Anmeldelse: Beau is Afraid

Instruktøren bag Hereditary og Midsommar er tilbage med en episk film

Beau is Afraid - Trailer

It’s Hereditary

Beau Wassermann (Joaquin Phoenix) er bange og med god grund. Hans liv er nemlig et levende mareridt, hvor han lever for at overleve. Siden han blev født, har Beau levet i frygt: Hans farfar og hans far døde begge den første gang de hver især havde sex og fik sædafgang. I frygt for at sygdommen går i arv, har Beau derfor aldrig haft hverken sex eller sædafgang. Dette har resulteret i at han i en alder af 48 år, render rundt med et sæt gigantiske nosser.

Beau is Afraid - UIP - Anmeldelse: Beau is Afraid Beau is Afraid - UIP

Mother!

Derudover har hans fødsel traumatiseret både Beau og hans overbeskyttende og kontrollerende mor, Mona (Patti LuPone) i en sådan grad, at Beau manifesterer sin frygt og sit trauma i hverdagen, så han ikke længere kan kende forskel på virkelighed og fantasi. Da Beau må aflyse sine planer om at deltage ved hans mors fødselsdag, bliver det starten på en eksistentiel odyssé. Få dage senere får han nemlig at vide, at hans mor er død ved et tragisk uheld og at han skal skynde sig at komme til begravelsen.

En mand kommer hjem

Beau har imidlertid selv været ude for en ulykke, hvor han både er blevet kørt og stukket ned. Ægteparret Grace (Amy Ryan) og Roger (Nathan Lane), der kørte bilen, har påtaget sig ansvaret for Beaus bedring og har indlogeret ham på teenage-datteren Tonis (Kylie Rogers) værelse, til hendes store fortvivlelse. Der går da heller ikke længe førend han får gjort sig upopulær og må flygte fra en sindssyg PTSD-ramt soldat. Spørgsmålet er om Beau kan nå hjem til sin mors begravelse med skindet i behold.

Oh, deer

Personligt kan jeg ikke fordrage svage karakterer på film og i serier og Beau er som et dådyr fanget i et par i billygter. Selvom Joaquin Phoenix leverer endnu en fremragende præstation, er Beau-karakteren et enormt irriterende bekendtskab. Det er svært at holde af ham, når han konstant virker til at have fået en hjerneblødning og ikke helt ved, hvad der foregår omkring ham og som resultat er totalt handlingslammet det meste af filmen. Ting sker for ham, han gør intet selv for at få ting til at ske for sig. David Finchers The Curious Case of Benjamin Button (2008) havde samme problem og den film fungerede heller ikke særligt godt.

The Odyssey

Den tre timer lange Beau is Afraid er skrevet og instrueret af Ari Aster, manden bag Hereditary og Midsommar. Hans foregående film omhandlede begge sorg og trauma og især hvordan trauma kan gå i arv. Både Hereditary og Midsommar håndterer emnet bedre end hans seneste film, for Beau is Afraid er blot Asters sorte komedie udgave af førnævnte film med mange af de samme virkemidler og sågar scenarier som i de to andre film, så derfor føles det denne gang lidt som om Aster er løbet tør for inspiration og unødigt trækker spilletiden ud med intetsigende galskab.

Everything Everywhere All Confussed

Den fragmenterede fortællestil som Aster benytter sig af med Beau is Afraid, er ikke hans egen opfindelse. Filmen minder på mange punkter om dette års Oscarvinder; Everything Everywhere All at Once, ligeledes produceret af A24 og den stærkt undervurderede Mr. Nobody (2009) med Jared Leto. Forskellen er bare at både Mr. Nobody og Everything Everywhere All at Once har en smuk poesi og symbiose over sig, hvor Beau is Afraid, ikke har nogen tilfredsstillende forløsning. Der er underholdende mens det står på, men de mange filosofiske tanker bliver ikke udforsket til bunds og filmen efterlader ultimativt publikum med en hul fornemmelse i maven.

Drengerøvsfaktor: 25 %

Original titel: Beau is Afraid

Land: Canada/Finland/USA, 2023