassisk ”rise and fall” fortælling, men instruktøren Burhan Qurbani formår mesterfuldt at drage sit publikum ind i historien, via det poetiske billedsprog og den hypnotiserende lydside, så vi overgiver os følelsesmæssigt til handlingen og investerer alt, hvad vi har i karaktererne.

A Star is Born

Der er generelt gode skuespil præstationer hele vejen rundt, men det er i særdeleshed Albrecht Schuch som den excentriske og modbydelige Reinhold, der stjæler hver eneste scene han er med i. Schuch undgår alle klichéerne ved at spille psykopat og tryllebinder i stedet publikum med sin uforudsigelige natur og til tider nærmest krøblinge-agtige kropsholdning og fesne stemmeføring, der mindede mig om Kevin Spaceys præstation som Verbal Kint i The Usual Suspects. Det er mesterligt og jeg er sikker på, at vi kommer til at se meget mere til Schuch i fremtiden.

Döner Kebab

Alt i alt er Berlin Alexanderplatz for mig en af årets bedste filmoplevelser. Jeg var draget fra første blodrøde frame, hvor Francis og hans kæreste Eva kæmper for at overleve på havet midt om natten, til sidste frame, hvor… Nå ja… Det vil jeg lave dig opleve for dig selv, kære læser og blot slutte denne anmeldelse med at sige at Berlin Alexanderplatz om end endnu mere er fortrukne adresse næste gang jeg besøger byen. Og så til allersidst en lille anbefaling, hvis du vil smage verdens (måske) bedste Döner Kebab, så prøv Mustafas Gemüse Kebab, Mehringdamm 32. Der er altid lang kø, så kom i god tid og hav tålmodighed. Det er ventetiden værd.

Drengerøvsfaktor: 75 %

Original titel: Berlin Alexanderplatz

Land: Tyskland/Holland/Frankrig/Canada, 2020